تابناک: مسوول گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از شناسایی 850 تپه و محوطه باستانی در نقاط مختلف این استان خبر داد.
کد خبر: ۲۲۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹ 13 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، علمدار علیان افزود: 10 درصد این آثار به ثبت ملی رسیده است و پرونده هفت تپه دیگر برای ثبت در فهرست آثار ملی در حال پیگیری است .

مسوول گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: این آثار شامل سه تپه با عنوان 'قوام آباد'، 'شاه آباد' و 'قبرستان قدیمی منظریه' در شهرستان شهرضا و سه تپه در 'ازناوله' و یک تپه در 'هدان' بویین و میاندشت است.

وی اظهار کرد: در این تپه های باستانی آثاری از تمدن های گذشته مدفون شده که ازنظر مطالعات تاریخی، فرهنگی و باستانی بسیار حائز اهمیت است و کاوش دقیق در این تپه ها به شناخت هرچه بیشتر از پیشینه و تمدن ایران زمین کمک خواهد کرد .

تپه اشرف در شهر اصفهان و تپه سیلک کاشان از مهمترین محوطه باستانی استان اصفهان و کشور محسوب می شوند .

سارویه یا کهن دژ یا تپه اشرف نام بنایی بسیار کهن در اصفهان است که در کنار پل شهرستان و در حاشیه شمالی زاینده رود قرار دارد. این بنا کتابخانه بزرگی بوده است که در آن کتاب های فراوانی نگهداری می شده است. سارویه در حمله اعراب به ایران ویران گردید و اکنون تنها بقایای آن بصورت تپه ای باقی مانده است که بنام تپه اشرف معروف است. برخی از تاریخنگاران بنای سارویه را به تهمورس سومین شاه از سلسله پیشدادیان نسبت داده اند .

* سیلک کاشان

از تبه های سیلک کاشان به عنوان قدیمی ترین خاستگاه تمدن بشری بادشده است ، یعنی اولین جایی که شهر نشینی شکل گرفت، آنجا که آریایی ها اولین تمدن شهر نشینی را ایجاد کردند.

محوطه باستانی سیَلْک با هفت هزار سال قدمت در ضلع جنوب غربی کاشان و در سمت راست جاده کاشان به فین قرار دارد و از دو تپه شمالی وجنوبی که درفاصله۶۰۰متری یکدیگر قرار داردت شکیل شده است.

تپه سیلک در حقیقت زیگورات یا محل عبادت اقوام باستانی بوده است که از گل رس و سفال ساخته شده است قدیمی ترین آثار بدست آمده از تپه شمالی به حدود ۷۵۰۰ سال قبل می رسد و آخرین آثار مکشوفه از تپه جنوبی مربوط به ۵۰۰۰ سال قبل است.

سیلک تنها مکان تاریخی در فلات مرکزی ایران است که مدارک نوشته (خط) از دوران پیش از هخامنشی در آن پیدا شده است.

استان اصفهان دارای بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی است که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار مورد آن از جمله میدان امام (ره)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار