تابناک: هیات امنای میدان امام(ره) اصفهان تشکیل شد تا این به بعد سیاست گذاری کلان وتدابیر لازم برای نگاهداری این اثر بی بدیل تاریخی شکل نظام مندی به خود بگیرد.
کد خبر: ۲۳۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲ 16 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: ترکیب این هیات امنا را نخبگان ، شخصیت های علمی ، فرهنگی و اجرایی عنوان کرد که مشتمل بر11 تن هستند.

شهرام امیری اضافه کرد: مجموعه هایی که ثبت جهانی می شوند باید مدیریت واحدی داشته باشند تا همه امور در این هیات، اداره و مدیریت شود.

این کارشناس با اشاره به مشکلات موجود و تعدد مدیریت در این پایگاه جهانی ، گفت: با توجه به این آسیب ها لازم بود که همه امور و اتفاقات در میدان اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی توسط یک هیات امنا مدیریت شود.

وی ادامه داد: با این کار آسیب ها به حداقل می رسد و کاربری های میدان امام (ره) افزایش می یابد.

امیری تاکید کرد: همه دستگاه های اجرایی و سازمان ها ملزم به اجرای تصمیمات گرفته شده در این هیات امنا درباره میدان امام (ره) هستند.

همچنین روابط عمومی استانداری اصفهان نیز در گزارشی در باره اولین جلسه هیات امنای میدان تاریخی امام اصفهان به نقل از معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورعنوان کرد: باید یک هیات امنا در دو سطح نمادین و اجرایی برای میدان تاریخی امام (ه) تشکیل می شد که در خور و شان این میدان باشد.

محمد حسن طالبیان با اشاره به جایگاه و شانیت بسیار مهم این میدان در کشوروجهان افزود: با تشکیل این هیات امنا تصمیمات کلی توسط این اعضا گرفته خواهد شد و مدیر این پایگاه جهانی به عنوان دبیر هیات امنا خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه اعضای هیات امنا باید به طور شخصی در جلسات شرکت کنند، اظهار کرد: سازمان یونسکو از طرح هیات امنا برای این میدان تاریخی استقبال کرده است و در این راستا تصمیمات اتخاذ شده از سوی هیات امنا اجرایی خواهد شد.

استاندار اصفهان به عنوان رییس هیات امنای میدان امام (ره) انتخاب شد و از این پس تصمیمات مهم و سیاستگذاری های کلان درباره این میراث گرانبها در این هیات امنا اتخاذ خواهد شد.

میدان امام (ره) در زمان صفویه وحدود 400 سال قبل بنا شده است .

معماری و مهندسی این مجموعه تاریخی که زنجیره ای از نیاز های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی شامل بازار مسجد ، مدرسه ،امکانان تفریحی و ورزشی را در خود جای داده پس از گذشت 400 سال نه تنها همچنان کاربردهای و نقش خود را حفظ کرده بلکه به کانون جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است .

بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عالی قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه است.

علاوه بر این بناها 200 حجره دو طبقه در اطراف میدان واقع شده که بیشتر جایگاه عرضهٔ صنایع دستی اصفهان است.

در گذشته این میدان جایگاه برگزاری آیین های گوناگون و بازی چوگان بوده که امروزه بصورت یک گردشگاه همگانی و جایگاهی برای برگزاری نماز جمعه و آیین های ملی و مذهبی تبدیل شده است.

میدان امام در بهمن ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ جزو نخستین آثار ایرانی بود که به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.

چهار اثر تاریخی استان اصفهان از جمله میدان امام (ره ) ، کاخ موزه چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع عتیق (به عنوان اولین مسجد جهان اسلام که به ثبت جهانی رسیده ) در فهرست جهانی سازمان یونسکو ( سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی ملل متحد ) به ثبت رسیده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار