نانِ تهرانی ها را نخورید
تابناک: نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان گفت: واردات نان‌های تهران به اصفهان و توزیع آن در فروشگاه‌های مواد غذایی به دلیل داشتن جوش شیرین و جوهرقند باید حذف شود.
کد خبر: ۱۷۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸ 10 February 2016
به گزارش تابناک اصفهان، محمدرضا خواجه با اشاره به اینکه در حال حاضر در بسیاری از فروشگاه‌های استان اصفهان، نان‌های لواش و تولیدی تهران با بسته‌بندی زیبا توزیع می‌شوند، اظهار داشت: این در حالی است که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، تمام نان‌های بسته‌بندی سوپرمارکت ها با نام لواش تهران، حاوی جوش شیرین و جوهرقند است که هر دو سلامتی انسان را به مخاطره می‌اندازد. وی حذف فیبر، املاح، مواد غذایی و تهی‌سازی آرد از سبوس را دلیل ظاهر سفید این نان‌ها عنوان کرد و ابراز داشت: عملیات مذکور صورت گرفته بر روی نان‌ها منشاء ابتلا به دیابت، چاقی، سکته و سرطان در جامعه می‌شود.

طراح پروژه بهینه‌سازی نان‌های سنتی کشور و کارشناس وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه در هر کیسه آرد ۴۰ کیلویی در نانوایی‌های تهران، حدود ۴۰۰ گرم جوش شیرین تزریق می‌شود، اضافه کرد: نان‌های لواش صادراتی از تهران، سرشار از جوهر قند است که این ماده در صنایع رنگرزی برای سفید کردن رنگ پارچه استفاده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر چه رنگ آرد، سفیدتر باشد بیانگر عاری بودن آن از فیبر، ارزش غذایی و درمانی است، گفت: سفیدتر شدن رنگ آرد، نه تنها به سلامتی آسیب می‌زند و نان را فقیر می‌سازد بلکه باعث می‌شود نانوایان نا آگاه و ناوارد برای مقابله با چسبندگی بیشتر خمیر این آرد، از جوهر قندی استفاده کنند که باعث تخریب پرزهای روده و معده می‌شود و آسیب‌پذیری انسان در برابر بیماری‌ها را بیشتر می‌کند.

  افزایش تولید آرد هفت درصد، در اصفهان مورد توجه باشد

خواجه، حمایت از تولید آرد سبوس‌دار در اصفهان را ضروری خواند و ابراز داشت: افزایش تولید آرد هفت درصد در اصفهان باید مورد توجه مسئولان باشد؛ چرا که این امر بهترین راهکار برای جلوگیری از مصرف جوهر قند در نانوایی‌های اصفهان است. وی اصفهان را پیش‌‌قراول طرح بهینه‌سازی نان‌های سنتی در کشور عنوان کرد و افزود: در این شهر از حدود ۱۵ سال گذشته تاکنون عملا مصرف جوش شیرین حذف شده و تنها پنج درصد نانوایان متخلف و اجاره‌ای در اصفهان از جوش‌شیرین استفاده می‌کنند.

نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان اضافه کرد: این در حالی است که در تهران، ۹۰ درصد نان‌های لواش و تافتون، حاوی جوش شیرین است و نانوایانش معتقدند به هیچ وجه امکان ندارد نان، بدون جوش‌پخت شود و حذف جوش از نان اصلا میسر نیست. وی همچنین با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد آردهای تولیدی در اصفهان از نوع هفت و ۱۲ درصد است، ابراز داشت: این در حالی است که در تهران ۸۰ درصد آرد مصرفی نانوایانش را آرد ۱۸درصد تشکیل می‌دهد  که مخصوص نان بربری و فانتزی است و این یعنی فاجعه که نباید اصفهان به سرنوشت تهران دچار شود.

خواجه اظهار داشت: بر این اساس باید توجه داشت که باید از واردات نان‌های تهران به اصفهان و توزیع آن در فروشگاه‌های مواد غذایی جلوگیری کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار