کد خبر: ۲۱۲۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴ 14 April 2016

شکوفایی استعدادهای داستان نویسی اردبیل

 در کارگاه های هفتگی حوزه هنری

نخستین جلسه کارگاه داستانخوانی دوشنبه های حوزه هنری استان اردبیل در سال جدید، با حضور جمعی از داستان نویسان شهر و در خانه تاریخی سرچشمه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه برنامه های سه ماه آینده کارگاه به مشورت اعضا گذاشته و قرار شد طبق یکی از متدهای رایج کلاسهای ادبیات خلاق، بحث "چند کلمه، تفاوت نگاهها و روایتها" در طول این ترم به اجرا در آید.

همچنین، جلد دوم "داستان کوتاه در ایران" نوشته دکتر حسین پاینده در حد یک کتاب درسی توسط اعضا به بازخوانی و بحث و گفتگو گذاشته خواهد شد. علاوه بر همه اینها، خوانش و نقد داستانهایی از داستان نویسان شاخص و نیز آثار خود اعضا که جزء برنامه های همیشکی این کارگاه بوده است، همچنان ادامه خواهد داشت.

کارگاه های داستانخوانی حوزه هنری اردبیل امسال هم دایر است

رضا کاظمی مسئول کارگاه داستانخوانی دوشنبه ها و نویسنده مجموعه داستانهای "لاپ او اوزاقلاردا" و "بو شهر اوستدن شئیطان تورونا اوخشاییر"، ضمن یادآوری این نکته که قطعا ترم سه ماهه کارگاه طبق این سه محور یاد شده برگزار خواهد شد، بر تاثیر مثبت دعوت از نویسندگان نام آشنای ادبیات داستانی ایران به اردبیل نیز تاکید و اظهار امیدواری کرد که طبق سالهای قبل ، امسال نیز کارگاه داستانخوانی دوشنبه های حوزه هنری اردبیل هر از چندگاهی میزبان مهمانان شاخص از جای جای کشورمان باشد.

به گفته وی، در این کارگاه سال گذشته 76 داستان کوتاه به خوانش گذاشته شده است که 48 داستان از این تعداد متعلق به اعضا کارگاه بوده و بقیه از آثار درخشان ادبیات داستانی ایرانی و خارجی انتخاب شده است.

به باور کارشناسان برگزاری مناسب کارگاه های داستان خوانی حوزه هنری استان اردبیل در سالهای اخیر نتایج امیدوار کننده ای در تربیت داستان نویسان جوان استان اردبیل به دنبال داشته است به گونه ای که برخی نویسندگان جوان تربیت شده در این کارگاهها همکاری های مفیدی با دیگر نهادهای فرهنگی از جمله سپاه و بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس در تدوین خاطرات رزمندگان دوران جنگ تحمیلی و خانواده های شهدا داشته اند که حاص آن انتشار دهها کتاب متنوع و جذاب در چند سال اخیر بوده است.

گزیده ای از لیست داستانها و نام نویسندگانشان که سال پیش در کارگاه داستان خوانی حوزه هنری مورد خوانش قرار گرفته و نقد و بررسی شده اند به شرح زیر است:

بگو بله (توبیاس وولف)، از میان مه از میان شیشه (علی خدایی)، یک گل سرخ برای امیلی (ویلیام فاکنر)، دختران دلریز (داوود غفارزادگان)، الیمین ایچی آت اییسی وئریر (رضا کاظمی)، بازگشت (احمد دهقان)، نئچه مین ایللیک قار (مریم حضرتی)، قدم بخیر مادربزرگ من بود (یوسف علیخانی)، سفر قلب (جیسون براون)، گربه زیر باران (ارنست همینگوی)، درخت برفی ها (عادل قلیپور)، کفتال پری (یوسف علیخانی)، دیدن دختر صد در صد دلخواه در صبح زیبای ماه آوریل (موراکامی؛ با دو ترجمه فارسی و ترکی)، نقطه کور (فرشته احمدی)، ایلان ایلی (فرانک انصاری)، پاکتها (ریموند کارور)، آرا دووار (پری آخته)، زندگی در شرایط سخت (محمد بهرامپور)، شمعدونی (الهام سید حسینی)، سوگواری (آنتوان چخوف)، زنی که مرده بود (زهرا صادقی)، ساری (نسترن اکبرزاده)، داوود و میم هایش (احمد ابوالفتحی)، سایه روشن (یعثوب محسنی)، یو ... هو (علی شاه علی) و دهها داستان دیگر از نویسندگان داخلی و خارجی ...

لازم به ذکر است که کارگاه داستانخوانی دوشنبه های حوزه هنری اردبیل در حال حاضر تنها کانون داستانی این شهر محسوب میشود که سالهاست با حضور داستان نویسان شهر به طور مرتب در حال برگزاری است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار