کد خبر: ۲۵۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲ 24 June 2016
جهان صنعت آمار دولت درباره تک‌رقمی شدن تورم را زیر سوال برده است: حسن روحانی در اوایل روی کار آمدنش بارها کاهش نرخ تورم و تک‌رقمی شدن آن را از مهم‌ترین اهداف دولت یازدهم عنوان کرد به طوری که برای تحقق این هدف تیم اقتصادی وی تلاش زیادی کرد تا اینکه برای نخستین‌بار پس از سال‌ها تورم سالانه کشور یک‌رقمی شد.

این موضوع در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این عقیده بودند که در زمان رکود بازار و در شرایطی که خرید و فروشی انجام نمی‌شود، اندازه‌گیری نرخ تورم کار عاقلانه‌ای نیست و باید فکری به حال برطرف کردن رکود کرد.

با این وجود دولت تمام توجه خود را به کاهش نرخ تورم معطوف کرد و حالا به تازگی مرکز آمار ایران از تک‌‌رقمی شدن نرخ تورم خبر داده است این در صورتی است که مردم در زندگی خود اثرات کاهش نرخ تورم را احساس نمی‌کنند و هر روز شاهد افزایش قیمت بیشتری در بازار مواد غذایی و کالاهای اساسی هستند. اگرچه دولت در برنامه اقتصادی موفق به مهار تورم شده اما نتوانسته در رشد اقتصادی و رفاه حال مردم تاثیری ایجاد کند به‌طوری که رکود بر اقتصاد سایه افکنده و بازاری جهت سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

البته تلاش دولت برای تک‌نرخی کردن تورم تلاش قابل تقدیری بوده اما با توجه به اینکه مشکلات ساختاری تنظیم بازار همچنان به قوت خود باقی است و هیچ مقام مسوولی جلوی افزایش قیمت کالاهای اساسی را نمی‌گیرد، مردم نسبت به کاهش نرخ تورم احساس خوبی ندارند. در حال حاضر سیاست دولت جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی است اما اوضاع قیمت‌ها در بازار خلاف این سیاستگذاری‌هاست.

در همین رابطه کاوه زرگران، دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی به «جهان‌صنعت» گفت: در تمام دنیا بعد از کاهش قیمت نفت، مواد غذایی هم ارزان شده و دسترسی اقشار کم‌درآمد جامعه به غذا بیشتر شده اما در ایران طبق آمار بانک مرکزی، دسترسی دهک‌های کم‌درآمد کشور به غذا خیلی کمتر شده است.

وی افزود: در حال حاضر دولت با افزایش کاذب قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، حباب قیمتی ایجاد کرده است که به دنبال آن مواد غذایی در پروسه رسیدن به دست مردم با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شود و در سیستم نابسامان توزیع در عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد در صورتی که دولت باید کالاهای اساسی را به قیمت واقعی بخرد و برای حمایت از کشاورزان به آنها یارانه دهد.

وی اظهار کرد: واقعیت این است که ما در بخش مواد غذایی نیاز داریم تا بخشی از مواد اولیه را از خارج از کشور تهیه کنیم اما به بهانه حمایت از بخش نیمه‌ای که مواد اولیه را در داخل کشور تولید می‌کنند،‌ نظام تعرفه‌ای را بالا برده‌ایم. در صورتی که قیمت تمام شده محصولات نهایی افزایش یافته و این مردم هستند که باید با گرانی‌ها روبه‌رو شوند.

زرگران خاطرنشان کرد: به دلیل محاسبات کاذب دولت، ضریبی که به قیمت تمام شده کالاها اضافه می‌شود به نفع مصرف‌کننده نیست.

وی افزود: با توجه به شرایط فعلی می‌توان گفت: کاهش نرخ تورم تاثیری بر دسترسی اقشار کم‌درآمد جامعه به غذا نداشته و قدرت خرید مردم نسبت به گذشته پایین‌تر آمده است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در رابطه با عملکرد دولت نیز اظهار کرد: برخی سیاست‌ها در کارنامه اقتصادی دولت تاثیر مثبتی داشته است اما در زندگی مردم آثار خوبی نداشته و دولت در حمایت از صنعت و تولید داخلی ناموفق بوده است.

وی افزود: اگر دولت به سیاست‌های نادرست خود ادامه دهد، ضربه بیشتری به تولید و صنعت کشور وارد شده و بدبینی مردم نسبت به تیم اقتصادی دولت بیشتر می‌شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار