کد خبر: ۱۵۹۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۰ 07 January 2016
تابناك اصفهان: فصل ثبت‌نام برای انتخابات مجلس خبرگان و بحث داغ فقیه‌بودن و نبودن ثبت‌نام‌کنندگان است. اما در این نوشتار نگاه من از منظری دیگری است. این‌که ما به‌عنوان نیروهای مؤمن و معتقد به احکام اسلامی چه‌قدر در میان خودمان فقاهت می‌کنیم!

برای شما هم اتفاق افتاده است که در میان بسیاری از مباحث اعتقادی و خصوصاً سیاسی استنادهای بسیاری به احادیث و روایات داریم و یا سیرۀ پیامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام و قصد داریم با کمک همین چند روایت حکم فقهی هم صادر کنیم.

استناد به یک یا چند حدیث و برداشت فقهی از آن آسیب بزرگی است که در دنیای مدرن و با توجه به در اختیار بودن منابع حدیثی در میان مردم به وجود آمده است. حتی استناد به سیره.
یادمان نرود این وظیفه تنها و تنها بر دوش فقیه است و تنها این شخص اجازه دارد حکم فقهی صادر کند. فقیهی آشنا به علوم پایه‌ای چون اصول، رجال و... و با احاطه بر کلیه متون و سیره و مقایسۀ احادیث گاهاً متناقض.

متأسفانه با پدیدۀ سرچ‌های ساده میان احادیث موجود به‌راحتی برخی مذهبیون ما به احکامی خودساخته از فقه‌خودشان عمل می‌کنند که گاهاً با اصول اولیه دین در تناقض است.
بسیاری از بی‌اخلاقی‌های سیاسی و اجتماعی نیروهای حزب‌اللهی و مؤمن علی‌رغم تلاششان برای عمل به دستورات و احکام الهی از همین‌جا سرچشمه می‌گیرد، از این جایی که خودمان با یک سرچ ساده در گوگل و پیدا کردن چند حدیث برای مدعایمان فقیه شده‌ایم.

رصدخانه فرهنگي اصفهان- مجتبي مجلسي
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار