وقتی روی هنر سفیدکاری با سوءاستفاده سیاه میشود؛
تابناک: استفاده از کارگران افغانی مجاز تنها در کارهای ساختمانی مورد تایید است و به کارگیری این اتباع در دیگر مشاغل ممنوع می باشد.
کد خبر: ۱۹۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲ 06 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، مس گری یکی از هنر های قدیمی در شهر اصفهان بوده است که نقش پررنگی را در زندگی مردم نه تنها اصفهان بلکه دیگر شهرهای کشور نیز بازی می کرده است. چراکه نوع نگاه‌ها به این هنر تنها از بعد هنری آن نبوده بلکه هنر مسگری جلوه ای کاربردی در زندگی مردم آن زمان داشته است.

با گذشت زمان و ورود ظروف خارجی مانند چینی، پریکس و تفلون به عنوان وسایل آشپزی ایرانی ها، ظروف مسی جایگاه خود را رفته رفته از دست داد و همین امر سبب شد تا استفاده بیش از حد از این نوع ظروف و از رده خارج شدن ظروف مسی سلامت مردم ایران را در معرض تهدید قرار دهد.

استفاده از ظروف مسی به گفته رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان در بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی رواج یافته است و آنها با پی بردن به اهمیت سلامت این ظروف برای انسان، در حال جایگزین کردن ظروف مسی با ظروف تفلون یا پیرکس هستند.

اما این وضعیت روند معکوس را در کشور ما و حتی در شهری که به مسگری مشهور است، طی می کند و مردم ایران بی توجه به سلامت خود استفاده از ظروف خارجی را در سبد کالایی خود قرار داده اند.

البته استفاده از ظروف مسی با تبلیغات و فرهنگ سازی در بین مردم در دو سه سال اخیر روند خوبی داشته است و اقبال مردم به سنت های دیرینه خود که در عین کمک به تولید داخلی، سلامت آنها را نیز تضمین می کرد، افزایش یافته است.

اقبال مردم به استفاده از اینگونه ظروف سبب شده تا برخی سودجویان از نیاز و تقاضای بازار سوءاستفاده کرده و کیفیت را فدای کمیت نمایند.

برخی کارگاه های قلع و سفید کردن ظروف مسی که اکنون نیز در شهر اصفهان فعالیت دارند، علاوه بر اینکه از قلع با کیفیت برای سفید کردن ظروف مسی استفاده نمی کنند در به کارگیری نیروی ماهر برای این امر نیز کوتاهی ورزیده اند و استادکارهای چندین ساله با سابقه اصفهانی را با کارگران افغانی که هیچ سرشته ای از این صنعت هنر ندارند جایگزین آنها کرده اند.

استفاده از کارگران افغانی مجاز تنها در کارهای ساختمانی مورد تایید است و به کارگیری این اتباع در دیگر مشاغل ممنوع می باشد. حال اینکه در بسیاری از کارگاه های مس گری اطراف شهر اصفهان به ویژه در شرق، این کارگران به کار گرفته شده اند، جای تامل دارد.

یکی از آسیبهایی که این امر وارد می ساز در بحث تهدید سلامت مردمی است که از این ظروف استفاده می کنند که در واقع این کار سبب می شود، فرصت احیای سنتهای ارزنده ایرانی به آسیب تبدیل شود.

از سوی دیگر نوع قلع به کار رفته برای سفیدکاری ظروف مسی که مهمترین مرحله در تهیه این ظروف است و ارتباط مستقیم با سلامت مصرف کنندگان دارد، نیز جای بحث بسیار دارد و برخی تولیدکنندگان در کارگاه های خود از قلع بی کیفیت که ارزان تر تولید را به پای آنها تمام می کند، استفاده می نمایند.

تقاضای مردم برای استفاده از ظروف مسی به جای اینکه تولیدکننده ایرانی را به سوی جلب رضایت مشتری سوق دهد، بازار بی کیفیت این صنعت هنر با ارزش را ترویج داده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار