معاون محیط زیست استان کرمانشاه از کاهش ۳۰ درصدی حضور پرندگان مهاجر در کرمانشاه نسبت به سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۶۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲ 27 February 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا ثریا قربانی با بیان اینکه امسال نیز کار سرشماری پرندگان مهاجر طی یک ماه و از ۱۰ دی تا ۱۰ بهمن انجام شد، گفت: در این سرشماری ۲۲ سایت مورد بررسی و پایش قرار گرفت که از این تعداد ۱۰ سایت دریاچه پشت سدها و مابقی سایت ها شامل تالاب‌ها و ... بود.

وی با بیان اینکه در این سرشماری کاهش ۳۰ درصدی حضور پرندگان را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم، دلیل اصلی این امر را خشکسالی، تغییرات اقلیمی و کم آب شدن تالاب‌ها دانست.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه اظهار کرد: البته این امر مختص به کرمانشاه و حتی کشور ما نیست و در سراسر دنیا تغییرات اقلیمی، مسیر مهاجرت پرندگان و مکان زادآوری و زمستان گذرانی آنها  را تغییر داده است.

قربانی تاکید کرد: البته نمی‌توان کم بارشی چند سال اخیر و کاهش آب مراکز اصلی حضور پرندگان از جمله تالاب‌ها را نادیده گرفت.

وی افزود: در کنار کاهش تعداد پرندگان مهاجر سرشماری شده در کرمانشاه، کاهش تنوع حضور پرندگان را نیز تا حدودی شاهد بودیم و امسال نسبت به سنوات گذشته تعداد کمتری از گونه‌های مهاجر در کرمانشاه سرشماری شدند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه باکلان، حواصیل خاکستری، اگرت کوچک، اردک سرسبز، لک لک سفید، کشیم بزرگ، چنگر معمولی، خوتکا و ... را از مهمترین گونه‌های پرندگان مهاجر  سرشماری شده در کرمانشاه اعلام کرد.

قربانی با بیان اینکه در کنار بررسی تعداد و تنوع پرندگان مهاجر موضوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان نیز به صورت مستمر رصد شد، گفت: خوشبختانه امسال موردی از آنفلوآنزا را بین پرندگان وحشی و مهاجر شاهد نبودیم.

به گفته این مسئول، همه ساله از اواخر آذر و اوایل دی ماه شاهد ورود تدریجی پرندگان مهاجر به کرمانشاه هستیم که بسته به نوع گونه مدتی را در منطقه ما زمستان گذرانی می‌کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار