بزودی؛
تابناک: نخستین موزه موسیقی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت سازمان میراث فرهنگی اصفهان در اصفهان افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۱۴۸۹۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵ 21 December 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، یکی از سرمایه گذاران این موزه ضمن اعلام این خبر گفت: روند احداث این موزه از 2 سال قبل آغاز شد و پس از کسب مجوزهای لازم جهت راه‌اندازی آن سرمایه گذاری‌های لازم صورت گرفت.

شهریار شکرانی از حمایت همه جانبه سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان در راه اندازی این موزه خبر داد و عنوان کرد: سازمان میراث فرهنگی همکاری و حمایت بسیار قابل توجهی از این پروژه انجام داد که موجب دلگرمی ما شد و همچنین نقطه عطفی در زمینه مشارکت بخش خصوصی و دولتی در احداث و راه اندازی چنین اماکنی شد.

وی از مشارکت برخی از هنرمندان سرشناس موسیقی اصفهان در تکمیل امکانات موسیقایی موزه نیز خبر داد و تصریح کرد: تکمیل موزه در بخش های مختلف به امکاناتی نیازمند بود که از سوی هنرمندان بزرگ موسیقی اصفهان انجام شد. مثلا برخی از ایشان با تقدیم یک یا چند ساز به موزه، به تکمیل گنجینه آن در بخش آلات موسیقی پرداختند.

افتتاح نخستین موزه خصوصی موسیقی در کشور

این مسئول با اشاره به اینکه موزه موسیقی اصفهان به احتمال بسیار زیاد نخستین موزه تخصصی موسیقی در بخش خصوصی است عنوان داشت: تاکنون راه اندازی چنین موزه ای در کشور مشاهده نشده که با سرمایه گذاری کامل از سوی بخش خصوصی راه اندازی شود و گمان می رود اصفهان در این امر پیشقدم بوده است.

تالار سازهای ملی و محلّی

شکرانی با اشاره به اینکه موزه موسیقی اصفهان از دو بخش تالار سازهای ملی و محلی برخوردار است اظهار داشت: در بخش تالار سازهای ملی سازهای اصلی ایرانی از اقصی نقاط کشور به نمایش گذاشته شده و در بخش تالار سازهای محلی نیز سازهای مختلف به تفکیک مناطق مختلف ایران همچون آذربایجان، کردستان، لرستان، مازندران، گیلان، جنوب کشور، سیستان و بلوچستان و سایر نقاط دیگر در معرض بازدید و تماشا قرار گرفته است.

عکاسخانه

مسئول موزه موسیقی اصفهان راه اندازی بخش عکاسخانه در این موزه را از دیگر اقدامات قابل توجه در آن دانست و بیان کرد: بازدیدکنندگان و به ویژه توریست هایی که تصوری از شمایل و نحوه نوازندگی سازهای ایرانی نداشته اند می توانند با حضور در بخش عکاسخانه در موزه با در دست گرفتن ساز مورد علاقه شان و پوشیدن لباس های سنتی مربوط به منطقه آن ساز عکس یادگاری بیندازند، که این مسئله در ترویج فرهنگ بومی و ملی ایرانی در حوزه هنر موسیقی بسیار اثرگزار خواهد بود.

سرای سرآهنگان

وی با تاکید بر اینکه معرفی و شناساندن بزرگان و هنرمندان برجسته موسیقی اصفهان از جمله اهداف احداث موزه موسیقی اصفهان است عنوان کرد: به همین منظور بخشی با عنوان سرای سرآهنگان راه اندازی شده که در هر بخش آن یکی از هنرمندان بزرگ موسیقی اصفهان به همراه آثار باقی مانده از وی معرفی شده و بازدیدکنندگان می توانند از نزدیک به مشاهده ساز اصلی این هنرمندان و لوازم و اسباب به جا مانده از آنها بپردازند.

وی ادامه داد: مثلا به یادبود استاد حسن کسایی، نوازنده بزرگ نی ایران بخشی طراحی شده که ساز استاد و اندکی از وسایل شخصی ایشان در معرض تماشای افراد قرار گرفته است.

موسیقی سرا

شکرانی بخش موسیقی سرا را از دیگر بخش های این موزه دانست و اظهار داشت: گردشکران و توریست های خارجی مایل هستند که با نحوه نوازندگی سازهای ایرانی از نزدیک آشنا شوند. برای ایجاد این فرصت بخشی با عنوان موسیقی سرا طراحی شده تا بازدیدکنندگان بتوانند از نزدیک با نحوه نوازندگی سازها که توسط نوازنده ای نواخته می شود آشنا شوند.

مدیریت مدرن و ارائه اطلاعات الکترونیکی به بازدیدکنندگان

وی همچنین از ارائه اطلاعات مرتبط با بخش های مختلف موزه به صورت الکترونیکی به بازدیدکنندگان خبر داد و گفت: تلاش شده است تا نحوه خدمت رسانی به بازدیدکنندگان در زمینه ارائه اطلاعات درباره بخش های مختلف موزه به صورتی باشد که افراد بتوانند در فضایی آرام و به دور از سر و صدا به بازدید و کسب اطلاعات از موزه بپردازند.

وی افزود: جهت این امر تبلت‌ها و هدفون‌هایی در اختیار بازدیدکنندگان در بدو ورود قرار داده می شود که اطلاعات کاملی از تمامی سازهای موجود در موزه به همراه صدا و نحوه نوازندگی آنها در قالب یک کلیپ طراحی شده که اشخاص می توانند ضمن بازدید از موزه درباره هر بخش و هر ساز اطلاعات لازم را کسب نمایند.

نمایش تنوع سازهای ایرانی و قدیمی

وی نشان دادن تنوع سازهای ایرانی را از اهداف اصلی راه اندازی موزه موسیقی اصفهان دانست و تصریح کرد: ممکن است در وهله اول چنین به نظر برسد که این موزه با هدف نمایش سازهای قدیمی و به اصطلاح عتیقه راه اندازی شده، اما در واقع هدف نخست در احداث این موزه نمایش تنوع سازهای ایرانی و معرفی قدمت و اصالت هنر موسیقی در ایران و به ویژه اصفهان بوده است.

وی ادامه داد: در بخش تالار سازهای ملی و محلی موزه همه سازهایی که تا به امروز در نقاط مختلف ایران وجود داشته نمایش داده شده و تنها به سازهای قدیمی پرداخته نشده است.

شکرانی افزود: در وهله دوم اما نمایش سازهای قدیمی و ایجاد فرصتی برای نگهداری از این سازها که ممکن است در اثر گذر زمان به فراموشی سپرده شوند مورد توجه قرار گرفته است.

وی در پایان از برگزاری مراسم افتتاحیه این موزه با حضور مسئولین شهری و استانی خبر داد و گفت: موزه موسیقی اصفهان هنوز به طور رسمی افتتاح نشده و با این وجود در طی این مدت کوتاه بازدید بسیار چشمگیر و قابل توجهی از سوی شهروندان صورت گرفته و خبر راه اندازی موزه در شبکه های مختلف اجتماعی منتشر شده است.

وی افزود: این موزه بزودی با حضور مسئولین شهر اصفهان، در محله جلفای اصفهان، خیابان شهید قندی افتتاح می شود و از ساعت 9 صبح تا 9 شب به صورت یکسره پذیرای عموم علاقمندان و هنردوستان خواهد بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :