درباره خانه جواهری اصفهان چه می دانید؟!
تابناک: خانه جواهری یکی از خانه های تاریخی کشور بوده که در قدیمی ترین خیابان اصفهان یعنی خیابان ابن سینا واقع شده است؛ قدمت این خانه به دوران قاجار بر می گردد و در تاریخ 22 مرداد سال 1384 به ثبت میراث فرهنگی رسیده است.
کد خبر: ۱۵۹۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۹ 07 January 2016
تابناک اصفهان: خانه جواهری یکی از خانه های تاریخی کشور بوده که در قدیمی ترین خیابان اصفهان یعنی خیابان ابن سینا واقع شده است؛ قدمت این خانه به دوران قاجار بر می گردد و در تاریخ 22 مرداد سال 1384 به ثبت میراث فرهنگی رسیده است.

مشخصات ساخت این بنا:

درباره معماری و فرم ساخت این خانه باید گفت فرم پلان خانه جواهری مربع شکل می باشد که فضاهای معماری چهار جبهه حیاط مربع شکل آن را احاطه کرده اند.

فضاهای اصلی و ارزشمند در ضلع جنوبی واقع گشته است. که نسبت به دیگر اضلاع مرتفع تر می باشد و دارای تالاری در وسط با نمای ارسی پنج لنگه مشرف به حیاط و طاقچه های هلال و طاقچه بلندهای چهارگوش مزین به نقاشی های شیر و شکری می باشد. پوشش فضاها به صورت تخت و طاق و تویزه می باشد.

حوضخانه در تقاطع دو ضلع جنوبی و غربی قرار گرفته و فرم آن به صورت هشت کشکولی می باشد که حوض هشت ضلعی در میانه آن جای گرفته است و توسط پنج دری چوبی به فضاهای ضلع غربی و حیاط ارتباط می یابد.

ضلع شرقی دارای فضاهائی از قبیل تالاری با یک پیش زدگی مزین به ارسی سه لنگه چوبی و اتاق های جانبی با سه دری های مشرف به حیاط و دو ایوان در طرفین تالار می باشد. تالار، حوض مستطیل شکلی پیش رو دارد. که توسط آب درون حوض هوای سرداب زیر تالار و اتاق های جانبی آن تهویه می گردد.

ضلع غربی از نظر جایگیری فضاها قرینه ضلع شرقی می باشد با این تفاوت که ضلع غربی دارای اتاق 5 دری در میانه و دو اتاق سه دری در طرفین است و نمای آن با چهار ستون گچبری شده و قوس های هلال و گل جام های چهارگوش شیشه های الوان مزین گشته است و همچنین فضاهای داخلی اتاق 5 دری با نقاشی های شیر و شکر و طاقچه های هلال و طاقچه بلندهای چهارگوش زینت یافته است که این فضاها توسط سه دری های چوبی به یکدیگر ارتباط می یابند.

پوشش فضاهای ضلع شمالی به صورت تخت می باشد و دارای سه اتاق با یک مقیاس می باشند.در اشکوب دوم بهار خواب قرار گرفته که در دو طرفین آن دو اتاق و همچنین بر روی فضای کوچه مجاور خانه تالاری با نمای 5 دری جای گرفته است.

اتاق ضلع غربی بهار خواب مزین به ارسی سه لنگه چوبی با شیشه های رنگی و نقاشی های شیر و شکر و بخاری گچبری شده می باشد و دسترسی به فضای داخل اتاق از طریق دو در چوبی طرفین ارسی میسر می شود که این فضا ایوانی مسقف بر روی ستون های گچی با سرستون های گچبری شده در پیش روی خود دارد ورودی خانه پس از سردر هشتی قرار گرفته که وسط دو خم 90 درجه به حیاط ارتباط می یابد.

تزئینات به کار رفته در این بنا:

تزئینات شیر و شکر و ارسی های پنج لنگه و سه لنگه و همچنین بخاری های گچبری شده در قسمت شاه نشین و بهار خواب اشکوب دوم ضلع جنوبی کاشیکاری نمای زیر زمین جبهه جنوبی به شیوه صابونکی و معلقی در زمینه آجر.

جدیدترین عکس های این بنا را در قسمت زیر مشاهده کنید:













منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار