تابناک: بسیاری از آنها اعتقاد دارند نانوایانی هم که تحت فشار اداره استاندارد از دستگاه های حرارت غیرمستقیم استفاده میکنند، حالا پشیمان شده و به دنبال بازگرداندن دوباره دستگاه‌های قبلی به چرخه پخت نان هستند.
کد خبر: ۲۲۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸ 13 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان سال گذشته بود که مدیرکل استاندارد استان اصفهان از کیفیت پایین نان ها در استان اصفهان و بعضا آلوده بودن برخی نان ها به سرب در اصفهان خبر داد.

خبری که نگرانی بسیاری از مردم اصفهان را در پی داشت چراکه نان آن هم در شهر سنتی اصفهان یکی از اقلام پرمصرف خوراکی مردم به شمار می رود.

البته در همان زمان برخی رسانه ای شدن این موضوع را روشی از سوی اداره استاندارد برای الزام نانوایان به استفاده از دستگاه پخت نان که مورد تایید اداره استاندار است، می دانستند موضوعی که شفیعی مدیرکل اداره استاندار اصفهان به آن واکنش نشان داد و گفت: پخت نان با دستگاه های سنتی طبق نظر اداره استاندارد نان ها را آلوده به سرب می نماید.

سرب یکی از مواد سمی به شمار می رود و ورود آن به بدن انسان می تواند مشکلات متعددی را برای وی هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت داشته باشد.

مدیرکل استاندارد اصفهان طی روزهای گذشته برای رفع این مشکل از صدور دستورالعملی خبر داده است که در آن نانوایان ملزم به استفاده از تنورهای حرارت غیرمستقیم شدند. دستورالعملی که نانوایان چندان از آن استقبال نکردند.

به گفته نانوایان این دستگاه ها هم هزینه زیادی را به یک نانوا تحمیل می کند و هم کیفیت پخت نان با آنها مانند سابق نیست.

بسیاری از آنها اعتقاد دارند نانوایانی هم که تحت فشار اداره استاندارد از دستگاه های حرارت غیرمستقیم استفاده می کنند، حالا پشیمان شده و به دنبال بازگرداندن دوباره دستگاه های قبلی به چرخه پخت نان هستند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه نانوایان اصفهان در این باره می گوید: استفاده از حرارت غیر مستقیم برای پخت نان برای نان های سنتی جوابگو نیست و این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد از نان ها، نان سنتی است.

وی بیان داشت: استفاده از حرارت غیر مستقیم تنها برای نان بربری جواب می‌دهد چراکه این نان ضخیم است و با قرار گرفتن روی این حرارت به خشکی نان نمی انجامد.

محمدرضا خواجه همچنین در این مورد گفت: ظرف یکسال کوره تنور با حرارت غیر مستقیم سوراخ می‌شود یعنی در واقع ذوب می‌شود و نانوا مجبور است که با پرداخت ۵ میلیون تومان آن را تعویض کند.

وی از بخش دیگری از این نگرانی ها نیز پرده برداشت و افزود: مسئولان استاندارد با عنوان اینکه پخت نان با حرارت مستقیم به علت متصاعد شدن دود سبب انتشار گاز منوکسید کربن در فضا می شود و این گاز با نشستن روی خمیر نان سبب آلوده شدن نان می‌شود، این دستورالعمل را صادر کردند.

وی با اظهار اینکه نمی توان منکر آلوده شدن نان با حرارت مستقیم و گاز منوکسید کربن شد، گفت: برای پرهیز از این کار باید نان را به صورت بخارپز تهیه کرد مانند نان فانتزی که البته این نوع نان هم به علت استفاده از آرد سفید سرطان زا است و به نوعی هر نانی مشکل خاص خود را دارد.

اینکه اداره استاندار بر استفاده از این نوع تنورها پافشاری می کند و نانواها نیز به دلیل هزینه های مستقیم و غیرمستقیمی که در اثر استفاده از تنورهای حرارت غیرمستقیم بر آنها تحمیل میشود، زیر بار استفاده از این تنورها نمی روند، تنها می تواند در صورت صحت علمی حرفهای اداره استاندار مردم را قربانی این کشمکش کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار