تابناک: با جدا شدن سازمان فرهنگی ورزشی از سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، دبیرخانه پایتخت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای ایران از معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری به سازمان ورزشی شهرداری انتقال پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶ 30 January 2015

به گزارش تابناک، حدود 3 سال پیش یعنی روز 20 بهمن ماه سال 1390 اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای ایران انتخاب شد. در همان مراسم افتتاحیه مسئولان بسیاری حضور پیدا کرده و تأکید داشتند که با این امر ورزش پهلوانی باید از اصفهان به دیگر کشور های صادر شود.

حالا پس از گذشت 2 سال از این قول ها می توان به این نتیجه رسید که تمام این حرف ها به نوعی وعده هایی بوده که تحقق نیافته است. حسن سهرابی مسئول اجرایی این دبیرخانه در جلسه رونمایی از این عنوان بر دو اصل تأکید داشت، 1- افزایش تعداد زورخانه ها در اصفهان و 2- ترویج فرهنگ جوانمردی که با توجه به گذشت زمان این دو امر تحقق نیافت به گونه ای که شهردار اصفهان هم این مسئله را قبول دارد.

عمده فعالیت صورت گرفته در افزایش تعداد زورخانه ها، ساخت دو زورخانه جدید در محله های رهنان و علی قلی آقا بود که شاید اگر دو زورخانه کمال و سنبلسطان که تخریب شده، را در نظر بگیریم می توان به این نتیجه رسید که فعالیت خاصی صورت نگرفته است. در کنار این مسئله نیز مدیرکل ورزش و جوانان تأکید داشته که فعالیت خاصی تا پایان امسال برای ساخت زورخانه در سطح شهر صورت نمی گیرد.

از سوی دیگر در راستای ترویج فرهنگ جوانمردی و فتوت که از دیرباز به عنوان صفت ایرانیان به حساب می آمده نیز فعالیتی صورت نگرفته است. اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای ایران می توانست با استفاده از ظرفیت های تاریخی و هنری که دارد در تولید تیرز، سریال، فیلم سینمایی و فعالیت های نمایشی اقدام کرده و فرهنگ پهلوانی را از این طریق ارتقا ببخشد در کنار این مسائل می توانست با بهره گیری از المان های فرهنگ جوانمردی و فتوت، بیلبردهای شهری را تزعین کرده و به گونه آن ها را به مردم انتقال دهد.

حالا با جدا شدن سازمان فرهنگی ورزشی از سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، دبیرخانه پایتخت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای ایران از معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری به سازمان ورزشی شهرداری انتقال پیدا کرد. پس از این انتقال یکی از مهم ترین مباحثی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که باید به ملی بودن این دبیرخانه توجه ویژه ای داشته باشند تا این دبیرخانه شهری یا استانی نباشد و بتواند این ورزش را در سطح کشور ترویج دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :