60 درصد بیماران اعصاب و روان در استان کمتر از 35 سال دارند
تابناک: البته آمار بالای بیماران اعصاب و روان در سال های اخیر نگرانی هایی را به همراه داشته است. واپسین روزهای مهرماه سال قبل بود که وزیر بهداشت تعداد بیماران اعصاب و روان را 40 هزار نفر در کشور ذکر کرد و گفت: تنها برای 10 هزار بیمار تخت برای بستری شدن وجود دارد.
کد خبر: ۲۲۷۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷ 11 May 2016
به گزارش تابناک اصفهان، هزار بیمار اعصاب و روان تحت پوشش سازمان بهزیستی استان قرار دارند. سید اصغر فیاض، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان با بیان این مطلب به اصفهان زیبا می گوید: از این بیماران در قالب 12 مرکز شبانه روزی با ظرفیت حدود 715 نفر و 17 مرکز روزانه با ظرفیت 580 نفر نگهداری و مراقبت می شود. فیاض به هزار و 70 مورد نگهداری در خانه نیز اشاره کرده و می گوید: طی 10 سال گذشته حدود هفت هزار بیمار اعصاب و روان از این سازمان خدمات درمانی دریافت کرده اند. این اظهارات فیاض در حالی است که بر اساس آمارنامه شهری سال 93، تنها شش هزار نفر بیمار در کلانشهر اصفهان خدمات دریافت کرده اند.

کمبود 10 هزار تخت
البته آمار بالای بیماران اعصاب و روان در سال های اخیر نگرانی هایی را به همراه داشته است. واپسین روزهای مهرماه سال قبل بود که وزیر بهداشت تعداد بیماران اعصاب و روان را 40 هزار نفر در کشور ذکر کرد و گفت: تنها برای 10 هزار بیمار تخت برای بستری شدن وجود دارد. قاضی زاده هاشمی همچنین گفت: 50  درصد بیماران اعصاب و روان یا متوجه بیماری شان نیستند یا به دلایل اجتماعی به متخصص مراجعه نمی کنند. موضوع هزینه بردار بودن درمان نیز یکی از مصائب پیش روی این بیماران است که وزیر بهداشت به آن اشاره کرد. قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: بیماران اعصاب و روان، بیمارانی هستندکه 40، 50 و 60 سال دائم باید دارو استفاده کنند، بنابراین از بیماری‌ های بسیار پر هزینه است و چون در طول زمان توزیع می‌شود ، هزینه آن دیده نمی شود.چند روز پیش بود که وزیر بهداشت با نگرانی از جدی بودن بیماری‌های اعصاب و روان در کشور و پرهیز مردم و مسوولان از انکار این بیماری گفت: اختلالات روان به معنای اضطراب، بدخوابی و افسردگی است که جامعه را در بر گرفته است. سید حسن هاشمی همچنین در نشست بررسی خودکشی‌ های اخیر و افزایش بیماری ‌های اعصاب و روان در کشور اظهار داشت: پس از گزارش خودکشی ‌های اخیر جلسات متعددی برگزار کردیم و از این اتفاقات نیز بسیار متاسفیم.

 تکمیل ظرفیت پذیرش بیمار در اصفهان
در اصفهان نیز  آنگونه که مسوول حوزه توانبخشی بهزیستی استان در گفت وگو با فارس خبر داده   تا شهریورماه 1391، 22 مرکز وظیفه نگهداری از این بیماران در اصفهان را عهده دار بوده و حالا آنطور که معاون توانبخشی بهزیستی استان خبر داده مراکز روزانه و شبانه روزی به عدد 29 رسیده است. هر چند به گفته سید اصغر فیاض، از 10 هزار بیمار تحت پوشش، حدود 10 درصد پذیرش این بیماران به دلیل وجود امکانات درمانی مناسب و بیمارستان های اصفهان از استان های دیگر صورت می گیرد؛‌ اما افزایش این بیماران و کمبود تخت ها و مراکز درمانی نکته دیگری بود که معاون بهزیستی استان به آن اشاره کرد. فیاض ادامه می دهد: روز به روز تعداد بیماران اعصاب و روان افزایش می یابد، هفته ای یک یا دو بیمار نیز  از طرف مراجع قضایی به بهزیستی معرفی می شوند، ظرفیت مراکز توانبخشی این بیماران نیز تکمیل شده است و بهزیستی استان بنا دارد با اعلام فراخوان و بررسی،  به متخصصان این حوزه که شرایط پذیرش و حمایت از این بیماران را دارند، مجوز راه اندازی مرکز توانبخشی
 بدهد.

 60 درصد بیماران کمتر  از  35 سال سن دارند
اینکه اکثر بیماران و حدود 60 درصد آنها در مراکز استان به جوانان در بازه سنی 18 تا 35 سال اختصاص یافته است،‌ نکته نگران کننده ای بود که فیاض به آن اشاره کرد. این مقام مسوول می گوید: درصد زیادی از این بیماران به دلیل مصرف مواد مخدر شیمیایی مانند شیشه و کراک دچار بیماری های توهمی یا‌ خود آزاری و دیگر آزاری می شوند.وی اظهار می کند: لازم است این معتادان قبل از حضور در مراکز توانبخشی، در مراکز پیشگیری سازمان بهزیستی اعتیاد را ترک کنند.   معاون سازمان بهزیستی استان ضمن اشاره به فعالیت مراکز روزانه و شبانه توانبخشی بیماران در ادامه می گوید: در مراکز  روزانه بیماران از صبح تا ظهر آموزش های توانبخشی لازم را می بینند به گونه ای که حین درمان برای بازار کار نیز آمادگی پیدا می کنند.وی با بیان اینکه از  10 سال پیش تا کنون توانبخشی این بیماران به بهزیستی واگذار شده است،‌ می گوید: این بیماران در مرحله حاد ابتدا در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شامل فارابی،  علی اصغر ( ع) و مدرس پذیرش و پس از طی دوره یک تا دو ماهه شوک درمانی و دارو درمانی ویژه در مراکز بهزیستی پذیرش می شوند.معاون توانبخشی بهزیستی اضافه می کند: بیمارانی که بیماریشان حاد نباشد  نیز مستقیما در مراکز توانبخشی پذیرش می شوند.فیاض در ادامه می گوید: بیماران به مدت شش ماه تا دوسال توانبخشی و بعد ترخیص می شوند؛ چنانچه بهزیستی تشخیص دهد بیمار در منزل نیز نیاز به حمایت دارد، وی را مورد حمایت قرار می دهد تا فرد از بیماری رهایی پیدا کند.  وی در خصوص میزان یارانه تخصیصی به بیماران اعصاب و روان می گوید: به بیماران بستری در مراکز روزانه، ماهیانه برای هر نفر 340 هزار تومان، برای مراکز شبانه روزی 500 هزار تومان و برای مجهول الهویت ها نیز دولت 600 هزار تومان پرداخت می کند.فیاض ادامه می دهد: هزینه درمان برای شبانه روزی ها تقریبا دو برابر این میزان است که مابقی از طرف خانواده بیمار  و از طرف مراکز توانبخشی جبران می شود.معاون بهزیستی استان همچنین می گوید: قرار شده دولت در سال جاری حداقل 80 درصد هزینه های درمانی را پرداخت کند تا بار مالی سنگین هزینه توانبخشی از روی این بیماران و خانواده هایشان برداشته شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار