امینی مطرح کرد:
تابناک: مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی گفت:برداشتهای بالادست عامل اصلی پایین رفتن سطح زاینده‌رود باوجود بازگشایی سد است چراکه مسئولان، بسیاری ازموارد قانونی درزمینه مسایل آب و کشاورزی را رعایت نمی کنند.
کد خبر: ۱۹۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶ 07 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، اسفندیار امینی، با توجه به پایین رفتن سطح رودخانه با وجود بازگشایی سد زاینده رود اظهار داشت: آب سد از یک شنبه شب باز شده است اما سه تا چهار روز طول می کشد تا به شهر اصفهان برسد.

وی افزود: هرسال با گرم شدن هوا برداشت های بالادست از چاه های قدیم بسیار عمیق آغاز و پمپ ها نیز روشن می شوند و به همین دلیل با باز شدن آب علی رغم انتظار سطح آب پایین می آید.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی با بیان اینکه پرت آب زاینده رود در طول مسیر بسیار زیاد است، تاکید کرد: به گفته شرکت آب منطقه ای تنها از سد نکوآباد تا آبشار ۴۰ درصد آب پرت می شود و بر این اساس از سد زاینده رود تا مروان بیش از ۵۰ درصد هدر رفت آب داریم.

لزوم ساماندهی مسیر رودخانه زاینده رود برای جلوگیری از هدررفت آب

وی با اشاره به اینکه بندهای متعدد در مسیر رودخانه زاینده رود یکی از عوامل پرت آب است، ادامه داد: با وجود اعلام آمادگی صنف کشاورزان برای سامان دهی مسیر رودخانه در راستای کمک به کشاورزان هنوز به کشاورزان، تشکل های بهره بردار و سازمان قانونی مرتبط اجازه این کار داده نشده است و خود مسئولان مربوطه نیز از انجام این کار اجتناب می کنند.

امینی با اشاره به اینکه برخی بندها و موانع قدیمی رودخانه برای آبگیری مادی‌های سنتی بوده است، بیان داشت: اکنون اغلب ماد‌ی های سنتی از شبکه های آبیاری مدرن آبگیری می ‌شوند ضمن اینکه در گذشته نیز بندها در وسط رودخانه نبوده بلکه در کنار آن بسترچه ای وجود داشته که مانع عبور آب به پایین دست رودخانه نبوده است.

وی با اشاره به اینکه قانون‌های مختلف تصویب شده در زمینه کشاورزی و آب زاینده رود عملیاتی نشده بلکه از سال ۴۹ تاکنون تخلفات مختلفی در این ارتباط انجام شده است، ابراز داشت: اخیرا قوانینی در شورای عالی آب تصویب اما عملیاتی نشده است و معتقدیم به درستی اجرایی نمی شود مگر اینکه بهره بردار برابر قانون در قالب تشکل‌های بهره بردار وارد کارهای اجرایی شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار