کد خبر: ۲۳۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸ 31 May 2016
ایران از اوضاع سخت مستاجران گزارش داده است: نرخ اجاره مسکن سال 95 در تهران بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها بالا رفته است. بنگاه داران، مالکان و مستأجرانی که به دنبال ملک هستند همه این را تأیید می‌کنند. پیش از این عنوان شده بود که نرخ اجاره امسال به میزان 10 الی 15 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که اجاره بها از اوایل اردیبهشت امسال نرخ‌های بسیار بالاتر و در مواردی بیش از 40 درصد را تجربه کرده است. گرایش کلی مالکان در اخذ اجاره به جای دریافت ودیعه را هم به این افزایش سرسام‌آور میزان اجاره بها اضافه کنید. مالکان می‌گویند با کاهش نرخ سودهای بانکی و همچنین در شرایطی که بازار و وضعیت کسب و کار چندان مناسب نیست، دریافت ودیعه از مستأجر سودی برای آنان ندارد و با مبلغی که تحت عنوان ودیعه از مستأجر دریافت می‌کنند نمی‌توانند پولسازی کنند و از این رو ترجیح می‌دهند میزان اجاره دریافتی را بالا ببرند. با مراجعه به فایل‌های رهن و اجاره بنگاه داران این موضوع کاملاً روشن می‌شود.

اکثر بنگاه داران می‌گویند از صد درصد فایل‌های موجود آنها تنها 10 الی 15 درصد به رهن اختصاص دارد و مابقی همه موارد اجاره‌ای محسوب می‌شوند. ضمن اینکه پدیده‌ای که از سال قبل در تهران آغاز شده است و بخصوص امسال تشدید یافته، برابری میزان اجاره بها در مناطق مختلف تهران است..

به طور متوسط هم اکنون قیمت اجاره و رهن آپارتمان‌های نوساز (از کلید نخورده تا 6 سال ساخت) در تهران به میزان متری یک میلیون و 500 هزار تا یک میلیون و 800 هزار تومان در مناطق مختلف متغیر است. این در حالی است که در برخی مناطق این میزان به 2 میلیون و بالاتر هم می‌رسد. قیمت اجاره و رهن آپارتمان‌های قدیمی‌ساز (از 7 سال ساخت تا 15 سال ساخت) هم با افزایش سرسام‌آوری نسبت به سال‌های قبل به متری 1 میلیون و 100 هزار تومان تا یک میلیون و 400 هزار تومان در مناطق مختلف رسیده است. این میزان به یک میلیون و 600 هزار تومان و بیشتر هم در مناطق بالاتر می‌رسد....

با توجه به آغاز رونق ضعیف بخش مسکن و همچنین افزایش متقاضیان خرید مسکن که می‌خواهند از تسهیلات جدید بانکی دولت برای خرید مسکن استفاده کنند، اجاره بها افزایش محسوسی را نسبت به قبل تجربه می‌کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار