کد خبر: ۲۱۲۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶ 16 April 2016
تابناك اصفهان: امروزه توسعه پایدار برای کلانشهری چون اصفهان یک نیاز اجتناب ناپذیر و ضروری است. واقعیت این است که کلانشهرها را دیگر نمی توان با درآمدهایی چون عوارض و تراکم اداره کرد؛ چرا که افزایش گستره شهر، جمعیت روز افزون و موضوعاتی نظیر زیباسازی و ساماندهی ناهنجاری های بصری و زیست محیطی، ترافیک، آلودگی هوا، ناپایداری بناها، هزینه های بالای سیستم حمل و نقل شهری، بازیافت و مدیریت پسماند، نیاز به شاداب نگهداشتن شهر و فضاهای سبز شهری، همه و همه از جمله موضوعاتی است که به منابع پایدار درآمدی نیاز دارد و در غیر این صورت می تواند مدیریت شهری را با معضل نارسایی در عرضه خدمات شهری مواجه سازد، بنابراین مهم ترین عامل برای تحقق توسعه پایدار، حصول منابع پایدار شهری است.

حال آن که در سال های اخیر به جهت فقدان منابع مالی مناسب و ضرورت خدمات رسانی، بخش عمده درآمد شهرداری ها از طریق فروش تراکم بوده است که از زمره درآمدهای ناپایدار به شمار می آید، این در حالی است که چنانچه مدیریت شهری بخواهد در چارچوب اصول توسعه پایدار حرکت کند، باید به درآمدهای پایدار نیز متکی باشد. اعتمادسازی بخش خصوصی برای مشارکت در تامین این هزینه ها یکی از مواردی است که بسیاری از شهرهای جهان به آن توسل می یابند؛ چرا که اصولا در یک اقتصاد شهری سالم همه فعالان اقتصادی، اعم از بنگاه های بخش عمومی، دولتی و خصوصی که در واقع همان استفاده کنندگان امکانات شهری هستند، در تامین هزینه ها مشارکت خواهند داشت. اینجاست که پای علم اقتصاد شهری به میان می آید؛ علمی که میزان درآمد محله های شهری، نابرابری میزان درآمد گروه های شهری و نقش بخش های صنعتی، خدماتی، فرهنگی و توریستی در اقتصاد شهری را بررسی می کند و رقابت اقتصاد یک شهر با دیگر کلانشهرها را به چالش می کشد.

 بدون شک امروزه کلانشهرها برای رشد و بالندگی، بیش از همیشه نیازمند توسعه پایدار و رسیدن به یک شرایط متعادل از نظر پیشرفت هستند که برای رسیدن به این مقصود، منابع پایدار شهری نقش تعیین‌كننده‌ ای بر عهده می گیرند. در تمام جهان، نمایشگاه ها به عنوان مراکزی که نقشی کلیدی در رونق گردشگری و زیرشاخه های آن نظیر هتلداری و صنایع دستی و همچنیــن تجــارت، صادرات، حمل و نقل و اقتصاد بین الملل دارند، از اهمیتی ویژه در نگاه صاحب نظران اقتصاد برخوردارند. تجربه موفق شهرهای بزرگی مانند هانوفر و فرانکفورت نشان می دهد سایت های نمایشگاهی، درآمدهای پایدار و بر مبنای توسعه پایدار ایجاد می کنند؛ چراکه صنعت نمایشگاه با تعریف توسعه پایدار مطابقت دارد و بدون آلایندگی، با توجه به نیاز نسل های آینده و با کمترین منبع انرژی به بهبود وضعیت اقتصادی، رفع کاستی‌های اجتماعی و فرهنگی جوامع کمک می کند و در واقع موتور محرکه کشور در پیشرفت متعادل و هماهنگ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، از این رو است که مالکیت سایت های نمایشگاهی در بسیاری از شهرهای جهان در اختیار شهرداری هاست. پیوندی که در سال گذشته برای پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان نیز محقق شد تا عواید آن برای مردم، صنعتگران، شهروندان و مدیریت شهری به دست آید؛ پروژه ای که به عنوان اولین پروژه در زمان تصدی گری شهردار جوان اصفهان کلنگ زنی شد و مورد توجه و همت خاص مدیریت شهری، شورای شهر و معاونان شهرداری اصفهان قرار گرفته و انصافا توجه آنان جای تقدیر و تحسین دارد.

 اشاره دکتر جمالی نژاد در نخستین نشست خبری خود در سال 95 به کلنگ زنی این پروژه به دست دکتر ظریف به عنوان نماد «اوج تعامل و همگرایی وزرا و مسوولان کشوری در ارتقای جایگاه اصفهان» اشاره بسیار درستی است. شهردار اصفهان در این نشست اعلام کرد: من به دکتر ظریف قول داده ام که فاز اول این پروژه را در دوره فعلی راه اندازی کنیم». این بدان معناست که سرچشمه این تعامل در مرکز کشور شکل گرفته و در اصفهان نیز ساری و جاری شده است. در واقع می توان گفت ساخت پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان، مانند ساخت پل ها و بزرگراه ها وظیفه شهرداری نیست، بلکه ایثار مدیریت شهری برای شهری است که لایق بهترین هاست و می تواند به قطب نمایشگاهی کشور و حتی منطقه تبدیل شود. بنده نیز به عنوان دلسوز صنعت نمایشگاهی استان و کشور، تحقق آرزوی دیرینه احداث مرکز نمایشگاه بین المللی اصفهان را «یادگار پایدار توسعه ی پایدار» شهر می دانم. به یقین در شهری که کلید واژه شهردارش، به گفته خود ایشان، «تعامل» است، غیر از این نیز انتظار نمی رود.

رسول محققیان
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :