قلبی که برای هنر می طپد؛
تابناک: حال این روزها دغدغه استاد فرشچیان در خصوص ادامه مسیر هنر و خلاقیت در ایران بیش از گذشته شده است و دغدغه این هنرمند فرهیخته نگرانی از تربیت نسلی در مدرسه هاست که با هنر اصلی و اصیل شاید بیگانه باشند و همین خطری برای آینده ایران به شمار می رود.
کد خبر: ۲۳۲۴۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳ 19 May 2016
به گزارش تابناک اصفهان، استاد محمود فرشچیان در سال 1308 در شهر هنرپرور اصفهان دیده به جهان گشود. پدرش كه مردی هنردوست بود با توجه به اشتیاق فرزند به هنر نقاشی او را به كارگاه استاد حاج «میرزاآقا امامی» رهنمون كرد. وی سپس در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان از استاد «عیسی بهادری» تعلیم گرفت. پس از پایان این دوره به اروپا رفت و چند سالی در آنجا به مطالعه و بررسی آثار نقاشان برجسته غرب همت گماشت و در نتیجه همین مطالعات بود كه به رهیافتی تازه از هنر نقاشان با معیارهای جهانی رسید.

پس از بازگشت به ایران كار خود را در اداره كل هنرهای زیبای تهران آغاز كرد و پس از مدتی به مدیریت اداره هنرهای ملی و استادی دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزیده شد. در این میان با كار و كوشش مداوم و خلق آثار شگفت‌انگیز، آوازه هنری او در ایران و در فراسوی مرزها گسترش یافت.

استاد فرشچیان در حیطه نقاشی ایرانی به وجود آورنده سبك و مكتب خاصی است كه در عین توجه به اصالت مبانی سنتی این هنر، با ابداع شیوه‌های نو، قابلیت و كارایی نقاشی ایرانی را افزایش داده است. او این هنر را غنا بخشید و از حالت الزامی یك پدیده متكی به شعر و ادبیات رها ساخت و رسالت و ارزشی در حد سایر هنرها در نقاشی ایرانی پدید آورد. نقاشی‌های استاد آمیزه دلپذیری از اصالت و نوآوری است. وی با خطوط روان و تركیب‌بندی‌های ظریف و مدور، راز و رمزها و اشارات درونی نهفته را در آثار خود به وجود می‌آورد. در همین حال با نوآوری در گزینش موضوع و پرداخت اثر به گستره‌ای فراتر از قالب‌های مرسوم می‌رسد. رنگ‌های تابناك و مواجی كه در آثار استاد دیده می‌شود، آیتی است از ابتكار كه افسانه‌ای به نظر می‌رسد.

حال این روزها دغدغه استاد فرشچیان در خصوص ادامه مسیر هنر و خلاقیت در ایران بیش از گذشته شده است و دغدغه این هنرمند فرهیخته نگرانی از تربیت نسلی در مدرسه هاست که با هنر اصلی و اصیل شاید بیگانه باشند و همین خطری برای آینده ایران به شمار می رود.

کشور ما که در معرفی هنرمندان به نام در تمامی عرصه ها تاکنون بی وقفه پیش رفته است، اما به دلیل سیستم آموزشی در حال تغییر، نتوانسته برنامه ریزی خوبی برای عرصه هنر و کشف استعدادهای هنری دانش آموزان در درون این سیستم داشته باشد.

این ضعف تاجایی پیش رفته است که مفهوم هنر نزذ دانش آموزان ایرانی به یک کلاس نقاشی آن هم با معلم تاریخ یا جغرافی ختم شده است!!.

استاد محمود فرشچیان که به اصفهان سفر کرده است، در حاشیه سفر خود در جمع اعضای شورای هم‌اندیشی هنر استان اصفهان ضمن ابراز خرسندی از دیدار با اساتید و هنرمندان استان گفت: هنرمندان اصفهانی اسوه‌هایی برای هنر ایران هستند.

استاد و هنرمند نگارگر اصفهانی با بیان اینکه باید سرفصل‌های آموزشی آموزش و پرورش در بحث رشته نقاشی و ساعت این درس مورد تجدید نظر قرار گیرد، اظهار کرد: هنرستان هنرهای زیبای اصفهان در سال‌های گذشته هنرمندان شاخصی تربیت کرد و سال‌ها طول می‌کشد مشابه اینها به جامعه هنری اضافه شود.

استاد فرشچیان ضمن تشکر از تشکیل شورای هم‌اندیشی هنر و همفکری هنرمندان در این شورا آثار هنرمندان پیشکسوت استان را بسیار خوب ارزیابی و نسل جوان را به پیروی از روش و منش اساتید بزرگ هنر اصفهان دعوت نمود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار