تابناک: رييس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان از افزايش كارگاه‌هاي فرش دستباف در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۴۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴ 15 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، ليلا باغبان در حاشيه برگزاري کارگاه-استودیوی فرش دستباف کشور اظهار كرد: بافت نشان كارخانجات و بنگاه‌هاي تجاري بر روي فرش دستباف را مفيد مي‌دانم زیرا حمايت اين موسسات از اين هنر تاريخي ضروري است.

وي افزود: در زمينه بازاريابي و تبليغات اين صنعت- هنر نيز دچار ضعف در بازارهاي داخلي و خارجي هستيم و يكي از دلايل آن نيز عدم رقبت توليد كنندگان و فروشندگان براي هزينه كردن در اين زمنيه است.

رييس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان درباره مشكلات اين حرفه، اظهار كرد: بخشي از اين معضلات مربوط به مسائل عمومي توليد در كشور به خصوص بحث تحريم‌ها است و بخشی نيز به دليل ضعف در بازايابي‌هاي جهاني است.

باغبان افزود: كشورهاي هند و پاكستان به دليل استفاده از نيروي كار ارزان‌تر و هم‌چنين بازاريابي مناسب مشتريان جهاني را به سمت خود جذب كرده‌اند.

وي يادآور شد: البته يكي از دلايل كاهش صادرات فرش ايراني ركود نسبي در بازار جهاني است، زیرا اين كالا در خارج از كشور کالای لوكس محسوب شده و با كاهش درآمدها تمايل به خريد آن نيز كم مي‌شود.

رييس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفغهان با بيان اينكه در بازار داخلي خريد فرش دستباف كاهش داشته است، افزود: يكي از عوامل اين امر جايگزيني فرش ماشيني با نوع دستباف آن است.

باغبان گفت: به دليل زندگي آپارتمان نشيني و عدم امکان برپایی دار قالی در خانه‌ها مثل گذشته، تعداد كارگاه‌هاي قالي‌بافي در استان اصفهان افزایش یافته است و نظارت توليد كننده بر بافت و يك‌دست كردن مواد اوليه در اين کارگاه‌ها بهتر از بافت‌های خانگی است.

وي از كسب رتبه اول كشوري جشنواره فرش بافي دانش آموزي توسط قالي بافي استان اصفهان خبرداد، تصريح كرد: آذربايجان شرقي بالاترين ميزان توليد فرش در كشور را به خود اختصاص داده است و پس از آن به ترتيب اصفهان و خراسان در جايگاه بعدي قرار دارند.

رييس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان درباره نقشه‌هاي فرش در استان اصفهان اظهار كرد: اصولا طراحي‌هاي فرش هر شهرستاني به جغرافياي آن منطقه مربوط است مثلا در شهرضا به دليل نزديكي با استان فارس، نقشه‌هايي با طرح‌هاي عشايري مشاهده مي‌شود و در شهرستان‌هاي غربي نيز نقشه‌ها شبيه به استان چهار محال و بختیاری است.

باغبان يادآور شد: در شهرستان‌هايي مركزي مانند اصفهان، خميني شهر و نجف آباد نقشه‌هاي اصفهان مورد استفاده بافندگان قرار می‌گیرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :