يادداشت وي‍ژه؛
تابناك اصفهان:‌يكي از اعضاي شوراي قانون اساسي لبنان كه حقوقداني مسيحي و فرانسوي مآب است و مواضع سياسي كاملا مخالف حزب الله دارد مدتي پيش در گفتگويي پيرامون ساختارهاي سياسي كشورهاي عربي مي گفت : نظام ولايت فقيه و مردم سالاري ديني شايسته ترين نظام حاكميتي براي كشورهاي عربي است .
کد خبر: ۱۸۲۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸ 16 February 2016
تابناك اصفهان: يكي از اعضاي شوراي قانون اساسي لبنان كه حقوقداني مسيحي و فرانسوي مآب است و مواضع سياسي كاملا مخالف حزب الله دارد مدتي پيش در گفتگويي پيرامون ساختارهاي سياسي كشورهاي عربي مي گفت : نظام ولايت فقيه و مردم سالاري ديني شايسته ترين نظام حاكميتي براي كشورهاي عربي است . من كه از اين موضع به شدت تعجب كرده بودم با شگفتي پرسيدم : شما كه هميشه مخالفت مي كنيد ! ادامه داد: فقط مشكل شما اين است كه نمي دانيد چگونه اين ساختار جديد ابداعي خود را به ادبيات قانوني و حقوقي بسته بندي و عرضه نماييد و با زبان بين المللي معرفي كنيد !

نكته اي كه اين پيرمرد هشتاد ساله سكولار و غير مذهبي مي گفت اصلا از موضع اعتقادي نبود بلكه به صورت واقع بينانه يك خلأ جدي را بعد از فروپاشي حاكميت هاي ديكتاتوري منطقه و نياز به نوعي دموكراسي متناسب با فضاي خاورميانه را احساس مي كرد.

سي و هفت سال ديگر نه من هستم و نه شما و نه اعضاي فعلي شوراي نگهبان ، اما اين كشور هست ، اين نظام هست ، اين انقلاب و جمهوري اسلامي هست و بايد جايگاه عزتمند و منيع شوراي نگهبان به عنوان يك ركن اساسي اين ساختار سياسي مقتدر حفظ شود.
آنچه اكنون اهميت دارد درك ابعاد گسترده اين حقيقت در صحنه جهاني و امتداد تاريخي طولاني است.

كساني مي توانند اين امانت تاريخي امام و شهدا را به درستي حفظ كنند كه پهنه رسالت بزرگ خود را نه فقط مرزهاي ايران كه دنياي اسلام و بلكه كل جهان بدانند و دوره مأموريت خود را نه دو سال و ده سال ، كه پنجاه سال و صدسال بلكه پانصد سال ببينند. آنچه رهبر فرزانه انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي با اصرار و استمرار به عنوان پايه گذاري تمدن اسلامي مطرح مي كنند تنها در چنين بازه زماني و گستره مكاني قابل فهم و تحليل است.

كساني مي توانند اين آرمان بزرگ انقلاب اسلامي را محقق سازند كه نگاهشان از حوادث و رويدادهاي گذرا و مقطعي بگذرد و عمق و درازايي به تناسب اين آرمان بزرگ پيدا كند.

برپايي باشكوه راهپيمايي بيست و دوم بهمن و برگزاري با ابهت انتخابات هفتم اسفند نبايد ما را از آن مأموريت بزرگ براي تحكيم مباني و ساختارهاي اساسي نظام مقتدر جمهوري اسلامي و ارائه الگويي جامع براي ديگر كشورها غافل سازد.

اركان مختلف اين نظام از قوه قضاييه تا قوه مجريه و نهادهاي گوناگون از مجلس خبرگان تا شوراي نگهبان بايد با حساسيت و دقت حراست شوند.

صيانت جايگاه شوراي نگهبان و حرمت قانون اساسي به اين است كه كمترين ترديدي در مردمي بودن و قانونمندي مراحل مختلف اين فرايند وجود نداشته باشد. كوچكترين عملكردي كه شبهه ناك باشد و سوال و ابهام ايجاد كند اين جايگاه را در آينده تضعيف خواهد كرد.

از اين رو پرسشهاي ذهني مخاطبان بايد جدي گرفته شود و نبايد فقط به برگزاري انتخابات اين دوره فكر كرد.

ارائه پاسخ منطقي و صحيح به اينگونه پرسشها هدفي فراتر از تقويت مشاركت در اين انتخابات يا حضور در اين صحنه ها دارد. سي و هفت سال از انقلاب اسلامي با همه تهديدها و توطئه ها سپري شد و لطف خدا در دهه هاي آينده نيز بر سر اين نظام ديني مردم سالار خواهد بود ، اما وظيفه ما تبيين دقيق كاركردهاي اركان اساسي اين نظام براي مخاطبان جوان و نسل جديدي است كه در سي و هفت سال آينده و در غياب نسلهاي نخستين بايد از انقلاب حراست و مراقبت كنند.

سي و هفت سال ديگر نه من و شما هستيم ، نه پدران و مادران شهدا. ولي ميراث امام راحل و شهداي انقلاب اسلامي هست و به حفاظت و حمايت همين نوجوانان و جوانان امروز نياز دارد.

"حجت الاسلام محمدرضا زائري"
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار