طاهري:
تابناک: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنکی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: تمای بناها تاريخي، موزه‌ها و کارگاه‌هایی که بازدید عمومی دارند، بیمه مسئولیت هستند.
کد خبر: ۱۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰ 14 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، ناصر طاهری با اشاره به اينكه در بحث ایمنی بناهای تاریخی؛ ایمنی بنا و ایمنی گردشگران و بازدید کنندگان هر دو دارای اهمیت است، اظهار كرد: سازمان میراث فرهنگی به سمت پیش‌بینی و ایمن‌سازی بناهای تاریخی- فرهنگی در مقابل خطرات احتمالی حرکت کرده است، برای مثال در بحث زلزله اقداماتی برای مقاوم سازی صورت گرفته و برخی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه در بحث اعلام و اطفای حریق در سال‌های گذشته مطالعات تطبیقی ملی و استانی از سوی سازمان انجام شده است، گفت: بناهای شاخص اصفهان و تمامی بازارهای تاریخی مجهز به سیستم‌های امنیتی و اعلام و اطفای حریق شده‌اند.

معاون میراث فرهنگی اداره كل ميراث فرهنگي استان اصفهان با بیان اینکه سازه‌های تاریخی از مصالح مختلف و در شکل‌های متنوعی ساخته شده‌اند، گفت: بناهای چوبی در مقابل آتش سوزی آسیب پذیرتراند و در بسیاری از بناهای تاریخی به علت نقاشی‌های دیواری و چوب‌کاری‌ها با محدودیت استفاده از آب در شرایط بحرانی رو به رو هستیم چرا که در برخی موارد خسارتی که آب به بنا می‌زند حتی بیشتر از آتش سوزی خواهد بود.

طاهری افزود: با بررسی و مطالعه تجربیات جهانی و گرفتن مشاوره در زمینه حفظ امنیت و ایمنی بناهای تاریخی، دوپوش عالی قاپو و چهلستون که چوبی هستند مجهز به کپسول‌های گاز اروسل روسی شده‌اند، این کپسول‌ها به دود حساس هستند و در صورت بروز حریق در فضای محبوس عمل کرده و بدون آسیب به بنا آتش را خفه می‌کنند.

وی بیان اینکه تمامی بازارهای اصفهان، سراها و تیمچه‌های تاریخی مجهز به کپسول و شیرهای آتش نشانی شده‌اند، تصریح کرد: میراث فرهنگی به صورت رایگان، کپسول‌های اطفاء حریق در اختیار کسبه بازاري‌ها قرار داده است.

معاون میراث فرهنگی اداره كل ميراث فرهنگي استان اصفهان با اشاره به اینکه امنیت نسبی در بناهای تاریخی‌-فرهنگی و موزهای اصفهان در زمینه اتفای حریق ايجاد شده است، گفت: با توجه به حساسیت بناها از راهکارهای مختلفی در زمینه اطفای حریق استفاده شده است و اکثر بناهای تاریخی همانند مساجد مجهز به سیستم اتفای حریق با کپسول‌های پودری هستند.

طاهری با اشاره به تجربه چند ساله‌ حفظ و نگهداری بناهای تاریخی میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: به اندازه کافی کپسول آتش نشانی در بناهای تاریخی وجود دارد، حتی برای بازارهای تاریخی که مالک دارند نیز با اقدام میراث فرهنگی کپسول‌هاي اطفاي حريق تهیه شده است.

وی تصریح کرد: بناهای تاریخی به صورت فیزیکی نیز توسط ماموران بناها مورد محافظت و ایمنی قرار دارند و سعی می‌شود، پیش از بروز و یا غیر قابل کنترل شدن آتش سوزی یا مشکلاتی از این قبیل اقدامات لازم انجام شود.

معاون میراث فرهنگی اداره كل ميراث فرهنگي استان اصفهان افزود: تمامی بناها، موزه‌ها و کارگاه‌هایی که بازدید عمومی دارند، بیمه مسئولیت هستند و گردشگران تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و به منظور رفاه و ایمنی گردشگران با قرار دادن موانع فیزیکی و تابلوهای هشدار سعی شده مانع از آسیب گردشگران شود.

طاهری با اشاره به اینکه امنیت گردشگر بسیار مهم است، تصریح کرد: متاسفانه هرساله با مسائلی مانند پرت‌شدن بازدید کنندگان از پل‌های تاریخی و یا پلکان آب انبارها و ... رو به رو هستیم که در مورد پل‌های تاریخی که فاقد جان‌پناه هستند طرحی با شهرداری مطرح شده که با حداقل آسیب منظری بتوان با استفاده از شیشه یا نرده‌های چوبی از احتمال خطر سقوط بازدید کنندگان جلوگیری شود، اما ایجاد مانع به دلیل اینکه آسیب منظری دارد نیازمند مطالعه و طراحی دقیق‌تری است.

وی با بیان اینکه در بحث ایمنی گردشگران، اصالت بنا نیز باید در نظر گرفته شود، گفت: معمولا با نصب تابلوی راهنما اخطارهای لازم داده به گردشگران داده شده است و بخش‌هایی که از نظر کف سازی مشکل دارند رفع شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار