کد خبر: ۱۴۲۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۸ 09 December 2015

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کرج ،ایجاد فضاسازی مناسب را لازمه تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین حسین مهدیان روز چهارشنبه به مناسبت هفته وقف در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز البرز گفت: برای اجرای برنامه های فرهنگی در امامزادگان با خلاء فضای مناسب برای حضور گسترده مردم مواجه هستیم.

وی افزود: بسترسازی برای گسترش فضای بقاع متبرکه به همت اداره کل اوقاف و امورخیریه استان از سال گذشته آغاز شده که البرز در این بخش الگوی کشوری شده است.

مهدیان به فعالیت های عمرانی انجام شده در امامزادگان شهرستان کرج اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از این فعالیت ها در آستان مقدس امامزاده حسن (ع) کرج در حال اجرا است که فضای شبستان این امامزاده در حال گسترش است.

وی گفت: پیش ازاین، فضای شبستان امامزاده حسن (ع ) حدود 700 مترمربع بود که در زمان برگزاری آیین های فرهنگی مذهبی با سیل عظیم جمعیت مواجه می شدیم و به همین لحاظ حدود یک هزار متر مربع فضای امامزاده در دو فاز در حال افزایش است که فاز نخست آن در ایام محرم امسال به بهره برداری رسید.

***ورود اوقاف البرز به ساخت طرح های فرهنگی ورزشی

حجت الاسلام مهدیان به اجرای طرح های فرهنگی ورزشی در اطراف بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: اکنون در جوار امامزاده محمد (ع) واقع در منطقه حصارک کرج ضمن توسعه امکانات موجود در حال ساخت یک استخرشنا هستیم که امیدواریم تا هفته وقف سال آینده به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه ساخت اماکن ورزشی جزو وظایف ذاتی اوقاف و امور خیریه نیست، افزود: با توجه به آسیب شناسی در حوزه کمبود سرانه ورزشی یکی از معضلات کرج و استان البرز بخصوص در منطقه حصارک کمبود فضای ورزشی بود که عملیات اجرایی ساخت این استخر از هفته وقف سال گذشته آغاز شد.

وی، اعتبار پیش بینی شده برای ساخت این استخر را حدود 50 میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت: تا کنون یک سوم این برآورد هزینه شده و احتمال افزایش هزینه کرد را داریم.

رئیس اداره اوقاف کرج گفت: برای ساخت این استخر که حدود 2 هزارو 800 متر مربع مساحت دارد یک ریال از بودجه دولتی هزینه نمی شود و تمام هزینه ها از محل درآمد این امامزاده تامین شده است ولی پیگیری هایی برای اختصاص بودجه از محل اعتبارات دولتی انجام شده که تاکنون به نتیجه ای نرسیده ایم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کرج ساخت این مکان ورزشی را یکی از برکات امامزاده محمد (ع ) توصیف کرد و بیان داشت: ساخت این مجموعه ورزشی ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارد و تا سلامت جامعه تضمین نشود سلامت فرهنگی هم تضمین نمی شود.

*** ساخت مرکز بزرگ فرهنگی قرآنی در امامزاده طاهر (ع)

وی همچنین به فعالیت های عمرانی در آستان مقدس امامزاده طاهر (ع) واقع در منطقه مهرشهر اشاره کرد و گفت: فعالیت های عمرانی خوبی همچون ساخت یک سوله ورزشی چندمنظوره، محوطه سازی و فضای سبز در این بقعه انجام شده که مردم در تماس ها و پیام های خود رضایت خود را اعلام کرده اند.

حجت الاسلام مهدیان افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده به لحاظ وجود فضای مناسب در این امامزاده، عملیات اجرایی مرکز بزرگ فرهنگی قرآنی در این آستان با حضور مسئولان به زمین زده می شود تا شاهد برگزاری برنامه های فرهنگی و کلاس های آموزشی قرآنی در آن باشیم.

وی با اشاره به فضای محدود امامزاده عبدالله (ع) گونه محمدشهر کرج گفت: با توجه به اجرای برنامه های فرهنگی در حال توسعه این بقعه متبرکه با استفاده از اراضی اطراف هستیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون مراحل سفت کاری طرح توسعه بقعه امامزاده عبدالله محمدشهر در حال اتمام است،افزود: این طرح تا سال آینده تحویل داده می شود.

این مسئول گفت: عملیات توسعه بقعه امامزاده قاسم (ع) ماهدشت با محوطه سازی، تعمیر پشت بام و نصب گنبد مطلا و امامزاده حیدر (ع) کلاک با توسعه فضای شبستان در حال اجرا است.

*** بقاع متبرکه کرج به کانون فعالیت های فرهنگی تبدیل شده است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کرج افزود: با اجرای برنامه های فرهنگی مناسب همچون طرح حفظ قرآن کریم و برگزاری آئین های ملی مذهبی، آستان مقدس امامزادگان کرج به کانون فرهنگی برای مردم تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری حدود هفت هزار نفر از جوانان و نوجوانان در طرح حفظ قرآن نام نویسی کرده اند، اظهار داشت: درالقرآن های امامزادگان در حوزه آموزش، روخوانی، روانخوانی و حفظ به خصوص در امامزادگان شاخص کرج فعال هستند.

حجت الاسلام مهدیان با بیان اینکه این طرح قرآنی برای پنجمین سال است که در کرج و البرز اجرا می شود،گفت: هر ساله ضمن تربیت مربیان قرآنی از میان حافظین قرآن، پیگیری های مستمر همچون برگزاری آزمون های کتبی و شفاهی برای تثبیت حفظ شرکت کنندگان انجام می شود.

***البرز یک استان بقعه محور است

وی با اشاره به اینکه در شهرستان کرج 628 موقوفه با یک هزار و 500 رقبه و 22 امامزاده وجود دارد، بیان داشت: استان البرز با حدود یکصد امامزاده یک استان بقعه محور ا ست یعنی این استان را بیشتر با نام امامزاده هایش می شناسند تا موقوفات آن.

وی افزود: به رغم تعداد زیاد موقوفات در شهرستان کرج ، موقوفات شاخص با درآمد قابل توجهی نداریم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کرج اظهار داشت: چند موقوفه شاخص در این شهرستان همچون موقوفه میرسپاهی (لیستر)، پرورخانم، طرخانی و بخشی از موقوفه فاتح وجود دارد که راه هایی برای بهره وری بهتر و سرمایه گذاری و اجرای نیات واقفین داشته ایم.

وی ادامه داد: یکی ازنیات واقف موقوفه میرسپاهی (لیستر) دارالایتام فدک است که هرساله تعدادی از کودکان یتیم (حدود 50 کودک)، تک سرپرست یا بد سرپرست با هماهنگی با بهزیستی در آن نام نویسی می شوند که تمام امکانات آموزشی و آسایشی آن ها از محل موقوفه تامین می شود.

وی گفت: با توجه به وجود فضای مناسب در موقوفه در نظر داریم تا برای جذب هرچه بیشتر کودکان در این دارالایتام در سال های آتی این مکان را توسعه دهیم.

مهدیان همچنین به اجرای یک طرح عظیم در موقوفه فاتح اشاره کرد و افزود: طرح ساخت مجتمع تجاری بسیاربزرگی در مکان این موقوفه (کافه جهان) با هماهنگی با اوقاف کشور و شهرداری اجرا خواهیم کرد و امیدواریم سال آینده ساخت آن آغاز شود.

***تجدید اسناد اجاره یکی از مشکلات اصلی در حوزه موقوفات

وی یکی از مشکلات اصلی در حوزه موقوفات را تجدید اسناد اجاره و ایجاد رابطه استیجاری در حوزه رقبات موقوفات دانست و گفت: مسئولان اجرای نیت واقفین بخصوص موقوفاتی که نیات آن حضرت اباعبدالله الحسین (ع) باید به عهده خود مردم باشد تا برکات آن را ببینند.

وی از مردم خواست در صورتیکه در رقبات موقوفات خاصی تصرفی دارند نسبت به تجدید سند اجاره اقدام کنند تا از محل وصول اجاره نسبت به اجرای نیت اقدام شود.

رئیس اوقاف و امور خیریه کرج همچنین از افرادی که در موقوفاتی که به صورت سینه به سینه و نسلی وقف شده، به خصوص در مناطق روستایی ساکن هستند خواست تا به ایجاد رابطه استیجاری اقدام کنند.

***مردم در هنگام خرید و فروش ملک از اوقاف استعلام کنند

مهدیان گفت: در هنگام نقل و انتقال و خرید و فروش ملک مردم بایستی از اوقاف و امور خیریه استعلام کنند.

وی یادآور شد: به دلیل کثرت موقوفات و امکان اینکه آن ها در ادارات ثبت اسناد به ثبت نرسیده باشند، مردم در هنگام خرید و فروش ملک از اوقاف و امور خیریه نیز استعلام کنند تا اطلاع دقیقی از وقف نبودن ملک کسب تا با به عنوان 'ملک طلق' مورد خرید و فروش قرار نگیرد.

***واقفین در زمان اجرای وقف به واحد مشاوره مراجعه کنند

وی همچنین از واقفین در زمان اجرای نیت وقف خواست تا قبل از آن به واحد مشاوره وقف در ادارات اوقاف و امور خیریه مراجعه نمایند تا براساس نیاز روز ومسائل مبتلا به جامعه نیت خود را انجام دهند.

وی گفت: به برکت موقوفات سید الشهدا (ع) بستر وقف بستر گسترده ای است و سنتی است که از زمان پیامبر (ص) رایج شده و تمام ائمه نیز واقف بوده اند ولی نیات وقف فقط محدود به عزاداری سیدالشهدا (ع) نیست.

مهدیان از جمله نیازهای جامعه را در زمان کنونی تحقیق و پژوهش های علمی قرآنی، تهیه جهیزیه، ساخت و ساز مسجد و... دانست و افزود: با اجرای این نیات می توان مقداری از احتیاجات روز جامعه را برطرف کرد.

18 تا 24 آذرماه هفته وقف نامگذاری شده است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار