نفس های سپیدی که دود گرفته اند
تابناک: اگر چه استعمال دخانیات در همه کشورها امری عادی است، اما اخیراً در جامعه سنتی ایران بانوان نیز پا به این عرصه گذاشته اند؛ تا جایی که درصد قابل توجهی از خسارت هفت هزار میلیارد تومانی ، مربوط به آنهاست.
کد خبر: ۱۱۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۴ 09 March 2015

به گزارش تابناک اصفهان، در جامعه ما استفاده از آن عادی است اما نه برای بانوان. مضرات آن برای همه مشخص است، به طوری که نامش با واژه های منفی چون سرطان، تنگی نفس، چروکیدگی پوست و... عجین شده. «سیگار!» واژه ای آشنا، معضلی که سالانه بیش از 7 هزار میلیارد تومان خسارت -مستقیم و غیر مستقیم- به کشور وارد می کند. اگر چه استعمال دخانیات در همه کشورها امری عادی است، اما اخیراً در جامعه سنتی ایران بانوان نیز پا به این عرصه گذاشته اند؛ تا جایی که درصد قابل توجهی از خسارت هفت هزار میلیارد تومانی فوق، مربوط به آنهاست.

دختران 16 تا 25 ساله در دام دودهای مرگبار

در گذشته، جامعه به هیچوجه یک دختر سیگاری را نمی پذیرفت و قبح بزرگی بر این عمل حاکم بود. اما با گذشت زمان، این امر کم کم عادی شد، به طوری که بر اساس تحقیقات، جمعیت زیادی از دختران 16 تا 25 سال به دخانیات روی آورده اند. اگر چه قبح سیگار کشیدنِ دختران در ملاء عام هنوز به طور کامل نریخته است اما آنها هر زمان که به این ماده دخانی نیاز پیدا کنند، مکان هایی مانند پارک ها، کافی شاپ ها و داخل خودروی شخصی را برای این کار انتخاب می کنند تا دور از چشم دیگران پکی بر سیگار بزنند. بخش دیگری از بانوان سیگاری، حتی در پیاده روها و سطح شهر از سیگار استفاده می کنند که به نوعی این کار آنها را می توان ترویج و تبلیغ سیگار کشیدن برای سایر بانوان ارزیابی کرد.

در حال حاضر نگاه ایرانیان به این پدیده به نحوی است که دختران شرم دارند مانند پسران آزادانه در کوچه و خیابان سیگار به دست گیرند؛ جز در برخی مکان های خاص هنوز هم این کار برای دختران زشتی خاص خود را دارد. اما نباید از این مسئله غافل بود که در فرهنگ غرب سیگار کشیدن دختران امری عادی به شمار می آید و با توجه به گرایش برخی از جوانان به این فرهنگ، ((که در پی یک پارچه سازی فرهنگی و تحمیل سبک زندگی غربی در تمام دنیا می باشد)) این نگرانی وجود دارد که به مرور بر تعداد دختران سیگاری افزوده شود.

ژست های روشنفکرانه! با سیگار

چرا دختران به سیگار روی می آورند؟ این سئوالیست که شاید برای هر کسی پیش بیاید. اگر چه به طور کلی پدیده سیگار کشیدن دختران ایرانی در مباحث روانشناختی و جامعه شناسی می گنجد اما چند دلیل بسیار روشن نیز برای این عمل مطرح است. یکی از این دلایل، تبلیغات اینترنتی کمپانی های سیگار می باشد که زیرکانه با همسو کردن تبلیغات خود با تمایلات دختران، به نَفس هایی که می شد همچنان سپید بمانند دود مرگ می فروشند. به این ترتیب است که صنایع دخانی دنیا جیب جوامع جوان را نشانه گرفته اند و با سوء استفاده از حس زیبایی طلبی آنها و با بهره گیری از عناوینی همچون سیگارهای لاغری، سیگارهای مخصوص زنان باردار و سیگارهای لایت و طعم دار، در پی بازاریابی و در دست گرفتن افسار «جامعه هدف» هستند.

در کشاکش تلاش های کمپانی های سیگار، ژست های روشنفکری(!) و استقلال طلبی(!) بعضی از دختران که پا به سن جوانی گذاشته اند نیز مزید بر علت شده تا روز به روز این پدیده شکلی گسترده تر به خود گیرد. آنها در کافی شاپ هایی دود گرفته، با ژست هایی گاهاً شکست خورده و یا ژست هایی با اعتماد بنفس فراوان، علیرغم اینکه هیچگونه اعتیادی ندارند، سیگار را هرچند ناشیانه- بین دو انگشت خود می گیرند و یا پکی بر قلیان می زنند تا بلکه از این راه خلاء های درونی خود را جبران کنند.

مصرف سیگار بین دختران رو به رشد است

موضوع برنامه هفته گذشته «مناظره سیما» نیز دخانیات بود که در آن کارشناسان به بحث وبررسی پیرامون مسائل و مضرات دخانیات بر جامعه پرداختند. در این مناظره «رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات»، وضعیت استفاده از دخانیات در کشور را نامطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: با وجود اینکه باید تا 10 سال آینده 30 درصد اُفت در تعداد مصرف کنندگان دخانیات داشته باشیم، نتوانستیم اقدامات جدی انجام دهیم.

«خسرو صادق نیّت» می افزاید: ایران در 40 سال آینده جزء سه کشور اول مصرف کننده دخانیات در جهان خواهد شد. درصد رشد مصرف سیگار در نوجوانان و دختران ما رشد فزاینده ای را نشان می دهد و نگرانی دیگر ما در مورد مرگ 9 هزار نفری است که در معرض دود سیگار هستند، می باشد. وی با ابراز نگرانی از وضعیت کودکانی که در معرض خطر هستند می گوید: 30 درصد کودکان زیر پنج سال با دود سیگار مواجه هستند و احتمال اینکه در بزرگسالی مصرف کننده دخانیات شوند بالا است. رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات، عملکرد ایران در شش روش سازمان بهداشت جهانی WHO را ضعیف ارزیابی کرد و افزود: مطالعات در 76 کشور موفق در کنترل دخانیات نشان می دهد که توانسته اند برنامه دریافت مالیات در این خصوص را با موفقیت به انجام رسانند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار