تابناک: رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدونشهر ، اول خرداد امسال را زمان ورود دام عشایر به مراتع این شهرستان اعلام کرد.
کد خبر: ۲۴۷۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷ 19 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، حجت الله زمانی گفت: در صورت مشاهده ورود دام تا قبل از موعد مقرر با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وی همچنین ازاحداث پنج پاسگاه ثابت در ورودی شهرستان و دو اکیپ گشت سیار در سطح شهرستان به صورت شبانه روزی خبر داد و افزود: پارسال حدود 200 هزار راس دام سبک مربوط به عشایر وارد مراتع شهرستان شد.

زمانی با بیان اینکه این شهرستان دارای 187 هزار هکتار مراتع است گفت: ظرفیت دام شهرستان 138 هزار راس در 138 هزار هکتار از مراتع شهرستان یعنی به ازای هر هکتار یک واحد دامی است.

وی با اشاره به اهمیت حفظ مراتع و بهره برداری بهینه از آن بعنوان امانتی از آیندگان تاکید کرد: ورود زود هنگام دام به مراتع باعث ریشه کن شدن گونه های با ارزش گیاهی بدلیل ضعیف بودن گیاه تازه رشد یافته می شود.

وی خواهان اطلاع رسانی و همکاری عشایر در حفاظت از عرصه های ملی شد.

هرسال بیش از دو هزار و 600 خانوار عشایر که هشت ماه، فصل قشلاق را در مناطق مسجد سلیمان و دزفول سرکرده اند، فصل ییلاق را به مدت چهار ماه از اول خرداد تا پایان شهریور در مراتع شهرستان فریدونشهر سپری می کنند.

عشایر در فصل میهمانی بیش از 25 درصد گوشت و لبنات استان اصفهان را تامین می کنند.

برخی از آنان بجز شغل دامداری و دامپروری به پیشه کشاورزی و زنبور داری هم مشغولند.

به گفته مسئولان و کارشناسان، نمادی از یک اقتصاد مقاومتی کامل در زندگی عشایر مشاهده می شود.

شهرستان فریدونشهر با حدود 40 هزار نفر جمعیت در 180 کیلومتری اصفهان و در دامنه کوه های زاگرس است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار