مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: سرطان پوست نسبت به سایر سرطان‌‌ها در استان کرمانشاه شیوع بیشتری دارد.
کد خبر: ۱۷۴۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸ 02 February 2016
مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: سرطان پوست نسبت به سایر سرطان‌‌ها در استان کرمانشاه شیوع بیشتری دارد.

سحر یزدان‌‌‌‌‌‌‌‌پناه در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار تسنیم‌ در کرمانشاه، اظهار داشت: در بین انواع سرطان‌‌ها سرطان پوست با 18 درصد شیوع، سرطان سینه با 17 درصد و سرطان معده با 12 درصد، به تربیت سه سرطان شایع در استان است.

مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: یکی از دلایل شیوع بالای سرطان پوست نسبت به سایر انواع سرطان در استان، عدم استفاده از فاکتورهای محافظتی پوست و ضد آفتاب‌‌ها است.

وی عنوان کرد: علت شیوع سرطان سینه به عنوان دومین سرطان شایع در استان، تغذیه نامناسب و مصرف چربی است که بر اساس بررسی‌‌ها شیوع سرطان سینه در بین زنانی که روغن بیشتر استفاده می‌کنند، بیشتر است.

یزدان‌‌پناه با بیان اینکه علت شیوع سرطان در استان کرمانشاه به دلیل مصرف بالای گوشت قرمز و مصرف کم سبزیجات و میوه است، گفت: استان از نظر آمار شیوع و ابتلا به انواع سرطان نسبت به بسیاری از استان‌‌ها وضعیت مطلوب‌‌‌تری دارد.

وی به روند ثابت رشد سرطان در استان اشاره کرد و افزود: با توجه به شعار خود مراقبتی به عنوان شعاری در راستای تحول نظام سلامت، مسئله پیشگیری و شناخت راههای آن، در کاهش شیوع سرطان نقش مهمی دارد.

یزدان‌پناه با اشاره به اهمیت سبک زندگی در پیشگیری از انواع سرطان‌‌ها، افزود: رعایت تغذیه سالم، مصرف میوه و سبزیجات و عدم استفاده از غذاهای فرآوری شده و کنسرو شده عامل مهمی در پیشگیری از سرطان محسوب می‌‌شود.

وی سرطان را بعد از بیماریهای قلبی و عروقی، سوانح و حوادث به عنوان سومین عامل مرگ و میر در کشور دانست و عنوان کرد: 40 درصد از سرطان‌‌ها مانند روده بزرگ، معده، کبد و بسیاری از انواع سرطان، در صورت رعایت رژیم غذایی مناسب، کم چرب و پر فیبر، تحرک زیاد و همچنین ترک دخانیات قابل پیشگیری است.

یزدان‌‌‌پناه با اشاره به اهمیت خود مراقبتی در پیشگیری از سرطان سینه در زنان، گفت: در صورت خود مراقبتی زنان و انجام مداوم ماموگرافی بعد از سن 40 سالگی به صورت هر سه سال یکبار، از بروز این سرطان شایع می‌‌توان پیشگیری کرد.

وی استعمال دخانیات را عامل بروز 14 نوع سرطان دانست و افزود: سرطان انتهای روده بزرگ یا کولون و رکتوم از جمله از سرطان‌‌‌‌های شایع در استان است که نوع سرطان کولون دارای علائمی مانند تغییر در اجابت مزاج شامل اسهال، یبوست و یا درجه غلظت و ثبات مدفوع ،خونریزی مقعد و یا وجود خون در مدفوع است.

وی افزود : از دیگر علائم این نوع سرطان مشکلات مزمن شکمی همچون انقباض ماهیچه‌‌های شکم، درد شکم و یا باد معده، احساس اینکه مدفوع کاملا تخلیه نشده، خستگی و یا ضعف، کاهش وزن غیرقابل توضیح، مدفوع باریک، درد هنگام اجابت مزاج، کم خونی یا فقر آهن است.

مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اظهار کرد: در صورت وجود برخی از خال‌‌های پوستی و زخم‌‌‌‌های که برای مدت زمان طولانی در قسمتی از بدن، برای انجام آزمایشات تشخیص سرطان به پزشک مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه وجود هر توده‌‌‌ای در بدن به معنی وجود سرطان نیست، افزود: انجام به موقع آزمایش‌ها و رعایت بسیاری از نکات و بهبود و ارتقای سبک زندگی عامل مهمی در پیشگیری از انواع سرطان‌‌ها است.

مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: سرطان‌‌‌‌هایی مانند سرطان سینه در زنان، دهانه رحم درصورت تشخیص به موقع قابل درمان و پیشگیری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار