تابناک : در پی اعتراض به قطع بیمه خبرنگاران، جلسه‌ای با حضور اعضای خانه مطبوعات و خبرنگاران برگزار و راهکارهایی جهت رفع این مشکل با همفکری حضار اندیشیده شد.
کد خبر: ۲۵۳۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷ 20 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، چند صباحی از زمزمه قطع بیمه خبرنگاران از سوی وزرات و فرهنگ و ارشاد می‌گذرد که همین امر واکنش‌های مختلفی را از سوی برخی از خبرنگاران و دستگاه‌های مطبوع سراسر کشور همراه داشته است.

از یک سو پیگیری و ابراز نگرانی خبرنگاران بابت بلاتکلیفی و قطعی بیمه و از سوی دیگر نداشتن پاسخ درست و حسابی از سوی مسئولان متولی فرهنگ و ارشاد در استان‌ها سبب شد که شرایط نه چندان مناسبی برای خبرنگاران رقم بخورد.

خبرنگاران زیادی در اواخر دولت دهم در گیر و دار تکمیل مدارک خود در سایت سمان بودند تا بتوانند از مزایای بیمه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره‌مند شوند که با روی کار آمدن دولت یازدهم و تغییر مسئولان وزارتی تنها راه امید خبرنگاران برای دریافت مستمری بازنشستگی هم قطع شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها و بارها با صراحت اعلام کرده بود که وظیفه بیمه کردن خبرنگاران بر عهده رسانه‌ها است که این اظهار نظر پیام ناخوشایندی از سوی دولت تدبیر و امید به خبرنگاران بود.

زمزمه‌های این خبر ناخوشایند پس از پایان تعطیلات نوروزی محقق شد و طی چند روزه گذشته نیز خبرها و اعتراضاتی مبنی بر این وضعیت از سوی برخی از خبرنگاران استان‌ها شنیده می‌شود که نسبت به وضعیت بیمه خود شاکی و به این قضیه واکنش نشان دادند.

خبرنگاران اصفهانی نیز علاوه بر پیگیری وضعیت بیمه خود از سوی رئیس اداره مطبوعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، از خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان نیز درخواست پیگیری دارند.

به همین منظور پس از اطلاع‌رسانی از سوی خانه مطبوعات و خبرنگاران عصر روز گذشته جلسه‌ای با حضور جمعی از خبرنگاران و عکاسان خبری و نیز کارشناس ویژه حقوقی برگزار شد.

در این جلسه تک تک حاضران به بیان دغدغه‌های شغل خبرنگاری پرداختند و خواستار پیگیری و بازگشت بیمه به صنف خود شدند.

در این جمع تعدادی از افراد پیشکسوت حضور داشتند که پس از سوابق چندین ساله، بیمه آنها به یک باره قطع شده بود که همین امر نگرانی این قشر زحمت‌کش را دو چندان کرده بود.

نبود ساز و کار قانونی، عدم قوانین متقن، جابه‌جایی دولت‌ها و تصمیمات مقطعی، عدم پیگیری فرهنگ و ارشاد استانی در پی مطالبه‌گری قشر خبرنگار و مهم‌تر از همه منع قانونی و عدم پیگیری خود خبرنگاران از حق و حقوق خود از جمله مواردی بود که از سوی حضار در این جلسه مطرح شد.

حسین صادق‌زاده وکیل پایه‌ یک دادگستری نیز پس از جمع‌بندی نظرات خبرنگاران تنها راه رسیدگی به این قضیه را راهکار قانونی دانست و گفت بر اساس ماده 46 قانون مطبوعات، صاحب امتیاز و مدیر مسئول موظفند تمامی کارکنان نشریه را بیمه کنند تا در صورتی که به حکم دادگاه یا رأی هیئت نظارت یا به هر دلیل‌ دیگر نشریه تعطیل شد، تا زمان اشتغال مجدد طبق مقررات قانون کار حقوق قانونی آنان پرداخت شود و این در حالی است که بیمه پیش از این از سوی وزارت مربوطه انجام می‌شده که برای آن نیز باید راهکاری اندیشیده و سپس متوقف می‌شد.

گفتنی است، در پایان این جلسه مقرر شد خانه مطبوعات و خبرنگاران در پی پیگیری این وضعیت و حل همیشگی آن نه تنها برای خبرنگاران اصفهانی که برای تمامی خبرنگاران جلسه‌ای با مجمع نمایندگان استان اصفهان و نیز عضو کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار و راهکاری قانونی برای رفع این مشکل خبرنگاران طرح کند تا از طریق نمایندگان به جدیت دنبال شود.

همچنین مقرر شد بیانیه‌ای از سوی خانه مطبوعات استان اصفهان خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تنظیم و برای وزیر مطبوع به نمایندگی از خبرنگاران استان ارسال شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :