"صدور مجوز برداشت از تپه‌هاي ماسه‌اي"
تابناك اصفهان: هشدارها در خصوص خشكي تالاب گاوخوني و تبديل آن به كانون ريزگرد در شرق اصفهان هنوز تمام نشده كه صدور و تمديد مجوز برداشت از تپه‌هاي ماسه‌اي ورزنه از سوي سازمان صنايع استان اصفهان مطرح شده است تا هواي اصفهان كه ديرگاهي است روي پاكي را نديده بر خلاف وعده مسئولان اين بار با هجوم ريزگردهاي ناشي از فعاليت‌هاي معدني در منطقه‌اي كه هنوز از خشكي زمين‌هاي كشاورزي و تالاب گاوخوني زخمي است، تهديد شود.
کد خبر: ۱۶۸۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸ 23 January 2016
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست.

به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.

نصف جهان به نقل از ايسنا نوشت:

هشدارها در خصوص خشكي تالاب گاوخوني و تبديل آن به كانون ريزگرد در شرق اصفهان هنوز تمام نشده كه صدور و تمديد مجوز برداشت از تپه‌هاي ماسه‌اي ورزنه از سوي سازمان صنايع استان اصفهان مطرح شده است تا هواي اصفهان كه ديرگاهي است روي پاكي را نديده بر خلاف وعده مسئولان اين بار با هجوم ريزگردهاي ناشي از فعاليت‌هاي معدني در منطقه‌اي كه هنوز از خشكي زمين‌هاي كشاورزي و تالاب گاوخوني زخمي است، تهديد شود.

تپه‌هاي ماسه‌اي در مجاورت تالاب نيمه جان گاوخوني، كوه سياه و مزارع كشاورزي شرق اصفهان قرار دارد كه به گفته مديركل محيط زيست استان اصفهان هزاران سال طول کشیده است تا ماسه‌هاي آن تثبیت شوند و هرگونه دستکاری در آنها موجب به حرکت درآمدن و فعال شدن آنها مي‌شود.

مجوز برداشت با زدوبند اداري

مجید جابر‌ رئیس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان در اين خصوص گفت: تپه‌هاي ماسه‌اي شرق اصفهان ميان دو بخش ورزنه و جرقويه مشترك است و در حدود 30 كيلومتر طول و چهار كيلومتر عرض دارد و بيشتر آن در محدوده ورزنه است.

جابر با اشاره به اجازه برداشت ماسه از اين بخش بن رود مدعی شد: به نظر می رسد  چند نفر با زد و بند اداري مجوز برداشت از تپه‌هاي ماسه‌اي را از سازمان صنايع، معدن و تجارت گرفته باشند و پيگيري‌هاي مديران شهري و امام جمعه ورزنه نشان مي‌دهد ادارات كل محيط زيست و منابع طبيعي استان با اين موضوع مخالف هستند.

وي با اشاره به اينكه تپه‌هاي ماهوري ورزنه با اكوسيستم تالاب گاوخوني پيوستگي دارد،‌ تصريح كرد: برداشت شن و ماسه از اين تپه‌ها، اكوسيستم طبيعي اين منطقه را به خطر مي‌اندازد و علاوه بر اين با توجه به خشكسالي‌هاي چند سال گذشته و خشكي تالاب گاوخوني برداشت از معادن شن و ماسه تنها به افزايش ريزگردهاي دامن مي‌زند.

جابر با اشاره به سرمايه‌گذاري‌ها در بخش گردشگري در منطقه تصريح كرد: منطقه ورزنه سالانه پذيراي300 تا400 هزار گردشگر داخلي و خارجي است و اين معدن درست در مجاورت سايت گردشگري قرار دارد و ادامه فعاليت آن به گردشگري در منطقه آسيب مي‌رساند.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر برداشت از تپه‌هاي شني با اعتراضات مردمی متوقف شده است، گفت: متأسفانه پيگيري‌هاي اداري از سازمان‌هاي ذيربط تاكنون بي نتيجه بوده است و حتي نامه‌اي اداري که از سوي شوراي شهر ورزنه به سازمان صنايع ارسال شده است به دست فردي كه اجازه برداشت از تپه هاي ماسه‌اي را دارد، داده شده و او از من شكايت كرده است!

رئیس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان با اشاره به اينكه مجوز برداشت از تپه‌هاي شني، چهارم دی ماه تمام شده است، خاطرنشان كرد: مردم يازدهم دي ماه از ادامه فعاليت معدن جلوگيري كردند اما متأسفانه سازمان صنايع  و معادن مجدداً مجوز برداشت از اين معدن را  تا پانزدهم بهمن ماه تمديد كرده است.

مجوز معدن در دست بررسي است

همچنين رسول زرگرپور در این زمینه گفت: در خصوص طرح بهره‌برداری از تپه‌های ماسه‌ای ورزنه شکایتی از طرف اهالی، شوراهای بخش و دهداری‌های منطقه ورزنه شده و یک هیئت به منظور بررسي وضعيت منطقه اعزام شده است تا تصميم گيري نهايي در اين خصوص انجام شود.
استاندار اصفهان ادامه داد: بحث برداشت از تپه‌هاي ماسه‌اي ورزنه موضوعي دو طرفه است و علاوه بر شكايت اهالي منطقه، بهره بردار مي‌گويد تمام مجوزهاي لازم را كسب كرده است.

سازمان صنعت، مسائل زيست محيطي را رعايت كند

حمید ظهرابی مديركل محيط زيست استان اصفهان نيز در اين خصوص گفت: بر اساس اصلاحیه قانون معادن در سال 1390 بحث استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست برای فعالیت‌های معدنی فقط محدود به معادنی است که در مناطق چهارگانه حفاظت شده قرار دارند.
وی با بیان اینکه طبیعتاً امروز هیچ اعمال نظارتی بر فعالیت‌های معدنکاری وجود ندارد و استعلامی از اداره كل محيط زيست در اين خصوص نمی‌شود، افزود: اعتقاد فنی و کارشناسی این است که به دو دلیل نباید چنین اتفاقی رخ دهد؛ اولاً جاذبه گردشگری و درآمد پایدار منطقه که با کمترین آسیب به محیط زیست نابود می‌شود و قطعاً اشتغالزایی جوامع محلی از بین می‌رود و ثانیاً چنین حرکتی موجب ایجاد یک کانون بحران فرسایش بادی می‌شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار