تابناک: فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از دستگیری گروهی حفار غیر قانونی خبر داد که به قصد یافتن اشیای عتیقه اطراف بناهای قدیمی و کهن اصفهان را کند و کاو می کردند.
کد خبر: ۲۶۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷ 22 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان سرهنگ عطااله شریفی افزود: بر اساس اطلاعات واصله مبنی بر احتمال حفاری در یکی از شهرستانهای تابعه استان و با انجام اقدامات لازم و با در نظر گرفتن مسائل حفاظتی و مراقبتی مسیرهای تردد احتمالی حفاران تحت پوشش قرار گرفت.

وی اظهار کرد: با تلاش و همکاری بی وقفه مامورین یگان حفاظت و عوامل انتظامی، در یکی از محورهای مواصلاتی استان این تیم حفار دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: دستگاه فلزیابی که در اختیار این گروه قرار داشت، از نوع پیشرفته با قابلیتهای بسیار بالا بود، که هر گونه حفاری و کاوش به قصد کشف اشیاء دفینه در سایتهای مختلف تاریخی امکان پذیر می ساخت.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش شبانه روزی مامورین از هر گونه اقدام مجرمانه در این خصوص جلوگیری شد.

وی یادآوری کرد:حفاری با هر وسیله ای به قصد بدست آوردن اشیاء عتیقه و آثار تاریخی مطلقاً ممنوع و جرم محسوب می شود .

به گفته وی، در صورت مشاهده چنین جرایمی یگان حفاظت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان قاطعانه با افراد متخلف و همچنین افرادی که اقدام به حمل و نقل ، خرید و فروش و استفاده از دستگاه فلزیاب می نمایند برخورد خواهد کرد.

فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان گفت: طبق قوانین، متخلفان از مفاد قوانین مربوط به فلزیاب به ضبط و مصادره دستگاه فلزیاب محکوم می شوند و چنانچه دستگاه فوق در حین حفاری غیر مجاز به قصد کشف اموال فرهنگی، تاریخی مورد استفاده قرار گیرد علاوه بر مجازات فوق مرتکب به یک سال تا سه سال حبس مجازات مقرر در ماده 562 قانون مجازات اسلامی محکوم می شوند.

استان اصفهان دارای بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی است که یک هزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار مورد آن از جمله میدان امام (ره)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار