همزمان با سالروز تأسيس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد؛
تابناك اصفهان:‌18 اسفند فرصت مناسبی است تا یادی از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در جای جای مختلف جامعه زنده شود. مراکزی که همواره و در همه شرایط به فعالیت‌های فرهنگی مشغول هستند اما به گفته بسیاری، این فعالیت‌ها آنگونه که باید دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۱۹۵۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱ 09 March 2016
به گزارش تابناك اصفهان، 18 اسفند فرصت مناسبی است تا یادی از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در جای جای مختلف جامعه زنده شود. مراکزی که همواره و در همه شرایط به فعالیت‌های فرهنگی مشغول هستند اما به گفته بسیاری، این فعالیت‌ها آنگونه که باید دیده نمی‌شود.
 
مراکز مهمی در قلب مساجد که با حضور پرشور جوانان، این روزها به مقابله با تهدیدهای فرهنگی دشمنان در عرصه‌های مختلف مشغول هستند؛ جایی که به اعتقاد بسیاری از بزرگان کشور، کانون‌های مساجد هسته اولیه مقابله با تهدیدهای فرهنگی دشمنان هستند و نقشی اساسی در این حوزه ایفا می‌کنند.
 
بودجه‌های قطره‌چکانی و کار کارستان مراکز فرهنگی
 
این کانون‌ها در شرایطی به فعالیت‌های فرهنگی مشغول هستند که به گفته بسیاری بودجه‌های اختصاص یافته به آنها آنچنان قابل توجه نبوده و این حجم از فعالیت‌های فرهنگی با بودجه‌های بسیار اندک و البته استفاده از ظرفیت‌های عرصه‌های مختلف اجرایی می‌شود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این باره می‌گوید: بدون شک امروزه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نقش بسیار مهمی در حوزه‌های مختلف ایفا می‌کنند و باید کاری کرد که بودجه‌های اختصاص یافته به آنها افزایش پیدا کند.
 
حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی افزود: اگرچه امسال نزدیک به یک میلیارد تومان بودجه برای این کانون‌ها در نظر گرفته شده بود اما با توجه به تخصیص اندک این بودجه و البته تعداد قابل توجه کانون‌های مساجد اصفهان، این بودجه به نوعی قطره‌چکانی بوده و باید کاری کنیم که در این زمینه فعالیت‌های موثری صورت گیرد تا زمینه افزایش بودجه کانون‌های مساجد فراهم شود.
 
حرکت‌هایی فرهنگی با بودجه‌های اندک
 
با این حال، کانون‌های مساجد استان اصفهان امروزه فعالیت‌های زیادی در حوزه‌های فرهنگی صورت می‌دهند و نکته جالب اینکه این فعالیت‌ها با بودجه‌های اندک اما تأثیرگذاری بسیاری صورت می‌گیرد.
 
یکی از اعضای کانون‌های مساجد استان اصفهان که در زمینه برنامه‌های فرهنگی همچون تئاتر و سرود به میزان قابل توجهی فعالیت می‌کند، در این باره به خبرنگار شبستان اصفهان می‌گوید: بدون شک کمبود بودجه برای فعالیت‌های فرهنگی در همه کشور وجود دارد و این موضوع، شامل حال کانون‌های مساجد استان اصفهان هم می‌شود اما نباید به خاطر کمبود بودجه، فعالیت‌های خود را تعطیل کنیم و هدف ما این است که با بودجه‌های اندک، ادامه دهیم.
 
وی می‌افزاید: البته ارتباطات خوبی از سوی کانون‌های مساجد با ارگان‌های مختلف شکل گرفته و باید کاری کنیم که این ارتباطات، زمینه ارتقای آنها را بیش از گذشته فراهم کند.
 
کار بزرگ، دل می‌خواهد نه بودجه زیاد!
 
به گفته بسیاری، فعالیت‌های فرهنگی تأثیرگذار، آنقدر که به مسائل اعتقادی و عزم راسخ بستگی دارد، به بودجه ارتباطی ندارد. این موضوع به عینه در فعالیت‌های کانون‌های مساجد اصفهان به چشم می‌خورد و تمجید بسیاری از بزرگان کشور را نیز به دنبال داشته است.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: اعتقاد ما این است که کانون‌های مساجد فعالیت‌های موثر و مناسبی در حوزه‌های مختلف فرهنگی انجام می‌دهند و باید کاری کنیم که این بودجه‌ها در سال‌های آینده افزایش پیدا کند.
 
حجت‌الاسلام احمد سالک می‌افزاید: با این حال، به نظرم مهم‌ترین موضوع در فعالیت‌های فرهنگی، عزم راسخ آنها بوده و این مسئله در فعالیت کانون‌های مساجد به میزان قابل توجهی مشاهده می‌شود. بارها دیده‌ایم که جوانان مذهبی و با اعتقاد، با بودجه‌‌های بسیار اندک، حرکت‌هایی بسیار تأثیرگذار را رقم زده‌اند و به مقابله با جریان‌های بهائیت و وهابیت و دیگر جریان‌های انحرافی پرداخته‌اند.
 
ظرفیت‌های کانون‌های مساجد باید بیش از گذشته شناسایی شود
 
با این حال، عده‌ای معتقد هستند که می‌توان با شناسایی بیش از پیش ظرفیت کانون‌های مساجد، زمینه‌ای را فراهم کرد که ارتباط این کانون‌ها با مراکز فرهنگی دیگر و خیران برقرار شود.
 
یکی از اعضای کانون‌های مساجد اصفهان با اشاره به اهمیت این موضوع می‌گوید: بدون شک انتظار ما این نیست که مسئولان وارد عرصه شده و بودجه‌های کانون‌ها را افزایش دهند اما شناسایی ظرفیت‌های موجود در این مراکز، کم‌ترین انتظاری است که این کانون‌ها و اعضای آنها از مسئولان کشور دارند.
 
وی می‌افزاید: امیدوار هستم که در این زمینه اقدامات موثری از سوی دستگاه‌ها صورت گیرد زیرا بسیاری از ظرفیت‌های نهفته این کانون‌ها، امروز در انتظار آن هستند که چشمی آنها را ببیند و دستی از آنها بهره بگیرد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان اما خبری خوش برای کانون‌های مساجد دارد. حجت‌الاسلام ارزانی می‌گوید: بخشی از بحث افزایش اعتبارات مسجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، به مجلس شورای اسلامی مربوط می‌شود که این موضوع باید به صورت کلان پیگیری شده و مورد نظر مسئولان قرار گیرد. بخش استانی آن نیز به مسئولان اصفهان باز می‌گردد و با توجه به اینکه امسال استاندار اصفهان نگاه ویژه به مساجد داشته و تلاش بسیاری برای کمک به این حوزه صورت داده، در این زمینه خوشبین هستیم.
 
وی با بیان اینکه قرار است که برای سال آینده افزایش بودجه داشته باشیم و اگر کمک شود، وضعیت بهتر خواهد شد، تصریح کرد: با این حال، مساجد باید مردم‌محوری خود را حفظ کنند زیرا این موضوع یک اصل آن به شمار می‌رود؛ با توجه به این موضوع، ارتباط کانون‌ها باید با برخی بخش‌های خصوصی که علایق فرهنگی دارند، بیش از گذشته حفظ شود. امروزه خیران بسیاری هستند که به دنبال فعالیت‌های فرهنگی بوده و در صورتی که کارهای فاخر در کانون‌های مساجد تولید شود، از آن حمایت می‌کنند.
 
ارتباط بین کانون‌های مساجد با خیران تقویت می‌شود
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: ارتباط بین کانون‌های مساجد با خیران باید بیش از گذشته افزایش یابد و سرودها، نمایش‌ها و تواشیح‌های فاخر باید مورد حمایت واقع شده و بودجه‌های مناسب دریافت کنند. به نظر من حداقل 10 درصد از کانون‌های مساجد استان اصفهان یعنی حدود 170 کانون ظرفیت آن را دارند که در حوزه ارتباط با بخش خصوصی و خیران تلاش‌های بسیاری صورت داده و حمایت شوند.
 
افزایش استفاده از ظرفیت‌های خیران در این حوزه و البته توجه بیشتر به برنامه‌های اقتصادی برای کانون‌ها، شاید بهانه‌ای باشد تا از این طریق، بتوان زمینه رفع مشکلات آنها را بیش از گذشته فراهم کرد تا این برنامه‌های فرهنگی، بیش از گذشته رونق پیدا کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار