کد خبر: ۱۴۳۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷ 13 December 2015


استاندار البرز با اشاره به فراوانی سرمایه های موقوفه در کشور و استان گفت: بایستی با مشاوره ها و راهنمایی های لازم به واقفان، سرمایه های وقفی را برای رفع معضلات و مشکلات جامعه مورد استفاده قرار داد.

به گزارش ایرنا، سید حمید طهایی روز یکشنبه در دیدار با مدیران و کارکنان اوقاف و امور خیریه استان البرز که به مناسبت هفته وقف در سالن شهدای البرز استانداری انجام شد، افزود: اوقاف با استفاده از درآمد موقوفات خدمات بسیاری به جامعه ارائه می دهد ولی بایستی کاری کرد که از این سرمایه ضمن افزایش آن برای توسعه بیشتر و رفع مشکلات اجتماعی استفاده کرد.

وی با اشاره به بالا بودن تفکر دینی و فرهنگی در بین مردم استان البرز،اظهار داشت: مجموعه اوقاف با استفاده از این ظرفیت می تواند تعامل مناسبی را برای ایجاد جاذبه و گرایش از سوی مردم به طرف مجموعه اوقاف ایجاد کند.

وی به نقش مردم و موسسات مردم نهاد در توسعه و رفع مشکلات جامعه اشاره کرد و گفت: موسساتی که فعالیت آنها با انگیزه الهی، اجتماعی و فرهنگی توسط مردم سازماندهی و شکل می گیرد،نشانه وعلامتی برای ترقی و پیشرفت در آن جامعه به شمار می رود.

وی ادامه داد: زیرا نشان دهنده ی آن است که مردم این جامعه فقط به فکر رفع مشکلات خود نیستند و مسائل جامعه را مشکلات خود می دانند.

استاندار البرز با اشاره به اینکه یکی از وظایف اداره کل اوقاف اطلاع رسانی و حضور در مجامع عمومی برای جذب و جلب مشارکت های مردمی است، گفت: برای دریافت نتیجه بهتر از فعالیت های خود بایستی بر اساس برنامه گام بردارید، همانطور که برنامه ششم تدوین می شود شما هم در مجموعه خود برای فعالیت هایتان برنامه پنج ساله بنویسید و براساس آن گام بردارید.

وی اضافه کرد: همچنین برای افزایش درآمد از طریق رقبات بایستی فکر و ایده داده شود و یکی از ایده ها آن است که رقبات در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

طهایی با تاکید بر اینکه بهتر است نیت وقف بر اساس نیاز روز و جامعه قرار گیرد، افزود: بایستی با استفاده از اساتید فن، ایده های جدید برای نیاز جامعه را دریافت کرد.

وی یکی از معضلات جامعه در زمان حاضر را افزایش آمار طلاق دانست و اظهار داشت: اوقاف با استقرار دفتر مشاوره اجتماعی رایگان در دادگاه ها می تواند به رفع این معضل در جامعه نیز کمک کند.

وی گفت: در سال های گذشته استان البرز همچون تهران رتبه های اول یا دوم آمار طلاق را به خود اختصاص داده بود در حالیکه اکنون با یکسری اقدامات مناسب پیشگیرانه این رتبه به رده نهم رسیده است.

***187 جلد سند تک برگی مالکیت موقوفات در البرز صادر شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز نیز در این دیدار به ارائه عملکرد یکساله اوقاف و امور خیریه استان البرز پرداخت و گفت: علیرغم اینکه البرز در بحث موقوفات استان توانمندی نیست ولی با تلاش های صورت گرفته 187 جلد سند تک برگی مالکیت برای تثبیت مالکیت موقوفات برای جلوگیری از هرگونه تعرضی به آن ها توسط سازمان ثبت اسناد صادر شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صالحی افزود: همچنین برای حدود یک هزار رقبه موقوفات سند اجاره تجدید شده و درآمد آن به حساب موقوفه واریز شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه محوریت فعالیت در البرز، امامزادگان و بقاع متبرکه هستند، اظهار داشت: در تمام مناسبت ها خدمات مناسب فرهنگی مذهبی به زائرین ارائه می شود و اجتماع های خوبی برگزار می شود.

وی اعزام 150 مبلغ دینی از حوزه علمیه قم به بقاع متبرکه این استان را طی یکسال گذشته از جمله این اقدامات برشمرد و گفت: این مبلغان برای پربارتر کردن برنامه های فرهنگی، در خیمه های معرفت مستقر در امامزادگان حضور می یابند.

صالحی همچنین حضور 12 هزار نفر از جوانان و نوجوانان این استان در برنامه های طرح حفظ قرآن با محوریت امامزادگان را از دیگر اقدامات اوقاف البرز برشمرد و افزود: همچنین در مناسبت های مذهبی همچون ماه مبارک رمضان محافل انس با قرآن با حضور قاریان ممتاز مصری و کشوری در امامزادگان برگزار شده است.

وی برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقه های قرآن کریم با حضور 9 هزار نفر را از دیگر فعالیت ها در سالجاری عنوان کرد و اظهار داشت: همچنین از محل درآمد موقوفات، یک میلیارد و 800 میلیون تومان به مساجد کمک شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه البرزهمچنین به فعالیت های عمرانی در بقاع متبرکه همچون توسعه شبستان امامزاده حسن (ع)، ساخت استخر در امامزاده محمد (ع)، ساخت سوله ورزشی در امامزاده طاهر (ع) و کلنگ زنی مجتمع بزرگ فرهنگی قرآنی در همین امامزاده اشاره کرد و گفت: اقدامات بسیاری نیز در بقاع متبرکه شهرستان های تابعه نیز انجام شده است.

وی همچنین به درآمد یکساله موقوفات و بقاع متبرکه نیز اشاره کرد و بیان کرد: در یکسال گذشته حدود شش میلیارد تومان از محل بقاع متبرکه استان که بیشتر آن مربوط به 10 امامزاده های شاخص می باشد، جمع آوری شده که تمام آن بایستی صرف مرمت و خدمات در امامزاده ها شود.

صالحی میزان درآمد موقوفات استان را نیز حدود یک میلیارد و 900 میلیون تومان دانست.

استان البرز دارای حدود 100 امامزاده و 600 موقوفه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار