مدیر پایگاه جهانی نقش جهان خبر داد
تابناک: مدیر پایگاه جهانی نقش‌ جهان از افتتاح راه شاهی در میدان نقش جهان پس از سال‌ها از آغاز عملیات مرمت این مسیر خبر داد.
کد خبر: ۲۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴ 20 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، فریبا خطابخش اظهار کرد: این راه در پنج فاز مرمت و تکمیل شده و در 28 اردیبهشت ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه این راه در گذشته مسیر ورود مقامات عالی‌رتبه صفوی بوده است، افزود: در حال حاضر تصمیم بر این است که این راه به عنوان راه ورودی به مجموعه میدان امام(ره) مورد استفاده گردشگران قرار گیرد.

مدیر پایگاه جهانی نقش جهان از استقرار باجه‌های بلیط فروشی در محل نگهبانی‌های سابق این راه خبر داد و بیان کرد: گردشگران و شهروندان اصفهانی از مسیر این راه می‌توانند در ابتدا از عمارت عالی‌قاپو بازدید کرده و سپس به میدان وارد شوند.

وی با بیان اینکه در پنج فاز مرمت و بازسازی این راه بیش از 400 میلیون تومان هزینه شده است، اظهار کرد: راه شاهی تنها مسیر ورودی شاه به عمارت عالی‌قاپو بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در طول سالیان از آنچه دولت‌خانه صفوی نامیده می‌شد آثار زیادی باقی نمانده است.

عملیات مرمت راه شاهی به گفته پیمانکار این راه از سال 1374 آغاز شده و به دلایلی همچون کمبود بودجه دچار وقفه شده بود.

اما در دوره جدید مدیریتی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان این عملیات به پایان رسید.

این راه به طول 135 متر از خیابان استانداری تا کاخ عالی‌قاپو ادامه دارد و در گذشته محل عبور دولت‌مردان و پادشاه صفوی بوده و عوام اجازه تردد در این مسیر را نداشتند.

بر اساس مستندات تاریخی 38 کاخ در این دولت‌خانه وجود داشته که اکنون تعداد کاخ‌های باقی‌مانده به تعداد انگشت‌های دست هم نمی‌رسد.

از جمله بناهای باقی مانده از دولت‌خانه صفوی می‌توان به کاخ عالی‌قاپو، چهلستون، هشت‌بهشت، تالار اشرف و تالار تیموری اشاره کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار