به دنبال برگزاری همایش صدای پای آب با محوریت مخالفت با انتقال آب سرچشمه های کارون به فلات مرکزی در روز دوشنبه ۶ اردیبهشت توسط بسیج دانشجویی دانشگاه شهرکرد در پایان این همایش قطع نامه ایی صادر که در آن از نمایندگان دور جدید مجلس شورای اسلامی در خواست شد تحقیق و تفحص از پروژه های سد سازی و انتقال آب توسط وزارت نیرو در دستور کار قرار گیرد.
کد خبر: ۲۱۹۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸ 26 April 2016

متن کامل این بیانیه که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه شهرکرد قرایت شد مورد حمایت تشکل های اصلاح طلب و اصولگرای سایر دانشگاه ها از جمله انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام ، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد شهرکرد و همچنین سازمان مستقل آزاد اندیشان قرار گرفت. این اولین بار است که تشکل های اصلاح طلب و اصول گرای دانشجویی در مورد مسایل کلان استانی به اجماع می رسند. همچنین از همکاری رسانه های خبری برای پوشش این همایش و همایش های پیشین از جمله سایت خبری-تحلیلی تابناک قدردانی به عمل می آید.

متن این بیانیه به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم

تجربه نشان می دهد طرح و پروژه های سد سازی و انتقال آب نه تنها سبب توسعه پایدار در کشور نمی شود بلکه با توسعه نا متوازن در مناطق هدف، خسارت های جبران ناپذیری را بر اکوسیستم کشور و نیز بر مردم و منابع ملی تحمیل نموده است. عدم به کارگیری سامانه غیر دولتی  مستقل، علمی و دقیق ارزیابی محیط زیستی و رفتار توسعه ای یکجانبه نگر دولت ها همواره توسعه و اشتغال را بهانه ای برای اجرای  این گونه پروژه ها دانسته که در این میان تفکر سد برای سد نه تنها دردی از اشتغال دوا ننموده بلکه خود سبب بیکاری و آوارگی هزاران نفر از مردم جامعه بومی و محلی شده است که نه تنها شغل پایدار بلکه همه ی دار و ندار خود را از  دست داده اند.

از همین روی همایش صدای پای آب  با شعار ” زاگرس مهربان را تنها نمی گذاریم ” در راستای بهبود شرایط کنونی کشور و محیط زیست شکننده زاگرس مهربان ، مواد ذیل را به عنوان قطع نامه پایانی این همایش جهت اطلاع و اقدام مسئولین به اطلاع همگان می رساند:

۱-  ما شرکت کنندگان و امضاء کنندگان این قطع نامه، حفظ محیط زیست را یکی  از اصول و ارزشهای مهم و خدشه ناپذیر نظام می دانیم ، در این راستا ابلاغیه راهگشای مقام معظم رهبری در آبان ماه ۱۳۹۴ در خصوص سیاست های کلی محیط زیست کشور را منشور مطالبه گری و پرسشگری خود در حوزه محیط زیست، می دانیم و از دولت ها و مسئولین می خواهیم خود را ملزم به اجرای مفاد این ابلاغیه بنمایند.

۲-  از دولت محیط زیستی و مجلس می خواهیم هر چه سریعتر نسبت به تدوین برنامه عمل جامع در خصوص نجات بخشی جنگل های بلوط که پایه تولید حدود ۵۰ درصد آب کشور است، اقدام نموده و با زمینه سازی برای جلب مشارکت مردم نسبت به اجرای برنامه نجات بخشی خود اقدام نماید.

۳- ما خواستار توقف فوری و بدون قید و شرط پروژه ها و طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون می باشیم و بر این باوریم تداوم سدسازی ها می بایست مبتنی بر ارزیابی دقیق علمی و مستقل باشد و هر گونه ادامه سد سازی و طرح های انتقال آب بخصوص در حوزه ی زاگرس سبب تضعیف پایداری این حوزه شده و به مسئولین و دولت ها هشدار می دهیم عواقب ناشی از این پروژه ها که می تواند به کوچ اجباری مردم زاگرس بینجامد را جدی بگیرند.

۴-  ما از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می خواهیم تحقیق و تفحص از طرح  و برنامه های سد سازی در مراحل مختلف(بهره برداری، اجرا و در دست مطالعه) را در دستور کار خود قرار داده و به این موضوع مهم رسیدگی نموده و نتیجه این امر را به اطلاع مردم برسانند.

۵-  ما از قوه ی قضائیه کشور می خواهیم با استناد به تاکید رهبر حکیم انقلاب در خصوص جرم انگاری محیط زیستی، با ورود به پرونده های انتقال آب و پروژه های سد سازی بدون ارزیابی محیط زیستی مستقل علمی، که سبب آوارگی ده ها هزار نفر از جامعه بومی محل اجرای این طرح ها شده است  و سبب تضعیف معیشت نسل های آینده و نیز ناپایداری توان اکولوژیکی این مناطق شده است، طبق قانون برخورد نموده و دستور به بر چیدن کارگاه های تونل های انتقال آب نظیر کارگاه چرمهین و سبزکوه را صادر کند،  همچنین انتظار می رود غرامت وارد شده به مردم بخصوص مردمان پیرامون سدهای کوهرنگ ۳ ، کارون ۳ و ۴ و نیز سد گتوند و…  توسط کارفرمایان و مجریان این گونه طرح ها  پرداخت شود.

در نهایت، اعضای کمپین صدای پای آب تشکر و قدردانی خود را از رسانه های استانی و کشوری که صمیمانه خبرهای مربوط به ما را پوشش داده اند، اعلام می دارد. در این زمینه باید به سایت خبری- تحلیلی تابناک به عنوان یکی از معتبرترین رسانه های کشور اشاره کرد که همکاری متعهدانه ای را برای پوشش خبرهای مربوط به زاگرس و به ویژه خبرهای مربوط به انتقال آب و مسائل زیست محیطی آغاز کرده است و وعده همکاری و پوشش خبرهای زاگرس را نیز برای آینده داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار