کد خبر: ۱۴۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۳ 15 March 2015
گرچه پوشاک مناسب و باکیفیت بهای خاص خود را دارد اما برخی قیمتها به جای اینکه مشتری را یاد، کیفیت بیندازد، اوضاع آشفته بازار را در نظرش پدیدار می کند.
به گزارش تابناک اصفهان، بازارها این روز ها بیشتر از هر مکان دیگری در شهر شلوغ شده است. از بازارهای مواد خوراکی تا انواع پوشاک پر است از مردمی که به رسم هرسال در آستانه سال جدید پا به بازار می گذارند تا مایحتاج خود را در بین قیمت های متفاوت بازار پیدا کنند.

از بازار خوراکی ها که بگذریم در بازار پوشاک شهر شرایط خاصی به لحاظ قیمت گذاری برخی اجناس موجود است. به گونه ای که نرخ برخی اقلام پوشاک در اصفهان برای یک کالا با قیمت حقوق یک ماه یک کارگر یا حتی کارمند برابری می کند.

این شرایط به ویژه در مغازه های جنوب شهر حاکم است که از قضا مشتری های فراوان و پر و پاقرص خود را هم دارد. مشتری هایی که پول را برای مارک یک کالا خرج می کنند و بیشتر در صدد اند تا عید امسال مارک از قد و قواره لباس هایشان نیفتد.

گرچه پوشاک مناسب و باکیفیت بهای خاص خود را دارد اما برخی قیمتها به جای اینکه مشتری را یاد، کیفیت بیندازد، اوضاع آشفته بازار را در نظرش پدیدار می کند چراکه حتی گران ترین پوشاک هم در بازار گاه با کیفیت آن تناسبی ندارد و تنها به نام ترک بودن یا مارک این بها را گرفته است.

بسیاری از برندهای معروف هم با دایر کردن شعبه هایی در سطح شهر به صورت زنجیره ای بازار خاصی را برای فروش محصولات خود به راه انداخته اند، بازاری که گویی تعزیرات و بازرسان اصناف هم از پس آن برنیامده اند و نرخ های نجومی پوشاک با وفور در این واحدها مشاهده میشود.

یکی از فروشندگان پوشاک در گفتگو با تابناک در این زمینه گفت: برخی از اجناسی که در مغازه های معروف و به نام شهر و با نرخ های گزاف به فروش می رسد چندان هم از کیفیت مناسب در مقایسه با قیمت برخوردار نیست و تنها پول نام خود را از مشتری دریافت می کنند.

وی می گوید: مشتری هایش اغلب افرادی هستند که در رقابت برای خرید لباس های مارک با دیگران هستند و برایشان کیفیت هم چندان اهمیتی ندارد و تنها می خواهند خاص باشند.

حمید رضایی که در خیابان نظر اصفهان یک فروشنده است می افزاید: البته هستند برخی
فروشندگانی که اجناس خود را در همین شهر خودمان سفارش دوخت و آماده شدن می دهند اما به دلیل استقبال از مارک های ترک در سال های اخیر در کشور ما عمده فروشان با خرید مارک از همین بازارهای اصفهان، آن را روی پوشاکی که در داخل دوخته شده درج کرده و با قیمت های ترک به فروش می رسانند!.

البته این حقایق سالهاست که از سوی برخی مسئولان نیز عنوان شده و لباسهای ایرانی با مارک های خارجی به فروش میرسد. واقعیتی تلخ که در کنار ایجاد آشفته بازار مارک ها در ایران، زحمت و خدمت کارگر و تولیدکننده ایرانی را نیز زیرسوال می برد.

الهام محمدی یکی از مشتریانی است که به قول خودش سالهاست غیر از لباسهای مارک لباس دیگری نپوشیده است.او می گوید: در بین دوستان و همسن و سالهایم پوشیدن لباسهای مارک باب است و اگر من مثل آنها نباشم نمی توان به راحتی با آنها رفت و آمد کنم.

وی ادامه می دهد: گرچه در برخی خریدهایم می دانم پول گزافی بابت یک لباس یا کفش می دهم و آن جنس با این قیمت نمی ارزد اما با این حال، به خاطر اینکه در بین دوستانم خاص باشم حاضر به خرید می شوم.

گشت و گذار در پاساژها و مغازه های جنوب شهر اصفهان نشان داد که قیمت یک جفت کفش با نام چرم که چندان هم به کیفیت آن اطمینانی وجود ندارد، از 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان هم به فروش می رسد.

نرخ هایی که اصلا با قد و قواره جیب عمومی مردم هیچ تناسبی ندارد و وقتی همین موضوع را با یکی از همین فروشنده ها مطرح می کنیم وی می گوید: ما هم این اجناس را برای عموم مردم به فروش نگذاشته ایم چراکه مشتری های خاص خود را داریم.

پوست سوسمار تا چرم اصل گاو همه و همه از تعریفهایی هستند که در مواجه با نرخ های نجومی در یک کفش فروشی با یکی از مارکهای مشهور در خیابان توحید، از زبان فروشنده می شنویم. تعریف هایی که به نظر می رسد تنها برای توجیه قیمت های میلیونی اجناس بر زبان می آیند.

به هرحال وضعیت بازار در این روزهای سال در بسیاری از پاساژهای شهر و مغازه ها به همین منوال است و گویی بازرسی ها هم چندان کارگر نمی افتد و این تنها ذکاوت مردم است که می تواند بازار مارک فروشی های شهر را از سکه بیندازد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار