تابناک: مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک دبیرخانه محلی مدیریت تالاب ورزنه فعال می‌شود، گفت: وظیفه این دبیرخانه تهیه و اجرایی کردن ظرفیت‌های موجود برای احیا و تامین معاش در مسیر توسعه پایدار است.
کد خبر: ۱۳۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵ 14 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از تسنیم، حمید ظهرابی عصر امروز در ‌نشست رسانه‌ای این سازمان، اظهار داشت: کار تالاب همانند تصفیه‌خانه، پایش و پالایش آلاینده‌ها بوده و امسال به دلیل جاری شدن آب باریکه در زاینده‌رود و تغذیه سفره‌های زیرزمینی و به تبع آن مرطوب شدن تالاب سبب شده که تالاب به عنوان تامین کننده ریزگردها نباشد و خوشبختانه خاک تالاب به حدی خشک نشده که سبب ایجاد ریزگرد شود.

وی افزود: توسعه ناپایدار به عنوان یک مشکل فراتر از ظرفیت این سازمان به‌ویژه در حوزه آبخیز زاینده‌رود مطرح بوده که با ایجاد یک برنامه در آمایش سرزمین استان روند خوبی را دارد و اصفهان نخستین استانی بوده که این برنامه را برای آینده خود اجرایی می‌کند.تلاش ما بر این بوده که این سازمان از یک سازمان حاشیه‌نشین به متن ماجرا وارد شود و فعال کردن کیفی حوزه زاینده‌رود، برنامه‌هایی برای هماهنگ کردن با دستگاه‌های دیگر، ارتباط مناسب و متناسب با دستگاه‌های حوزه آب و ارتباط منطقی با جامعه محلی حاشیه تالاب از جمله کارهای صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: تا به امروز 5 جلسه کیفی حوزه زاینده‌رود تشکیل شده و موضوع مقابله با کسانی که به حریم رودخانه تجاوز و چاه‌های غیرمجاز را حفر کرده مورد بررسی قرار داده‌ایم، مصوبه‌ای هم برای تدوین بهبود کیفیت زاینده‌رود و برنامه‌ای جامع با دانشگاه همانند موضوع هوا تهیه و با اجرای این برنامه گامی در جهت ارتقا کیفیت آب برداشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین‌ بار در سال جاری در جهت اجرای مصوبه 9 ماده‌ای شورای عالی آب، حق آبه‌ای برای تالاب گاوخونی به میزان 176 میلیون مترمکعب در نظر گرفته‌اند که این مهم براساس و مدل‌های ایدولوژیک صورت گرفته است، این رودخانه در هرکدام از زمینه‌های شرایط اقلیمی، شیب، سرعت و پهنای رودخانه متفاوت بوده و از نظر پایداری محیط زیست و اکولوژیکی به مقدار آب بیشتری به عنوان حق آبه نیازمند است.

ظهرابی با بیان اینکه در این مطالعه، رودخانه را متناسب با شرایط اقلیمی به چند حوزه تقسیم کرده‌ایم، افزود: توپوگرافی، پهنای رودخانه، گیاهان و جانوران موجود در آن مقطع رودخانه و نیاز واقعی محیط زیست در آنجا از جمله شرایط مورد نظر دراین مطالعه بوده تا آب مورد نیاز واقعی محیط زیست را بررسی کنیم، دراین راستا ایستگاه‌هایی در انتهای مطالعه تعیین شده و کسری آن را مشخص کرده تا آب مورد نیاز را تامین کنیم.

وی با اشاره به موضوع جوامع محلی به‌ویژه اهالی ورزنه تصریح کرد: براساس برنامه پنجم توسعه، برنامه مدیریت زیست‌ بومی را مدنظر داشته و تاکید بسیاری بر اجرای آن داریم و این موضوع در لایحه مجلس و دولت در اولویت قرار دارد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در سال‌های گذشته برنامه منسجمی برای این حوزه آبخیز نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: قرارداد با دانشگاه‌ها در جهت احیای تالاب گاوخونی و تدوین برنامه جامع، اجرایی و قابل پایش برای این تالاب بین‌المللی تهیه می‌کنیم و مشارکت ذی نفعان در این زمینه از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان است.

دبیرخانه محلی مدیریت تالاب در ورزنه فعال می‌شود

وی با اشاره به اینکه در آینده‌ای نزدیک دبیرخانه محلی مدیریت تالاب در محل ورزنه فعال می‌شود، افزود: وظیفه این دبیرخانه تهیه و اجرایی کردن ظرفیت‌های موجود برای احیا و تامین معاش در مسیر توسعه پایدار با مشارکت مردم و دستگاه‌ها است.

ظهرابی با بیان اینکه همه مردم اصفهان دوست دارند که تالاب گاوخونی و زاینده‌رود، زاینده و زنده باشد، تصریح کرد: مشارکت مردم در برنامه روز جهانی تالاب، گواه خوبی بر این قضیه بوده و برافراشتن تابلو مردمی" گاوخونی زنده بماند" از پررنگ‌ترین بخش‌های نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست بود، در این نمایشگاه از 100 متر مربع فضای موجود، 60 مترمربع آن به تالاب اختصاص داده شد.

وی با اشاره به معضل آلودگی هوا افزود: برنامه جامع کاهش آلودگی هوا با عنوان برنامه کنترل کیفی هوای اصفهان در جهت مدیریت آلودگی هوا در دستور کار این سازمان بوده و امسال کیفیت هوا نسبت به سال گذشته بهتر بوده و بخشی از این اتفاق مهم، مربوط به اجرای این برنامه و بخش مهم دیگری هم مربوط به شرایط اقلیمی و گرم شدن زمستان امسال بوده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: تعداد روزهای پاک و سالم در سال گذشته 265 روز و امسال 315 روز بوده و هدف این سازمان در برنامه خود، پیش‌بینی 311 روز بوده است، تعداد روزهای بسیار ناسالم از 68 روز در سال گذشته به 36 روز و تعداد روزهای خطرناک از 7 روز در سال گذشته به صفر کاهش پیدا کرده است.

عدد مازوت استفاده شده امسال به نسبت سال گذشته در حد صفر بوده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر استفاده کارخانجات سیمان از مازوت در نزدیکی شهر اصفهان تصریح کرد: این کارخانجات با همکاری بسیار خوب شرکت گاز از گاز به جای مازوت استفاده می‌کنند و مازوت استفاده شده در کارخانجات سیمان به اندازه نیروگاه‌ها، آلودگی ایجاد نکرده و در حد بسیار پایینی است. عدد مازوت استفاده شده در سال جاری به نسبت سال گذشته در حد صفر بوده و 65 درصد مازوتی که در کلان‌شهرها استفاده شده، در اصفهان تولید شده، که این رقم به صفر رسیده است.

ظهرابی پیرامون تولید بنزین یورو 4 تصریح کرد: با وجود اینکه پالایشگاه نتوانست تجهیزات فنی مورد نیاز را فراهم کند ولی بنزین یورو 4 به اندازه تعهد دولت، تولید و توزیع شد، در این راستا هدف سازمان به زیر یک رساندن میزان بنزن بود که این امر محقق و در سال جاری به 0.86 رسید.

وی خاطرنشان کرد: روزانه 2.5 میلیون لیتر بنزین و 2.2 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 در شعاع 50 کیلومتری اصفهان تولید می‌شود که همه این موارد زیر نظر پایش و مراقبت سازمان حفاظت محیط زیست قراردارد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان با اشاره به موضوع پایش و کنترل آلاینده‌ها در 10 ماهه امسال افزود: امسال نظارت بر پایش صنعت نسبت به سال قبل 2 برابر و از 2 هزار و 660 مورد در سال گذشته به 5 هزار و 496 مورد پایش از صنعت رسیده‌ایم، دراین راستا هزار و 100 مورد گشت‌های شبانه صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: 467 مورد پیگیری قضایی برای برخورد با صنایعی که ملاحظات محیط زیستی را رعایت نکرده بودند انجام شد. شرکت ذوب‌آهن تلاش بسیار زیادی برای رفع معضلات محیط زیستی خود انجام داده و قراردادی با یک شرکت آلمانی در راستای نصب 3 فیلتر انجام داده است، پیش‌بینی سازمان، نصب یک فیلتر تا پایان اردیبهشت سال آینده بوده و به گفته مدیرعامل ذوب‌آهن تا پایان سال 94 هر 3 فیلتر نصب می‌شود.

ظهرابی با اشاره به برنامه‌های انجام گرفته توسط سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: برگرداندن دوباره اتوبوس‌های گازسوز به چرخه حمل و نقل عمومی، انتقال 100 کارگاه ریخته‌گری از مرکز شهر به شهرک صنعتی‌ها و خارج کردن طلاسازی‌ها از جمله اقدامات صورت گرفته است.

امسال اصفهان 315 روز هوای پاک و سالم داشته است

وی افزود: برای نخستین بار برنامه‌ای با مشارکت صنعت‌گران برای روز هوای پاک انجام داده و در این راستا 400 کارگاه تولید آجر، 500 کارگاه ریخته‌گری و 100 کارگاه تولید گچ به مدت 15 روز فعالیت خود را تعلیق و خود صنف مربوطه در این زمینه بر آنها نظارت کردند. خروج برخی دیگر از صنعت‌های داخل شهر مانند موزائیک سازی و مصالح ساختمانی از دیگر اقدامات صورت گرفته سازمان بوده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان با اشاره به موضوع مصرف انرژی تصریح کرد: با همکاری 22 دستگاه اجرایی استان به دنبال کاهش مصرف انرژی در ادارات و منازل هستیم.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از آلودگی‌ها مربوط به خودروهای فرسوده است افزود: امسال بیشترین میزان خودروی فرسوده به تعداد 350 هزار خودرو در کشور از رده خارج شد، دراین راستا کارگروه نظارت فنی به طور جدی در حال نظارت بر معاینات فنی هستند که هر هفته 2 روز بر این مرکز نظارت دارند.

بیابان‌زائی در شرق اصفهان یک خطر بالقوه است

ظهرابی پیرامون بیابان‌زایی در شرق اصفهان تصریح کرد: از 3.2 میلیون هکتار بیابان موجود در استان، یک میلیون و 90 هزار هکتار جز کانون بحران فرسایش بادی و از این تعداد 250 هزار هکتار چسبیده به اصفهان است و این خطر بالقوه‌ای برای اصفهان محسوب می‌شود.

وی پیرامون حوزه محیط زیست طبیعی خاطرنشان کرد: بیش از 303 نفر شکارچی غیرمجاز دستگیر که از این تعداد 140 مورد اسلحه مجاز و 31 مورد اسلحه غیرمجاز ضبط شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان افزود: با همکاری منابع طبیعی درصدد استفاده از فناوری‌های نوین الکترونیکی برای حفاظت از مناطق تحت حفاظت سازمان بوده که منطقه کلاه قاضی به عنوان پایلوت حفاظت الکترونیکی در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: هزار و 250 راس آهوی ایرانی وجود داشته که بیشترین جمعیت آهو در ایران بوده و 9 هزار و 179 راس قوچ و میش و 5 هزار و 62 راس کل و بز جز گونه‌های شاخص سرشماری در زیستگاه‌های استان بوده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار