کد خبر: ۱۶۶۹۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸ 20 January 2016
تابناک گیلان: متوسط مصرف، نمک، چربی و قند گیلانیان بیشتر از آمار طبیعی بهداشت جهانی است و این آمارها در افزایش بیماریهای قلبی- عروقی و سرطان ها در استان نگران کننده است.


به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مناسبت اجرای طرح بسیج ملی همگانی تغذیه با شعار سلامتی کاهش مصرف نمک، قند و چربی در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه گفت: بر اساس توصیه بهداشت جهانی متوسط مصرف نمک روزانه باید 2تا 6 گرم باشد که این آمار در گیلان بیشتر از10و 8دهم درصد است .

محمد رضا نقی پورافزود : همچنین گیلانیان در مصرف چربی که متوسط روزانه آن باید 35 گرم در روز باشد بیشتر از 50 گرم مصرف می کنند و قند مصرفی روزانه مردم گیلان نیز بیشتر از 70 گرم است که این آمارها در افزایش بیماری ها در استان بسیار نگران کننده است .

وی با اشاره به اینکه 55 درصد مردم گیلان بر روی سفره غذای خود از نمک استفاده می کنند افزود: ذائقه غذایی مردم گیلان به انواع شوری ها بویژه ترشیجات و اشپل ماهی موجب افزایش بیماری های قلبی- عروقی و سرطان ها در استان شده است.

وی گفت: خطر فشار خون بالا، سکته های مغزی، قلبی،پوکی استخوان، نارسایی کلیه، دیابت و سرطان معده،پستان و پروستات از مهمترین بیماریهای ناشی از مصرف قند، نمک و چربی است .

نقی پور از اجرای طرح ملی نشانگرهای رنگی تغذیه ای بر روی محصولات تولیدی از سال 95 در کشور خبر داد و افزود: از این پس بر روی محصولات تولیدی میزان استفاده از چربی، نمک و قند در محصول بر حسب رنگ مشخص می شود.در پایان این نشست هریک از پزشکان و کارشناسان تغذیه؛ غدد و قلب و عروق یافته های علمی و پژوهشی درباره چگونگی پیشگیری از بیماری ها با اصلاح الگوی غذایی، تغییر ذائقه و سبک زندگی و رعایت حفظ تعادل و تنوع در مصرف غذایی در کاهش بیماری ها و راز سلامتی بیان و پرهیز از غذای آماده و فست فودها ،کاهش مصرف گوشت قرمز، پرهیز از نوشیدنی های گاز دار و آبمیوه های صنعتی را از مهمترین راهکارهای ساده در پیشگیری از بیماری هااعلام کردند.


طرح بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه با شعار کاهش مصرف نمک، چربی و قند از 29 آذر ماه آغاز و 30 دی ماه به پایان می رسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار