مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: این استان در یک سال گذشته با صادرات تعداد ۳۹۲ هزار و ۸۹۰ راس دام سبک به کشور های حوزه خلیج فارس از جمله استانهای پیشرو در این زمینه بوده است.
کد خبر: ۱۸۱۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳ 14 February 2016
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: این استان در یک سال گذشته با صادرات تعداد ۳۹۲ هزار و ۸۹۰ راس دام سبک به کشور های حوزه خلیج فارس از جمله استانهای پیشرو در این زمینه بوده است.

به گزارش تابناک کرمانشاه، به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان؛ نادر پرور به بیان اقدامات و اهم فعالیت های این اداره طی یک ساله گذشته پرداخت و گفت: پرسنل اداره کل دامپزشکی استان با همکاری بخش خصوصی، در یک سال گذشته ۱۲ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۵۰۳ نوبت، جمعیت دامی استان را علیه انواع بیماری های واگیر دامی و بیماری های قابل انتقال از دام  به انسان همچون تب برفکی، آبله، شاربن، تب مالت، هاری و ... مایه کوبی کردند که تعداد ۱۰ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۱۲۸ نوبت سر آن بصورت کاملا رایگان و توسط بخش دولتی واکسینه شده است.

وی افزود: با توجه به اهمیت بیماری تب مالت در استان و پیگیری های مستمر اداره کل دامپزشکی و همکاری استانداری و دانشگاه علوم پزشکی اعتبارات لازم جهت پوشش کامل واکسیناسیون تب مالت تامین شد و برای اولین بار کل جمعیت دام سبک  واجد شرایط واکسیناسیون استان علیه بیماری تب مالت مایه کوبی شد.

پرور با اشاره به عملکرد یک ساله اداره کل دامپزشکی در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی گفت: طی ۷۱ هزار و ۵۹۶ مورد بازرسی از اماکن تهیه، تولید، فرآوری، نگهداری، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی در سطح استان، تعداد ۶ هزار و ۲۲ مورد غیربهداشتی مشاهده و با انجام ۲ هزارو ۱۹۴ مورد نمونه برداری و ۶ هزار و ۵۹۴  مورد آزمایش بر روی نمونه ها، نهایتا بیش از ۱۵۶ هزارو ۲۷۰ کیلوگرم انواع فرآورده خام دامی فاسد و غیر قابل مصرف انسانی ضبط و با همکاری دستگاه قضایی و انتظامی از چرخه مصرف مردم خارج و امحاء شد.

وی افزود: در این رابطه ۵۷۲ پرونده قضایی تشکیل و تعداد ۳۰۷ مکان غیربهداشتی که ضوابط و دستورالعمل های سازمان را رعایت نمی کردند با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی پلمب شدند.

مقابله با عرضه مرغ زنده از اولویت های اداره کل دامپزشکی است

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه به نظارت اداره کل دامپزشکی بر کشتارگاه های دام و طیور استان اشاره کرد و اظهار داشت: طی یکسال گذشته تعداد ۱۶۹ هزار و ۹۴۱ راس دام سبک و ۳۹ هزار و ۶۲۷ راس دام سنگین در کشتارگاههای استان ذبح شده که طی نظارت و بازرسی های بهداشتی و شرعی روی این لاشه ها مقدار ۱۱۴ هزار و ۵۱۴ کیلو گرم این لاشه ها به دلایل بهداشتی و یا شرعی از چرخه مصرف خارج شد همچنین در این مدت از تعداد ۸ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۲۹۹  قطعه طیور کشتار شده تعداد ۶۰ هزار و ۳۳۴ قطعه از طیور مذکور به دلایل بهداشتی و یا شرعی ضبط و از چرخه مصرف مردم خارج و امحاء شد.

پرور در خصوص پیگیری عرضه مرغ زنده نیز خاطر نشان کرد: اداره کل دامپزشکی یک دستگاه ناظر بهداشتی بوده و هرجا که احساس کند سلامت مردم به خطر می افتد سریعا هشدارها و پیگیری های لازم را بعمل می آورد و در این راستا مبارزه با عرضه مرغ زنده یکی از اولویت های کاری این اداره کل است.

وی با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته حدود ۲۱ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان انجام شده و به منظور حفظ این سرمایه های ملی توسط بخش خصوصی و با نظارت اداره کل دامپزشکی استان بیش از ۱۵۰ میلیون نوبت واکسیناسیون انجام شده همچنین جهت کنترل بیماری ویروسی نیوکاسل در جمعیت مرغ بومی استان طی یکسال گذشته تعداد ۱۵۶ هزار و ۲۴۵ قطعه طیور بومی با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی به شکل کاملا رایگان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شده اند.

پرور در خصوص اهمیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل مهاجرت پرندگان و لزوم مراقبت و پایش بیماری مذکور طرح ملی پایش و مراقبت از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از مورخ ۱۱ مهر ماه سال جاری در سطح استان انجام شده است، که در طی این طرح واحد های باغ پرندگان، بازار پرنده فروشی ها و تعدادی از واحدهای طیور روستایی و صنعتی به شکل تصادفی انتخاب و از آنها نمونه گیری و آزمایش های لازم جهت تشخیص سویه بیماری زا در انسان شامل H۵-H۷-H۹ به عمل آمده است.

لزوم پرهیز از تهیه گوشت مصرفی از مراکز غیر بهداشتی

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: به پرورش دهندگان طیور توصیه می کنیم با اکیپ های اعزامی دامپزشکی جهت نمونه برداری همکاری لازم را بعمل آورند و هرگونه تلفات غیر عادی در سالن های پرورش و یا مرغ های بومی را در اسرع وقت به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی  اطلاع دهند.

وی به عموم مصرف کنندگان نیز توصیه کرد که گوشت مصرفی مورد نیاز خود را از افرادی که بصورت غیرمجاز و غیر بهداشتی اقدام به کشتار مرغ زنده می کنند تهیه نکنند و با مراجعه به مراکز معتبر وتحت نظارت دامپزشکی مرغ بسته بندی تهیه نمایند.

مدیرکل دامپزشکی در ادامه به اقدامات این اداره در حوزه صادرات دام زنده اشاره کرد و افزود: این استان در یک سال گذشته با صادرات تعداد  ۳۹۲ هزار و ۸۹۰ راس دام سبک به کشور های حوزه خلیج فارس در امر صادرات دام زنده از جمله استانهای پیشرو کشور بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص صادرات گوشت مرغ افزود: پیگیری تجهیز کشتارگاه های صنعتی طیور استان به خط ۲جهت دریافت کد IR برای صادرات مرغ در حال انجام است که امیداوریم با همکاری مدیران عامل کشتارگاه های استان بتوانیم صادارت مناسبی در این حوزه داشته باشیم.

کنترل بیماری لمپی اسکین و VHS

پرور از دیگر اقدامات شاخص اداره کل دامپزشکی کرمانشاه در سال گذشته را کنترل مطلوب بیماری لمپی اسکین در جمعیت دام سنگین و کنترل بیماری VHS  در مزارع پرورش ماهیان سردابی استان اعلام کرد و افزود: تشدید مقررات بهداشتی قرنطینه ای در جابجای و پرورش آبزیان در دستور کار اداره کل دامپزشکی استان قرار گرفته و در این راستا طی یک سال گذشته با انجام یک هزار و ۱۲۰ مورد بازدید از مزارع پرورش ماهی و اخذ ۵ هزار و ۳۹ نمونه آزمایشگاهی تعداد۱۵ هزار و ۳۱۰ مورد آزمایش جهت برسی و کنترل بیماری  های آبزیان در سطح استان به عمل امده است.

وی با بیان اینکه جهت تحقق شعار سلامت غذا، از مزعه تا سفره با همکاری سازمان دامپزشکی کشور و پیگیری مستمر این اداره کل سامانه ردیابی گوشت مرغ در تمامی کشتارگاه های استان اجرائی شده و مصرف کنندگان می توانند بارسال کد مندرج بر روی بسته بندی مرغ های استحصالی از کشتارگاه ها به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۹۰۳ از نوع محصول، از شهرستان محل پرورش(مرغداری)، تاریخ تولید و انقضاء، کشتارگاه محل استحصال اطلاع حاصل نمایند و در صورت مغایرت محصول، با سامانه ارتباطی ۱۵۱۲ تماس حاصل نموده و مراتب را به اداره کل دامپزشکی جهت پیگیری  اعلام کنند.

پرور با اشاره به طرح سراسری همیار دامپزشکی روستا برای نخستین بار در سطح کشور افزود: همیاران دامپزشکی رابط بین دامداران روستائی با اکیپ های دامپزشکی و شبکه دامپزشکی شهرستان بوده و وظیفه اطلاع رسانی و هماهنگی بین دامداران روستایی و شبکه دامپزشکی (صرفا اطلاع رسانی سریع مورد نظر است و نه تشخیص بیماری و تعیین علت بیماری) را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: هماهنگی با دامداران در خصوص حضور اکیپ های دامپزشکی در روستا برای ارایه خدمات دامپزشکی مانند واکسیناسیون، ترغیب دامداران به همکاری بیشتر با مامورین دامپزشکی در حذف دام های راکتور و یا معدومی در سطح روستا، همکاری با اکیپ های امدادی دامپزشکی بهنگام وقوع حوادث و سوانح غیر مترقبه و بلایای طبیعی در روستا، گزارش ورود دام جدید به روستا به شبکه دامپزشکی شهرستان، گزارش موارد دخالت افراد غیرمجاز و فاقد صلاحیت در امور دامپزشکی در سطح روستا به شبکه دامپزشکی شهرستان، هماهنگی با دامداران برای حضور در کلاس های آموزشی ترویجی در حوزه دامپزشکی و همکاری در توزیع رسانه های ترویجی را از دیگر وظایف آنها دانست.

پیش بینی تولید ۲۰۰ تن مرغ بدون آنتی بیوتیک

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اعلام اجرای شیوه نامه ماده ۳۶ قانون مدیریت خدمات کشوری و انتخاب دامپزشکان معین در استان کرمانشاه اظهار داشت: شناسایی و همکاری دامپزشکان معین به منظور بهبود روش های تشخیصی و درمانی، ارتقاء سطح مطالعات فارمی دارو، واکسن و فرآورده های بیولوژیکی و همچنین ساماندهی شبکه تشخیص و درمان دامپزشکی در دامپزشکی استان کرمانشاه انجام شده است.

پرور در خصوص تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک و مرغ اورگانیک افزود: تا کنون به صورت رسمی در کشور مرغ اورگانیک تولید نشده ولی در زمینه تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک (مرغ سبز) باتلاش پرورش دهندگان و نظارت سازمان دامپزشکی کشور در حال انجام بوده و در استان کرمانشاه نیز پیش بینی می شود حدود ۲۰۰ تن مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید شود.

وی تاکید کرد: در پرورش مرغ گوشتی در کشور از هیچگونه هورمونی جهت افزایش وزن طیور استفاده نمی شود و این موضوع هیچگونه پایه و اساس علمی و منطقی ندارد.

پرور در پایان به مصرف کنندگان توصیه کرد گوشت مصرفی خود را صرفا از مراکز عرضه مجاز که ممهور به مهر دامپزشکی هستند تهیه و در صورت مشاهده گوشت و فرآورده های خام دامی مشکوک (از نظر بهداشتی)، مراتب را با سامانه ارتباطی ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اطلاع رسانی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار