بررسی روزنامه های اصفهان در روز دوشنبه؛
تابناک: روزنامه های صبح اصفهان در روز دوشنبه به مسائلی همچون برنامه های هفته اصفهان، درخشش جوان اول فوتبال اصفهان در بازی با پرســپولیـس، بحرانی که در کمین اصفهان است و استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداختند.
کد خبر: ۲۵۴۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴ 20 April 2015

به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های صبح اصفهان در روز دوشنبه به مسائلی همچون برنامه های هفته اصفهان، درخشش جوان اول فوتبال اصفهان در بازی با پرســپولیـس، بحرانی که در کمین اصفهان است و استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداختند.


روزنامه اصفهان امروز در گزارشی به درخشش جوان اول فوتبال اصفهان در بازی با پرســپولیـس پرداخت و نوشت: مهدی شریفی جوان اول فوتبال اصفهان پس از دوره ای افت دوباره به فرم ایده آل خود بازگشته است.شریفی در بازی هفته گذشته مقابل پرسپولیس یک گل زد و گل دیگرش هم به اشتباه آفساید گرفته شد.

اصفهان امروز: مهدی شریفی جوان اول فوتبال اصفهان پس از دوره ای افت دوباره به فرم ایده آل خود بازگشته است.شریفی در بازی هفته گذشته مقابل پرسپولیس یک گل زد و گل دیگرش هم به اشتباه آفساید گرفته شد. مهاجم سپاهان در بازی هفته قبل مقابل تراکتور سازی هم اگر چه موفق به گلزنی نشد اما مدافعان تیم تبریزی را به شدت آزار داد و اگر کمی خوشانس بود و با دقت بیشتری عمل می کرد در آن دیدار هم می توانست گلزنی کند.همین دوبازی و نگاهی موشکافانه به حرکات شریفی کافی است تا انگیزه های بی حدو حصر پدیده این روزهای فوتبال ایران برای پرواز دوباره را شاهد باشیم. پروازی که می تواند با دعوت دوباره به اردوی تیم ملی و پیدا کردن جایگاهی ثابت به بهترین شکل تکمیل شود. گو این که خود شریفی هم جدای از این که به موفقیت سپاهان و خوشحالی هوادران تیمش فکر می کند در پس پرده نیم نگاهی به کی روش و بازگشت دوباره به ترکیب تیم ملی دارد. شریفی دو بار تا نزدیکی های کسب این افتخار بزرگ یعنی رسیدن به ترکیب 18 نفره تیم ملی پیش رفت اما هر بار در گام آخر کم آورد و خط خورد.اما بازیهای اخیر مهاجم سپاهان نشان می دهد شریفی نه تنها نا امید نشده بلکه عزمش را جزم کرده تا این باز از خوان هفتم عبور کند و بازیهای لیگ می تواند ویترین مناسبی برای عرض اندام مهاجم جوان سپاهانی ها باشد.

8 گل زده گل زده در 22 بازی

مهدی شریفی این فصل در مجموع در 22 بازی برای سپاهان به میدان رفته و هشت گل نیز وارد دروازه رقیبان کرده است.این مهاجم جوان هفته های هفتم ،هشتم و نهم لیگ را به دلیل حضور در ترکیب تیم ملی امید و بازیهای آسیایی اینچئون از دست داد. در هفته پانزدهم و بازی با سایپا نیز غایب بود و در دیگر بازیهای سپاهان بازی کرد.البته شریفی 13 بازی 90 دقیقه ای برای تیمش انجام داده و در هشت بازی دیگر یا به عنوان بازیکن ذخیره وارد میدان شده و یا تعویض شده است.

وقفه های گلزنی

هشت گل زده در 22 بازی برای مهاجمی که وظیفه گلزنی برای تیمی چون سپاهان را بر عهده دارد آمار قابل توجهی به حساب نمی آید و میانگین 36 صدم گل در هر بازی را نشان می دهد. به عبارت بهتر می توان چنین گفت که شریفی در هر سه بازی یک گل برای سپاهانی ها به ثمر رسانده که با واقعیت هم سازگار است.اولین گل مهاجم سپاهان در این فصل در هفته سوم و مقابل استقلال تهران به ثبت رسیده است.با فاصله ای دو هفته شریفی به ذوب آهن هم گل زده و سه هفته متوالی هم غایب بوده است.گل سوم شریفی در این فصل هفته یازدهم و در بازی با پرسپولیس به ثمر رسیده و بازی با استقلال خوزستان در هفته سیزدهم تنها هفته ای بوده که شریفی دو گل زد.3 گل دیگر مهاجم سپاهان در هفته های شانزدهم، بیستم و بیست و ششم به ترتیب مقابل تیم های پیکان ،فولاد و پرسپولیس به ثمر رسیده است.

شریفی و بازی با تیم های ته جدولی

راه آهن،استقلال خوزستان،نفت مسجد سلیمان و سایپا تیم هایی هستند که سپاهانی ها باید در چهار هفته باقیمانده لیگ با آنها روبرو شوند. سه تیم اول تیم هایی هستند که در منطقه قرمز سقوط قرار دارند.بازی با چنین تیم هایی بهترین فرصت را برای مهدی شریفی فراهم خواهد کرد تا با گلزنی هم برای تیمش منفعت کسب کند و هم بیش از گذشته به سرمربی تیم ملی شایستگی هایش را اثبات کند.تیم هایی که ممکن است برای گرفتن سه امتیاز مقابل سپاهان انتهاری بازی کنند و این بهترین فرصت برای مهاجمی چون شریفی خواهد بود تا با استفاده از هوش بالا و سرعت آمار گل های زده اش را بالاتر ببرد.

استفاده اجباری کرانچار از شریفی

در اوایل لیگ دوازدهم سپاهانی ها با مصدومیت بازیکنانشان شرایط بدی پیدا کردند و همین موضوع کرانچار را وادار کرد تا از بازیکنان امید باشگاه بهره گیرد.مهدی شریفی هم از این فرصت پیش آمده بیشترین بهره را برد و با تحمیل خود به سرمربی کروات تیم جایگاهی ثابتی برای خودش دست و پا کرد. اولین بازی شریفی با پیراهن تیم سپاهان در لیگ برتر 15 مرداد ماه و در برابر گسترش فولاد تبریز رقم خورد.شریفی که در آن دیدار به عنوان بازیکن تعویضی وارد میدان شده بود یک پاس گل داد.پس از این اتفاق شریفی پله های موفقیت را با شتابی قابل توجه طی کرد تا جایی که در بازیهای دوستانه تیم ملی در اتریش و پیش از حضور در جام جهانی برابر تیم ملی بلاروس اولین بازی ملی خود را انجام داد.این پیشرفت خیره کننده در بازه زمانی کمتر از دوسال حاصل پشتکار و تمرینات مداوم شریفی در ترکیب سپاهان بود که به آن باید تیزچنگی و زیرکی را هم اضافه کرد. چراکه شاید رسیدن به پیراهن اصلی تا حدی امکان پذیر شود اما حفظش بسیار دشوار خواهد بود. شریفی با موقعیت سنجی و تحمیل خود به کادر فنی تیم جایگاهی پیدا کرد که به زودی ها از دست نخواهد رفت البته اگر این بازیکن جوان به همین روند صعودی ادامه دهد.

****


 روزنامه اصفهان زیبا درباره برنامه های هفته اصفهان از قول رییس ستاد هفته نکوداشت اصفهان نوشت: هویت اصفهان شاه بیت غزل هفته نکو داشت اصفهان است و تأکید کرد، محور برنامه های هفته نکو داشت اصفهان، معرفی دوران سلجوقی است.

رییس ستاد هفته نکوداشت اصفهان در نشست با خبر نگاران رسانه ها بر ارتقای هویت اصفهان هدف اصلی به عنوان هدف اصلی برگزاری هفته نکو داشت اصفهان تاکید کرد و گفت: هویت اصفهان شاه بیت غزل هفته نکوداشت اصفهان است. امسال محور برنامه های هفته نکوداشت اصفهان معرفی دوران سلجوقی است و برنامه های شاخصی نظیر هفته گردشگری میدان امام علی (ع)، یادگار دوران سلجوقی برگزار می شود.رییس ستاد هفته نکوداشت اصفهان هدف اصلی برگزاری هفته نکوداشت اصفهان را ارتقای هویت اصفهان اعلام کرد و گفت: هویت اصفهان شاه بیت غزل هفته نکوداشت اصفهان است.دکتر علی قاسم زاده هویت را آنچه فصل امتیاز یک شهر از شهرهای دیگر است، تعریف کرد وعنوان کرد: عناصر و متغیرهایی که شهری را از دیگر شهرها متمایز می کند، هویت آن شهر نامیده می شود.وی مرحله اول در ارتقای هویت شهر را شناخت ویژگی های آن شهر دانست و افزود: اگر بخواهیم هویت یک شهر را ارتقا دهیم باید کمک کنیم مردم ویژگی های آن شهر را بشناسند.معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان مفهوم اولیه شناختن را دانستن ذکر کرد و گفت:مرحله عالی شناخت، فهمیدن است.رییس ستاد هفته نکوداشت اصفهان با تاکید بر اینکه نه تنها مردم بلکه کارگزاران فرهنگی نیز باید شهر را بفهمند، عنوان کرد: بسیاری از ما ممکن است بتوانیم اطلاعاتی از ویژگی های شهر بیان کنیم، ولی بیان این اطلاعات به معنای فهمیدن شهر نیست.قاسم زاده با بیان اینکه برای شناخت هویت شهر باید به هستی، اصل وجود،چیستی، مختصات ظاهری و کیستی، شخصیت یک شهر پی ببریم،گفت: برای فهمیدن هویت اصفهان باید به پاسخ این سوالات دست یابیم.معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان گفت که اگر به این سوالات پاسخ دهیم؛ یعنی برای شهر روح قائل هستیم و معتقدیم شهر تنها یک کالبد خشک و بی جان نیست. وی با تاکید بر اینکه اگر کیستی شهر را نشناسیم نمی توانیم با شهر ارتباط بر قرار کنیم، گفت: ما شهر اصفهان را نفهمیده ایم، اگر شهر اصفهان را فهمیده بودیم، بیش از این حرمت قائل بودیم و به شهر احترام می گذاشتیم.قاسم زاده با بیان اینکه تلاش می کنیم در هفته اصفهان ما و شهروندان با شخصیت شهر آشنا شویم، عنوان کرد: برای آشنایی بیشترگذشته تاریخی را ملموس می کنیم و بدین ترتیب موجودیت شهر، اندیشمندان، هنرمندان و سرداران شهید اصفهان را معرفی می کنیم.معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان تاکید کرد: اگر هویت شهر آشکار شود از کارگزار فرهنگی تا شهروند همه حرمت شهر را نگه می دارند و اگر شهروندان شهر را بشناسند و به آن احترام بگذارند بسیاری از معضلات حل می شود.قاسم زاده از بر گزاری 32 برنامه در هفته نکوداشت اصفهان خبر داد و گفت:مشارکت شهروندان در برگزاری برنامه های هفته نکوداشت اصفهان مورد توجه قرار گرفته است و امید است انگیزه شهروندان برای حضور در این بر نامه ها افزایش یابد.

22 برنامه توسط سازمان فرهنگی و تفریحی برگزار می شود

مدیرعامل سازمان فر هنگی و تفریحی شهرداری اصفهان از برگزاری 22 بر نامه توسط سازمان فرهنگی و تفریحی در هفته نکوداشت اصفهان خبرداد.

برگزاری هفته گردشگری در میدان امام علی (ع)

مهدی بقایی عنوان کرد:مهم ترین برنامه هفته نکوداشت اصفهان، بر گزاری هفته گردشگری در میدان امام علی (ع) است و در سال 93 هفته های گردشگری محله حسن آباد و علیقلی آقا برگزار شد که با استقبال چشمگیر شهروندان مواجه شد .وی با بیان اینکه هفته های گردشگری به عنوان پدیده ای جدید در گردشگری شهری در کشور مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: اختتامیه همایش ملی گردشگری محلات در این هفته برگزار می شود.مدیرعامل سازمان فر هنگی و تفریحی شهرداری اصفهان تاکید کرد:در هفته نکوداشت اصفهان برگزاری هفته گردشگری از سطح محلی به سطح ملی و بین المللی ارتقا می یابد. بقایی به معرفی دوران سلجوقی در میدان امام علی (ع) که یکی از نمادهای تاریخی این دوران بوده است اشاره کرد و افزود :تلاش می شود در این هفته با استفاده از لباس و ادوات مربوط به سلجوقیان، شهروندان با این دوران تاریخی آشنا شوند.مدیرعامل سازمان فر هنگی و تفریحی شهرداری اصفهان عنوان کرد: هفته گردشگری میدان امام علی (ع) از 3 تا 9 اردیبهشت از ساعت 16 الی 19 بر گزار می شود.وی از برگزاری جشن به رنگ اصفهان در میدان امام علی (ع)خبر داد و گفت : محور این برنامه که از ساعت 20 الی 22از 5 تا 9 اردیبهشت در میدان امام علی (ع)بر گزار می شود.، جنگی شاد با حضور هنرمندانی نظیر اخشابی، مختاباد و افتخاری است و برنامه جشن به رنگ اصفهان هر شب متفاوت از شب گذشته است.بقایی از برگزاری نخستین جشنواره عکس شیخ بهایی خبر داد و افزود:460 عکاس از اصفهان و 20 عکاس از شهرهای دیگر در این جشنواره حضور دارند و اختتامیه این جشنواره روز 11 اردیبهشت در موزه هنرهای معاصر برگزار می شود.بزرگداشت استاد اسماعیل شیران، استاد سفالگر از دیگر برنامه های هفته نکوداشت اصفهان است که وی به آن اشاره کرد و گفت: این مراسم 6 اردیبهشت برگزار می شود و از تندیس این هنر مند در موزه هنرهای معاصر رو نمایی می شود.مدیرعامل سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان از تولید سرود اصفهان به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی خبرداد و افزود: ازاین سرود که یکی از سرودهای ماندگار است، در هفته اصفهان رو نمایی می شود.به گفته بقایی سومین جشنواره موسیقی اصفهان در هنرسرای خورشید بر گزار می شود و آخرین تولیدات موسیقی در سبک اصفهان در این جشنواره شرکت دارد.دومین کنسرت گوشه های اصفهان شامل اجرای موسیقی سنتی با شیوه ای نوین و با اشعار و لهجه اصفهانی و ارکستر بزرگ مجلسی در باغ نور از دیگر برنامه هایی هستند که در این هفته برگزار می شوند.جشنواره ساخت فرش ماسه ای و اختتامیه جشنواره قصه محله ما به گفته وی از دیگر برنامه هایی هستند که در هفته نکو داشت اصفهان بر گزار می شود.

بازی های بومی و محلی و ورزش تیراندازی با تپانچه و تفنگ؛ از ویژه برنامه های هفته نکوداشت اصفهان

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان به برنامه های ورزشی پیش بینی شده در هفته اصفهان اشاره کرد و گفت: مسابقات ورزشی جانبازان و معلولان شهر های خواهر خوانده در رشته های والیبال نشسته و بسکتبال با ویلچر با شرکت8 کشور بر گزار می شود.کریمیان عنوان کرد:مسابقات هندبال ساحلی ویژه بانوان و آقایان بر گزار می شود و کوه گشت خانوادگی در 4 اردیبهشت از دیگر بر نامه های هفته نکوداشت اصفهان است.به گفته وی غرفه های ورزشی در ورزشگاه آبشار برپا می شود و بازی های بو می و محلی و ورزش تیراندازی با تپانچه و تفنگ از ویژه برنامه های این غرفه هاست و غرفه های سلامت شاخص توده بدنی شهروندان را اندازه گیری می کنند.مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان عنوان کرد: برای ترویج ورزش باستانی 9 اردیبهشت در پارک لاله و 7و 8 اردیبهشت در ضلع جنوبی پل خواجو ورزش باستانی اجرا می شود.

دومین برنامه نکوداشت زنان عالمه و شهیده برگزار می شود

مدیر مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فو لاد به برگزاری ویژه برنامه شب لیله الرغائب اولین شب جمعه ماه رجب در جنب مقبره بابا رکن الدین اشاره کرد و گفت: این بر نامه 3 اردیبهشت از ساعت 19:30 تا 22:30 با نماز و اعمال این شب آغاز می شود و با سخنرانی و دعای کمیل پایان می یابد.حجت الاسلام مهروی پور ویژه نامه فرهنگی گردشگری تخت فو لاد ویژه دانشجویان را از دیگر برنامه های هفته نکوداشت اصفهان اعلام کرد و افزود: این ویژه برنامه شامل نمایشگاه، مسابقه، همایش علمی و تور گردشگری است.همایش جهاد علمی شیخ بهایی ویژه روحانیان و دومین برنامه نکوداشت زنان عالمه و شهیده از دیگر برنامه های پیش بینی شده در هفته نکوداشت اصفهان در مجمو عه فرهنگی مذهبی تخت فولاد هستند.

فاز اول پارک مشاهیر صفوی در هفته نکوداشت اصفهان افتتاح می شود

موذنی، سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه اولین سمپوزیوم سردیس مشاهیر صفوی در سال گذشته بر گزار شد و این سردیس ها ساخنه شدند ، عنوان کرد: فاز اول پارک مشاهیر صفوی در هفته نکوداشت اصفهان افتتاح می شود .وی با بیان اینکه این هفته از طرح های زیبا سازی شهر اصفهان نیز رو نمایی می شود، گفت: نور پردازی بزرگراه شهید آقابابایی، نماد رهایی در مقابل گلستان شهدا، سردیس مشاهیر و کتیبه نقش برجسته اسامی خیابان ها و پاتوق های شهری از طرح های سازمان زیباسازی هستند که در هفته اصفهان از آنها رو نمایی می شود. سر پرست سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان از رونمایی از دیوار نگاره امضای خطاطان مدفون در تخت فو لاد خبر داد و افزود: این دیوار نگاره به صورت بر جسته و با استفاده از هنر شهری طراحی شده است.

از نماد هفته نکوداشت اصفهان با عنوان جشنی به رنگ اصفهان رو نمایی شد

از نشان هفته نکوداشت اصفهان با عنوان جشنی به رنگ اصفهان با حضور مديران فرهنگي و اصحاب رسانه و خبرنگاران رونمایی شد.در مرکز نماد هفته نکوداشت اصفهان عنوان جشنی به رنگ اصفهان نقش بسته است و در حاشیه این نماد از طرح های استفاده شده است که یاد آور میناکاری یکی از صنایع دستی اصفهان است.


****


روزنامه زاینده رود در خبری به بحرانی که در کمین اصفهان است پرداخت و نوشت: ریزگردها که در دوسه سال اخیر به بحرانی زیست محیطی تبدیل شده اند و سلامت مردم شهرهای مختلف کشور را نشانه رفته اند، از سال86 اصفهان را نیز درگیر خود کرده اند؛ هرچند سال ها این موضوع مورد توجه قرار نگرفت تا در یکی دو ساله اخیر به بحث داغ رسانه ها تبدیل شد و زبان مسوولان را نیز به سخن باز کرد.

ارگان ها زودتر وارد عمل شوند

استاندار اصفهان نسبت به مساله ریزگردها هشدار داد و گفت: ریزگردها موضوع حاد و مساله دار اصفهان است و اگر ارگان‌ها دیر وارد عمل شوند، اثرات جبران ناپذیری به اصفهان وارد می‌کند.

رسول زرگرپور در خصوص وضعیت ریزگردها و اهمیت این موضوع برای کلان شهر و استان اصفهان اظهار داشت: این مساله مهم تا چهار ماه گذشته چندان حایز اهمیت قلمداد نمی‌شد و هیچ مسوولی روی این موضع حساس نبود.

وی با اشاره به اینکه موضوع ریزگردها از سال 1386 در اصفهان مطرح؛ اما از آن غفلت شده است، ادامه داد: متاسفانه از سال 86 تا امروز هیچ اقدامی در این خصوص انجام نگرفته است، در حالی که دیدن تالاب گاوخونی و شرق اصفهان دلهره و دغدغه‌ها در این خصوص را افزایش و نشان می‌دهد، اصفهان تا چند سال آینده با یک بحران عظیم روبه رو خواهد شد.

استاندار اصفهان موضوع ریزگردها را در کنار موضوع آب و آلودگی هوا از مهم‌ترین اولویت‌های اصفهان دانست و افزود: موضوع ریزگردها برای اصفهان بسیار اهمیت دارد و اسفندماه سال گذشته در جلسه‌ای با حضور مدیران مربوطه چهار کارگروه برای پیگیری این معضل تشکیل شد.

زرگرپور یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای جلوگیری از بلند شدن ریزگردها را تاغ کاری عنوان کرد و گفت: افزایش پوشش گیاهی مناسب با اقلیم منطقه نیاز به آب دارد؛ در حالی که در شرق اصفهان با کمبود منابع آب رو به رو هستیم در نتیجه استفاده از پساب برای کاشت تاغ در این مناطق در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بررسی انتقال معادن گچ، شن و ماسه و ... در حال انجام و اداره منابع طبیعی موظف به ارائه یک برنامه دو ساله برای تثبیت 10 هزار هکتار از شنزارهای منطقه شده است، اضافه کرد: ارتش، سپاه و شهرداری‌ها موظف هستند در تثبیت شنزارهای شرق اصفهان وارد عمل شوند. استاندار اصفهان با اشاره به اینکه مدیران شهری باید پنج هزار هکتار از شنزارهای شرق را تثبیت کنند؛ چراکه حرکت این شن‌ها اصفهان را در معرض خطر قرار می‌دهد، تاکید کرد: اگر فعالیتی در این زمینه صورت نگیرد یا ارگان‌ها دیر وارد عمل شوند مشکل چندین برابر می‌شود و اثرات جبران ناپذیری خواهد داشت.

منشاء ریزگردها در استان های غربی خارجی است

منشا ریزگردها در استان اصفهان بیشتر داخلی است و استان های دیگر؛ از جمله استان های غربی با منشا خارجی در این معضل زیست محیطی روبه رو هستند. مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان اینکه منشاء ریزگردهای روزهای اخیر غرب کشور خارجی است، گفت: وقوع گرد و غبار طی سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت.

ضیاءالدین شعاعی اظهار داشت: این ریزگردها منشا خارجی و تاثیرگرفته از کشور عربستان است. شدت این ریزگرد ها در عربستان به حدی است که این کشور را با بحران مواجه کرده و به دنبال آن استان‌های هرمزگان و خوزستان را تحت تاثیر قرار داده است.

البته برخی معتقدند بادهای جنوبی گرد وغبار را در ایران تشدید کرده است.

وی در رابطه با ریزگردهای اهواز گفت: در روزهای گذشته در اهواز غلظت گرد و غبار به 1500 تا 1600 میکروگرم یعنی تا 10 برابر حد مجاز رسیده است؛ اما این میزان از صبح شنبه به دو برابر حد مجاز یعنی 350 میکروگرم رسیده و روند رو به کاهش داشته است.

مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار با تاکید بر اینکه تمامی استان‌های غربی کشور همچنین استان هرمزگان ، خوزستان و بوشهر در جنوب کشور تحت تاثیر گرد و غبار با منشا خارجی است، تاکید کرد: بادهای غربی از سوی عراق و جنوب شرق عربستان با وزش باد موافق، گرد و غبار را تا ایران مرکزی و استان تهران آورده است. البته غبار تهران رو به کاهش بوده یعنی PM10 و باقی مانده روز قبل است وتقویت نشده است.

****


روزنامه نسل فردا نیز درگفت و گو های اختصاصی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون استانی شدن انتخابات نوشت: در رابطه با این طرح مخالف نیستم،اما دغدغه و سوال هایی دارم نماینده مردم بجنورد، جاجرم،مانه وسملقان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به خاطر دغدغه هایی که داشتم،من این طرح را امضا نکردم.مخالف این طرح نیستم، اما دغدغه و سوال هایی دارم که هنوز رفع نشده است.باید منتظر بمانیم و ببینیم که محصول کمیسیون شوراها برای بررسی کلیات به صحن بیاید و آن موقع قضاوت کنیم.قاسم جعفری،سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار روزنامه نسل فردا در رابطه با طرح استانی شدن انتخابات مجلس،گفت:انتخابات استانی، طرحی است که در دوره هشتم مجلس نیز مطرح شده بود.انگیزه افرادی که این طرح را مطرح کردند، این است که مجلس باید به کارهای کلانی که در قانون اساسی و اسناد بالادستی به او سپرده شده است، بپردازد و امور جاریه مردمی و برخی از مسایل جزیی نمایندگان به مسئولان و متولیان امور در سطوح مختلف واگذار شود.وی افزود:مثلا،بحث پارلمان های محلی و شهری مطرح است که برخی از مسایل و وظایفه جزیی نمایندگان به آنان واگذار شود.رییس فراکسیون کودک و نوجوان مجلس عنوان کرد:یکی دیگر از دلایل و انگیزه های مطرح کنندگان طرح، این است که در آینده ،افرادی(نمایندگان مجلس) باید باشند که فرصت پیدا کنند طرح ها و لوایح را به طور دقیق مطالعه کنند و از مشاورین عالم،آگاه و درست استفاده کنند.در واقع اگر قانونی خوب نوشته شود،بسیاری از مسایل و امورات جزیی، خود به خود حل می شود.برای مثال از زمانی که مجلس شورای اسلامی طرح سلامت را تصویب کرده است،مراجعات در حوزه پزشکی نسبتا بسیار کم شده است.جعفری ادامه داد:از طرفی استانی شدن،از بحث های درون طایفه ای جلوگیری می کند.در مناطق کوچک ممکن است یکی از شاخص های تاثیرگذار در رأی،بحث های منطقه ای،طایفه ای،قومی،زبانی و... باشد و انتخابی که صورت می گیرد واقعی نباشد.نماینده مردم بجنورد،جاجرم،مانه وسملقان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:امام خمینی(ره)می فرمایند:«مجلس در راس امور است.»


 جبار کوچکی نژاد: الان زمان مناسبی نیست نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:هم اکنون فضای انتخاباتی در کشور است و برخی کاندیداها در حال مطرح کردن خودشان هستند و با این حال اگر این طرح تصویب شود،ممکن است مشکل ساز شود.اگر این طرح زودتر به تصویب می رسید،شاید فضا بهتر بود،اما الان زمان مناسبی نیست و اگر یکدفعه تصویب شود،با توجه به اینکه به انتخابات نزدیک هستیم،حق خیلی ها ضایع می‌شود.جبار کوچکی نژاد،نایب رییس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار روزنامه نسل فردا در رابطه با طرح استانی شدن انتخابات مجلس،گفت:بحث استانی شدن انتخابات، موضوعی است که در مجلس هشتم هم بررسی شده است،اما به علت اینکه این طرح و ایده در کشور اجرا نشده و ابهامات و نگرانی هایی وجود داشته در مجلس هشتم مسکوت ماند.کوچکی نژاد ادامه داد:در این دوره مجلس، تعدادی از نمایندگان این طرح را امضا کردند.این طرح اشکالات اساسی دارد.در این طرح، استان حوزه اصلی و شهرستان حوزه فرعی می شود. با این وجود حق و حقوق مردم تقریبا ضایع می شود.یک نماینده ممکن است در شهرستانش رأی کمی بیاورد ولی با رأی بالا در استان،نماینده آن شهرستان بشود.


 لاله افتخاری:طرح استانی شدن انتخابات مجلس،شدنی نیستلاله افتخاری،عضو هیئت رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت وگویی کوتاه با خبرنگار روزنامه نسل فردا در رابطه با طرح استانی شدن انتخابات مجلس،گفت:به دلیل اینکه هر شخصی در رابطه با این طرح یک اظهار نظری می کند،بنده هنوز اطلاع دقیق و مشخصی ندارم.وی افزود:ولی نمایندگان شهرستان ها بیشتر حامی این طرح هستند.استانی شدن حوزه انتخابیه مثل نمایندگی مردم تهران می شود که حجم کاری بسیاری است و وقت زیادی می گیرد و مشکلات خیلی زیاد و گسترده ای دارد که به راحتی قابل جمع کردن برای آن نماینده نیست ولی نمایندگان شهرستان ها از این موضوع بی اطلاعند.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد:طرح استانی شدن انتخابات مجلس،شدنی نیست.


 سید رمضان شجاعی کیاسری: اگر انتخابات استانی شود،هزینه های کمتری توسط نمایندگان خرج می شودنماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:احتمالا جو مجلس برای تصویب این طرح همراه است،اما اجرایی شدن آن در انتخابات مجلس دهم،بستگی به تعداد مواد طرح،تصویب به موقع مجلس و شورای نگهبان دارد.سید رمضان شجاعی کیاسری،عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار روزنامه نسل فردا در رابطه با طرح استانی شدن انتخابات مجلس،گفت:استانی شدن انتخابات چند فایده دارد،یکی اینکه تراز حضور نمایندگان بالاتر می رود،به دلیل اینکه افرادی با تجربه تر با چهره های آشناتر با سوابق اجرایی بیشتر در مجلس حضور پیدا می کنند و نماینده می شوند.بنابراین کار کارشناسی در مجلس برای طرح ها و لوایح ارتقا پیدا می کند.عضو هیئت نظارت بر سازمان صداوسیما ادامه داد:احزاب و گروه های سیاسی، آهسته آهسته شکل می گیرند.مجلس به وظایف خود یعنی قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون نزدیک تر می شود.نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:احتمالا جو مجلس برای تصویب این طرح همراه است،اما اجرایی شدن آن در انتخابات مجلس دهم،بستگی به تعداد مواد طرح،تصویب به موقع مجلس و شورای نگهبان دارد.شجاعی کیاسری در پایان خاطر نشان کرد:معتقدم اگر انتخابات استانی شود،هزینه های کمتری توسط نمایندگان خرج می شود؛زیرا مردم به لیست رأی می دهند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار