تابناک: محقق و متخصص بیماری های ریوی و قفسه صدری از کشور ترکیه گفت: آلودگی هوا و حتی ریزگردها باعث اختلال در رشد ریه کودکان می شود.
کد خبر: ۱۲۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲ 11 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان دکتر حسن بایرام که استاد تمام دانشگاه گازانتپ در جنوب شرق ترکیه روز چهارشنبه درحاشیه اختتامیه کنگره آسیائی افریقایی« مایکوباکتریولوژی » ( میکروب اصلی سل ) به خبرنگار ایرنا گفت: همین عوامل باعث بالارفتن حساسیت در کودکان و افزایش ضریب ابتلا به بیماری می شود.

وی با اشاره به مطالعات خود و دیگر متخصصان این بخش درباره اثرات منفی آلودگی هوا اظهار کرد: شیوع و افزایش بیماری های عروقی، قلبی، مشکلات ذهنی و سرطان ریه از جمله این بیماری های خطرناک حاصل از آلودگی هواست.

وی خاطر نشان کرد: طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال 2012 دوازده میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان باخته اند.

استاد تمام علوم پزشکی کشور ترکیه با بیان اینکه آب و هوای جهان در حال تغییر است اضافه کرد: امروزه عوامل و آلاینده هایی از جمله سوراخ شدن لایه ازن، دی اکسید نیتروژن و سولفید دی اکسید و همچنین قطعات ریز اگزوز خودروهای دیزلی منجر به بیماری های تنفسی می شود.

دکتر بایرام افزود: امروزه کشورهایی مانند ایران، هند، ترکیه و چین ضررهای زیادی از آلودگی هوا می بینند در حالی که در کشورهای پیشرفته و اروپایی آلایندگی و آثار منفی آن کنترل شده است.

به گفته این استاد دانشگاه در کشورهای در حال توسعه مقادیر زیادی ذغال سنگ و چوب و گیاهان برای گرمایش و آشپزی مصرف می شود که خوشبختانه در ایران به وجود منابع خوب گازی این میزان کمتر است.

استاد تمام دانشگاه گازانتپ ترکیه ادامه داد: راه حل رفع این مشکلات استفاده از سوخت های پاک مثل انرژی خورشیدی است که کشورهایی مانند ایران و ترکیه به علت بهره مندی از آفتاب زیاد امتیاز خوبی در این بخش دارند و این در حالی است که در آلمان که نورآفتاب زیاد نیست در این بخش سرمایه گذاری زیادی شده است.

دکتر بایران خاطر نشان کرد: البته تنها این موارد کافی نیست بلکه توجه به آمایش سرزمین و سازماندهی ساختمان ها و معابر شهری برای جریان داشتن راحت هوا در این مناطق نیز بسیار مهم و اثربخش است.

این متخصص اظهار کرد: یکی دیگر از بهترین راه های بهره مندی از سوخت پاگ استفاده از قطارها و خودروهای برقی است که در کشورهای در حال توسعه رواج چندانی ندارد.

محقق و متخصص بیماری های ریوی و قفسه صدری از کشور ترکیه در ادامه به موضوع ریزگردها نیز اشاره کرد و گفت: دو علت عمده بوجود آمدن ریزگردها جنگ ها و تخریب گسترده عراق و دیگری تغییرات زیاد آب و هوایی بویژه در حوزه مدیترانه است.

وی چین و هندوستان را دو کشور درگیر با آلایندگی و تغییرات دمایی زیاد برشمرد تاکید کرد: باید کارهایی انجام داد که میزان کربن موجود در هوا کاهش یابد.

نخستین کنگره آسیایی آفریقایی مایکوباکتریولوژی به همت مرکز تحقیقات مایکوباکتریولوژی به عنوان آزمایشگاه مرجع سل کشور و پژوهشکده سل و بیماری های ریوی تا 21 اسفند در مهمانسرای عباسی اصفهان برگزار می شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار