کد خبر: ۲۳۷۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶ 29 May 2016
جهان صنعت اوضاع اقتصاد کشور را اینطور توصیف کرده است:‌ هر روز شاهد وخیم‌تر شدن رکود اقتصادی هستیم و همه منتظریم با گذشت زمان و با عواملی مثل برجام، رکود خود به‌خود رفع شود؛ شدت رکود تورمی اقتصاد ایران را وارد وضعیت بحرانی کرده و با این سیاستگذاری اصلی اقتصادی دولت هم مهار تورم و تک رقمی شدن این شاخص اقتصادی است.

با وجود هشدار کارشناسان نسبت به بحرانی شدن وضعیت اقتصادی و تعمیق رکود اما همچنان سخنگوی دولت از رونق اقتصادی خبر می‌دهد و می‌گوید اقتصاد کشور در حال خروج از رکود است و به افزایش سهم مالیات از بودجه در دوران رونق اقتصادی توصیه می‌کند.

این در حالی است که محسن رنانی، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان می‌گوید: انجام سه اقدام افزایش مالیات، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش دستمزد باید به بعد از خروج از رکود موکول می‌شد چون همگی ماهیت انقباضی دارند و این اقدامات منجر به تعمیق رکود می‌شود.

رنانی در دوازدهمین نشست کافه بورس با تحلیل ریشه‌های رکود اقتصاد ایران و چالش‌های خروج از آن گفت: نظام سیاسی، دولت و بخش‌خصوصی رکود را به عنوان معضل اساسی کشور جدی نگرفته‌اند، هریک به نوعی منتظرند با گذشت زمان و با عواملی مثل برجام، رکود خود به‌خود رفع شود. اگر دولت رکود را جدی گرفته بود، با گذشت زمان عمق پیدا نمی‌کرد.

انجام سه اقدام باید به بعد از خروج از رکود موکول می‌شد چون همگی ماهیت انقباضی دارند: افزایش مالیات، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش دستمزد.

وی با بیان اینکه کاهش تورم موجب تعمیق رکود شده است، با طرح این پرسش که مبارزه با تورم یا رکود برچه مبنایی باید اولویت‌بندی شود، عنوان کرد: در دوران تورم عده‌ای زیان می‌کنند و عده‌ای هم سود می‌برند اما در رکود همه زیان می‌کنند؛ هم تولیدکننده و هم عوامل تولید. در رکود تورمی اما همه زیان می‌کنند و عده‌ای نابود می‌شوند بنابراین در حل معضلات اقتصادی باید اولویت در نظر گرفته شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار