تابناک: ، با وجود به اینکه ایران از معدود کشورهای دنیاست که دارای ظرفیت های بزرگ گردشگری و تاریخی است، و در این زمینه پتانسیل خوبی دارد اما متأسفانه در امر جذب گردشگر با ضعف هایی بسیاری رو به رو است.
کد خبر: ۲۴۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶ 18 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، با وجود به اینکه ایران از معدود کشورهای دنیاست که دارای ظرفیت های بزرگ گردشگری و تاریخی است، و در این زمینه پتانسیل خوبی دارد اما متأسفانه در امر جذب گردشگر با ضعف هایی بسیاری رو به رو است. بخشی از این ضعف ها به خاطر عدم درک مناسب از ظرفیت درآمدزایی و توسعه گردشگری در جوامع است که سبب شد ما از این مبنع اتصادی تمام نشدنی غافل شده و به آن توجه نکنیم.

امروزه گردشگری و به ویژه شاخه گردشگری شهری در روند توسعه اقتصادی نقش گسترده ای دارد چرا که شهری با ظرفیت های مناسب گردشگری و آثار تاریخی و دیدنی همواره می تواند با بهره گیری مناسب از این ظرفیت به جذب گردشگر و از قبیل آن درآمدزایی بپردازد.

بسیاری از کشورهای جهان با بهره گیری از ظرفیت های گردشگری خود توانستند بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی هم چون بیکاری، پائین بودن سطح درآمد و سرانه و کمبود درآمدهای ارزی خود را جبران کنند به طور مثال کشوری مثل ترکیه در سال های اخیر با استفاده از ظرفیت های خود تواسنته با قرار گرفتن در جمع 10 کشور برتر از لحاظ گردشگری حدود 32 میلیارد دلار برای خود کسب درآمد کند.

این درحالی است که این کشور بدون نفت به سرمایه ها و انرژی های تجدید ناپذیر خود دست نزده و به اصطلاح خام فروشی نکرده است.

از سوی دیگر با توجه به این سطح از درآمد می توان دریافت، شاید یکی از حلقه های مفقوده ما در بحث برنامه ریزی در درآمدزایی، عدم توجه به مسئله گردشگری باشد چرا که عده ای معتقداند سودآوری گردشگری 2 برابر فروش نفت بوده و از همین رو ایران با وجود مشکلات اقتصادی که به خاطر کاهش و نواسانات در قیمت نفت دارد، می تواند همانند کشورهایی مثل ترکیه، مصر، استرالیا و اتریش با بهره گیری از پتانسیل های گردشگری خود معضلات اقتصادی را بر طرف کنند.

اصفهان به عنوان یکی از شهرهای زیبا و دیدنی جهان، همواره هر سال با سیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی مواجه می شود. با توجه به معضلات اقتصادی، بیکاری و عدم اشتغال مناسب و هم چنین وجود کارخانه ها و قطب های صنعتی و معدنی در این استان، می توانیم با بهره گیری از ظرفیت گردشگری استان، به سمت انتقال اصفهان از یک قطب صنعتی به یک قطب گردشگری پیش برویم و از این طریق در راستای توسعه اقتصاد و فرهنگ اصفهان تلاش کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار