تابناک: بیشتر کشاورزان فریدن مجبور بودند با یارانه‌ 45 هزار تومانی ماهانه خود زندگی را بگذارنند و به همین دلیل بسیاری از آنها که از عهده تامین مخارج زندگی خود برنمی‌‌آمدند تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۳۹۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲ 03 December 2015
به گزارش تابناک اصفهان، چند روز پیش خبری رسید که حدود 80 هزار تن از سیب زمینی کشت شده در شهرستان فریدن اصفهان به دلیل عدم خریداری از سوی دولت، روی دست پینه بسته کشاورزان این منطقه مانده است.

این وضعیت که طی گزارشی در تابناک اصفهان، نیز به آن پرداخته شد، را می توان اوضاعی شاید بدتر از مسئله دفن هزار و 700 تن سیب زمینی در استان فارس دانست چراکه، این حجم سیب زمینی که دسترنج نه ماهه کشاورزان روستایی است، حالا گویی قرار است دست آنها را نگیرد و معیشت این بخش از جامعه را با اخلال روبرو کند.

بعد از انتشار این خبر در تابناک اما، جهاد کشاورزی اعلام کرد که سیب زمینی کشاورزان فریدنی را کیلویی سه هزار و 600 ریال از آنها خریداری خواهد کرد.

این اعلام جهاد کشاورزی در حالی است که به گفته کشاورزان این شهرستان، هزینه تمام شده برای هر کشاورز به ازای هرکیلو محصول، به اضافه سودی که باید خرج زندگی یکساله آنها شود 600 تومان است اما جهاد کشاورزی قصد دارد با نصف نرخ مورد نظر این محصولات را خریداری نماید.

البته این مسئله، تنها مشکل کشاورزان غرب اصفهان در این خصوص نیست. بدتر از این شرایط، وقتی است که محصول کشاورزان با وعده پرداخت پول از آنها خریداری شده اما در نهایت پولی دست کشاورز را نمی‌گیرد.

علی مرادی یکی از کشاورزان فریدنی است که در تماس با خبرنگار تابناک از وضعیت پیش آمده در این شهرستان از مسئولان جهاد کشاورزی گلایه کرد و گفت: هرچند دولت امسال وعده داده که سیب زمینی فریدن را از آنها خریداری می کند ولی قیمت تمام شده سیب زمینی برای هر کشاورز از نرخ اعلامی از سوی دولت برای خریداری، نصف این نرخ است!.

وی همچنین اظهار داشت: ما دو سال پیش هم همین تجربه را داشتیم به طوریکه از سوی دولت برای خرید سیب زمینی‌های کشاورزان فریدن اقدام شد اما پول محصولات به کشاورزان پرداخت نشد و این در حالی است که همه هزینه‌های زندگی و معیشت مردم روستاهای فریدن برای یک سال از این راه تامین می شود.

این کشاورز تصریح کرد: بیشتر کشاورزان فریدن در آن سال‌ها مجبور بودند با یارانه‌ 45 هزار تومانی ماهانه خود زندگی را بگذارنند و به همین دلیل بسیاری از آنها که از عهده تامین مخارج زندگی خود برنمی‌‌آمدند تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند.

وی افزود: ما این مسئله را با اعضای دهیاری‌ها هم در میان گذاشتیم اما آنها اهمیتی به این موضوع و انتقال آن به مسئولان و مدیران شهرستانی و استانی ندادند!.

مرادی در پایان گفت: امیدواریم این برنامه امسال دولت هم برای ما تجربه سال‌های قبل را زنده نکند که اگر چنین باشد، دیگر کشاورزی در چنین شرایطی آن هم برای روستاهایی که در جوار زاینده رود قرار گرفته‌اند صرفه اقتصادی ندارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار