سرپرست بهداشت شهرضا:
تابناک: سرپرست مرکز بهداشت شهرضا گفت: در حال حاضر نخستین درمانگاه طب تسکینی در کشور در اصفهان راه‌اندازی شده و امکانات درمانی بسیار پیشرفته‌ای برای بیماران سرطانی در استان اصفهان موجود است.
کد خبر: ۲۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰ 01 February 2015

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، سید حجت‌الله موسوی ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌های گروهی شهرستان به مناسبت هفته سرطان اظهار داشت: شعار طرح پویش ملی مبارزه با سرطان در سال 1393، «سرطان قابل پیشگیری و درمان، با خود مراقبتی و امید» است.

وی افزود: موضوع سرطان در ایران روال متفاوتی با دنیا و حتی با خاورمیانه دارد، در ایران، سرطان معده، پروستات و روده بزرگ شایع است و در زنان سرطان پستان، روده بزرگ، تخمدان و مری شیوع بیشتری دارد.

سرپرست مرکز بهداشت شهرضا گفت: اگر متوسط جهانی بروز سرطان 182 در 100 هزار نفر در سال باشد، میزان بروز سرطان در ایران، 135 نفر در 100 هزار نفر در سال است و هنوز از متوسط جهانی میزان بروز سرطان کمتر است.

وی با تأکید بر اینکه تغذیه در بروز سرطان بسیار مهم است، تصریح کرد: 50 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری و 50 درصد قابل درمان، اما 50 درصد از سرطان‌ها غیرقابل پیشگیری و درمان هستند و بودجه عمده‌ای در دنیا خرج تشخیص به موقع و درمان می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه در کشور مصرف میوه و سبزیجات کم است، بیان کرد: مصرف آجیل‌های بدون نمک، یکی از عوامل پیشگیری از سرطان است. از سوی دیگر امواج الکترونیکی و موبایل نیز می‌تواند منجر به سرطان شود، به طوری که در مطالعات عنوان شده که موبایل می‌تواند سبب بروز سرطان مغز شود.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین علت شناخته شده در ایجاد سرطان پوست، تابش نور آفتاب و آفتاب سوختگی است، بنابراین می‌توان با مصرف کرم‌های ضدآفتاب، پوشش کافی بدن و استفاده از کلاه و عینک آفتابی از ایجاد سرطان پوست جلوگیری کرد.

سرپرست مرکز بهداشت شهرضا با اشاره به آمار آزمایشگاه‌های پاتولوژی در برنامه ثبت سرطان در شهرضا بیان کرد: در سال 90، 56 مورد در سال 91 ، 61 مورد و در سال 92 ،74 مورد سرطان در شهرضا شناسایی شد که این آمار حاکی از افزایش میزان سرطان در شهرستان شهرضا است.

وی با اشاره به اینکه ثبت سرطان در کشور از سال 71 آغاز اما اقدامات کامل و جامع آن از سال 84 اجرایی شده، گفت: استان اصفهان از نظر ثبت اطلاعات آماری مربوط به سرطان در کشور به رتبه نخست دست یافته است.

وی بیان کرد: زمانی که گفته می‌شود بالاترین آمار ثبت شده سرطان کشور در اصفهان انجام گرفته، به این معنی است که اصفهان در ثبت سرطان نسبت به سایر استان‌ها عملکرد بهتری داشته است.

سرپرست مرکز بهداشت شهرضا خاطرنشان کرد: عوامل بروز سرطان‌ها پس از 10 سال از ابتلا به این بیماری در افراد مشاهده می‌شود، آمارهای جمع‌آوری شده در اصفهان نشان می‌دهد که سرطان‌های سینه، پوست، روده‌ بزرگ در زنان و سرطان‌های پوست، مثانه و پروستات در مردان بسیار شایع است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه اصفهان همواره در پیشگیری و درمان بیماری‌ها در کشور پیشتاز بوده، به شکلی که نخستین درمانگاه طب تسکینی در کشور در اصفهان راه‌اندازی شد و امکانات درمانی بسیار پیشرفته‌ای برای بیماران سرطانی در استان اصفهان موجود است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :