بار دیگر معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار کرج این بحث را مطرح کرده و گفته است: در صورت تصویب شورای ترافیک استان البرز، آمادگی اجرای طرح تردد زوج و فرد خودروها در سطح شهر با استفاده از دوربین وجود دارد.
کد خبر: ۲۲۴۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲ 04 May 2016
به گزارش تابناک – البرز: یکی از مشکلات مهم شهرهای بزرگ و کلانشهرها و مناطق پرجمعیت کشور به ویژه مرکز استان البرز، موضوعات مربوط به معضل ترافیک و همچنین آلودگی هواست.

معضل ترافیک و معضل آلودگی هوا با هم رابطه مستقیمی داشته و به هر میزانی که ما خودروی بیشتری داشته و سوخت‌های فسیلی از جمله بنزین و گازوئیل بیشتری مصرف کنیم به همان میزان آلودگی هوای بیشتری هم خواهیم داشت.
بنابراین اگر به دنبال رفع آلودگی هوا و معضل ترافیک هستیم، باید راهکارهایی را اجرا کنیم که این 2 مشکل را به صورت همزمان برطرف کند.
یکی از مهمترین راهکارهایی که مدیریت علمی بر آن تاکید دارد، استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی است و در کنار این موضوع می‌توان به طرح‌هایی چون تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه اشاره کرد.
حال این پرسش مطرح می‌شود که چگونه باید شهروندان را به سمتی هدایت کنیم که تشویق به استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی شوند و آیا تنها با حرف‌زدن در رسانه‌ها و شعاردادن می‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم.
به طور قطع تا زمانی که حمل و نقل عمومی ما توسعه نیافته و امکانات مناسب و خدمات ویژه‌ای به شهروندان ارائه ندهیم، مردم تشویق به عدم استفاده از خودروی شخصی نمی‌شوند.
بنابراین در گام نخست باید به فکر توسعه و نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و احداث تجهیزات به روز مانند مترو باشیم.

در مرحله دوم باید از طریق راهکارهای تخصصی و مناسب، فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی در جامعه را به درستی ترویج کنیم و تا زمانی که مردم ما آگاهی لازم درخصوص مضرات استفاده بیش از حد از خودروی شخصی و مصرف بیش‌ از اندازه سوخت نداشته باشند، نمی‌توان امیدوار به رفع مشکل ترافیک و همچنین مقابله با آلودگی هوا بود.
در چنین شرایطی مدیریت شهری کرج به دنبال پاک کردن صورت مسئله و موضوع مهمی به نام ترافیک است.
چند سالی است که بحث طرح تردد خودروها بر اساس زوج و فرد بودن پلاک خودرو مطرح می‌شود. چندباری نیز در روزهای پایانی سال این طرح اجرا شد که انتقادهای بسیاری را از سوی مردم و حتی مسئولان استانی از جمله محمدتقی ایرانی فرماندار کرج به همراه داشته است.
اما بار دیگر
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار کرج این بحث را مطرح کرده و گفته است: در صورت تصویب شورای ترافیک استان البرز، آمادگی اجرای طرح تردد زوج و فرد خودروها در سطح شهر با استفاده از دوربین وجود دارد.

احمد افضلی با اشاره به ثبت و اعمال قانون تخلفات رانندگی توسط دوربین‌های مرکز کنترل ترافیک شهرداری کرج اظهار کرد: در سطح شهر کرج 120 دوربین نصب شده است که بخشی از آن‌ها پلاک‌خوان و بخشی دیگر دوربین‌های نظارتی هستند.

وی با بیان اینکه در سراسر محدوده ترافیکی شهر دوربین‌های ثبت تخلف نصب شده است، افزود: با استقرار نیروهای پلیس در مرکز کنترل ترافیک، تمامی تخلف‌های رانندگی از جمله نبستن کمربند ایمنی، استفاده از تلفن همراه، دنده عقب، پارک دوبله، عبور از چراغ قرمز و سایر تخلفات به صورت مکانیزه اعمال قانون می‌شوند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج با اشاره به اینکه قبض جریمه به همراه تصویر به درب منزل متخلف ارسال می‌شود، تصریح کرد: 150 محور در سطح شهر کرج تحت کنترل این دوربین‌های ثبت تخلف قرار دارند که تعداد آن در حال افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه این دوربین‌ها از دو روز پیش از شروع سال جدید در حال فعالیت و ثبت تخلف هستند، گفت: منطقه فردیس و رجایی شهر هم اکنون فاقد این دوربین‌ها هستند که تا انتهای سال جاری به این سیستم تجهیز می‌شوند.

افضلی با اشاره به اجرای طرح زوج و فرد در کرج، خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح تمامی سیستم‌های مکانیزه آماده است و درخواست برای اجرای آن نیز به شورای ترافیک استان ارسال شده که در صورت تصویب در این شورا، آمادگی اجرای این امر در سطح شهر با استفاده از دوربین‌ها وجود دارد.

وی اظهار کرد: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج از شورای ترافیک استان البرز درخواست کرده این طرح در کلیه ساعات روز یعنی از صبح تا بعد از ظهر اجرا شود که در نهایت اجرای این مهم به تصویب شورای ترافیک استان بستگی دارد.
به طور قطع هیچ کس منکر ضرورت نصب دوربین‌های هوشمند کنترل ترافیک نیست، اما آیا با اجرای طرح زوج و فرد تردد خوردوها به نوعی صورت مسئله پاک نشده اشت؟
آیا نباید پیش از اجرای این طرح، زیرساخت‌هایی چون حمل و نقل عمومی را توسعه داد و سپس انتظار داشت که شهروندان از خودروی شخصی استفاده نکنند؟
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
دقیقا دو منطقه رجایی شهر و فردیس با بدترین وضعیت ترافیکی هنوز دوربین ندارند....!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار