فرمانده انتظامی گیلانغرب از حمله گرگ‌ها به گله گوسفندان عشایر منطقه «تخته خوان» در حوالی بخش مرزی سومار از توابع این شهرستان و تلف شدن ۳۰ راس گوسفند خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۳۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳ 06 February 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا سرهنگ منصور محمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با گزارش یکی از عشایر مستقر در منطقه مبنی بر حمله چهار قلاده گرگ به گله گوسفندان در منطقه عشایری موسوم به تخته خوان در حوالی شرفشاه بخش مرزی سومار در حوزه استحفاظی گیلانغرب در غرب کرمانشاه روز گذشته بلافاصله نیروهای انتظامی شهرستان به محل اعزام شدند.

وی اظهار کرد: با حضور ماموران انتظامی مستقر در منطقه مشخص شد که با حمله گرگ ها ۱۵۰ راس از گوسفندان متعلق به یکی از عشایر مفقود شده که تلاش برای جستجو و یافتن گوسفندان مفقود شده آغاز شد.

فرمانده انتظامی گیلانغرب گفت: پس از حدود ۱۰ ساعت تلاش بی وقفه و جستجو در مناطق سخت گذر، شب گذشته ۱۵۰ راس از گوسفندان مفقود شده در ارتفاعات و اطراف صخره ها پیدا و تحویل صاحب احشام شد و همچنین باتوجه به قرائن موجود و اظهارات صاحب احشام بیش از ۳۰راس گوسفند تلف شده است.

خسارت ناشی از حمله حیوانات جبران می شود

رییس اداره حفاظت محیط زیست گیلانغرب در رابطه با جبران خسارت به حوادث اینچنینی به خبرنگار ایرنا، گفت: براساس تفاهم نامه ای که سازمان محیط زیست با صندوق بیمه کشاورزی دارد خسارت ناشی از حمله حیواناتی که در گروه گونه های حمایت شده قرار دارند، تعلق می گیرد.

غلامرضا محمدی افزود: وجود ایجاد فشار به منابع غذایی و آبی حیات وحش به خصوص در سال های اخیر و پیامدهای خشکسالی و چرای بیش از حد دام در مناطق و شکار بی رویه توسط متخلفان باعث شده تا حیات وحش با کمبود منابع غذایی مواجه شده و این عوامل بدون ارتباط با وقوع چنین حوادثی نمی تواند باشد.

رییس امور عشایری گیلانغرب نیز با بیان اینکه نظیر این حوادث قبلا نیز رخ داده و شاهد حمله گرگ ها به گله گوسفندان بوده ایم، گفت: رویکرد امور عشایری مبنی بر بیمه دام های متعلق به عشایر است تا در صورت وقوع حوادث جبران خسارت شود.

شاپور نامداری افزود: در حمله اخیر گرگ ها به گله گوسفندان که روز گذشته رخ داد این دام ها فاقد بیمه هستند ولی با توجه به خسارت وارده سعی بر این است موضوع در ستاد مدیریت بحران مطرح و یا با پرداخت تسهیلات به فرد حادثه دیده کمک شود.

یک هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری با جمعیت هشت هزار و ۲۲۰ نفر و ۲۷۰ هزار راس دام در شهرستان گیلانغرب وجود دارد که سالیانه بیش از چهار هزارتن فراورده دامی تولید دارند.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت دارد. بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز دارد. این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا است.

بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب ۶۷ کیلومتر است که در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار