رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: برای مقابله با ریسک فاکتورهای تهدیدکننده سلامت مردم برنامه داریم.
کد خبر: ۱۴۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷ 14 December 2015
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: برای مقابله با ریسک فاکتورهای تهدیدکننده سلامت مردم برنامه داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، دکتر حسین کریم در مراسم راه‌اندازی "اتوبوس دیابت" کرمانشاه، از تلاش بیش از یک‌ساله برای راه‌اندازی اتوبوس دیابت کرمانشاه خبر داد و افزود: این اتوبوس یک خودروی اسقاطی بود که به یک درمانگاه سیار دیابت تبدیل شده و می‌تواند یک الگو برای کشور باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 15 درصد جمعیت خاورمیانه درگیر دیابت هستند، عنوان کرد: این رقم با شیب زیادی به سمت 28 درصد می‌رود و این یعنی تقریبا از هر سه نفر یک نفر دیابت داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: دیابت منشاء بسیاری از بیماری‌های دیگر است و از موی سر تا نوک پا را درگیر می‌کند و به علاوه برای اقتصاد خانواده و کشور بسیار پرهزینه است.

به گفته این مسئول، برخی از افراد پس از اینکه 5 تا 10 سال از دیابت آنها گذشته به پزشک مراجعه می‌کنند ونیمی از افراد از دیابت خود آگاهی ندارند.

کریم راه‌اندازی اتوبوس دیابت را از مهمترین پروژه‌های دانشگاه علوم پزشکی برای کنترل ریسک‌فاکتورهای موثر بر سلامت مردم یاد کرد و ادامه داد: عامل دیگر سیگار است که برای مقابله با آن و متعلقات دیگرش از جمله قلیان برنامه داریم.

وی تاکید کرد: متاسفانه درحال حاضر برخورد جدی با مصرف سیگار نمی‌شود و آن را به عنوان یک دشمن خانگی پذیرفته‌ایم و در خانه‌هایمان راه دادیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه فشار خون، چربی خون و بی تحرکی را از جمله دیگر مواردی دانست که دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برای آنها برنامه دارد.

کریم با اشاره به اینکه روند مقابله با ریسک‌فاکتورهای تهدیدکننده سلامت در بسیاری از کشورهای پیشرفته از چند ده سال قبل آغاز شده، گفت: این امر باعث شده روند بیماری‌های قلبی و عروقی برخلاف آنچه که تصور می‌شود در این کشورها رو به کاهش باشد.

وی همچنین از تدوین برنامه‌ای برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی مانند HIV و اعتیاد و پیامدهای ناشی از آن خبر داد و عنوان کرد: برای مقابله با سوانح و حوادث هم پروژه تعریف کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پروژه "روستاهای سالم" که باعث روند معکوس مهاجرت روستاییان خواهد شد و همچنین "پرونده سلامت الکترونیک" را از دیگر پروژه‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد.

کریم با بیان اینکه 250 پروژه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تعریف شده، اظهار کرد: تعدادی از این پروژه‌ها کلان و ملی هستند و برخی از آنها نیز آماده بهره‌برداری هستند که برای افتتاح آنها منتظر حضور استاندار هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار