مدیر مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی:
مدیر مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی گفت: در حال حاضر 4 کلینیک تخصصی در شهر مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی با حضور مشاوران متخصص به زائران و مجاوران خدمت‌رسانی می‌کنند و امیدواریم کلینیک مجازی نیز تا پایان سال فعالیت خود را آغاز نماید.
کد خبر: ۱۱۵۰۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹ 21 January 2024

به گزارش تابناک رضوی، رضا آذریان در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: یکی از نیازهای ضروری جامعه امروز توجه به بُعد روان‌شناختی زندگی انسان‌ها است ما در این بُعد نیاز داریم توجه بیشتری به حوزه سلامت روان خودمان و همچنین ارتباط با اطرافیان‌مان داشته باشیم.
وی ادامه داد: هر فرد در زندگی نقش‌هایی را باید ایفا کند که برای ایفای بهتر این نقش‌ها باید آموزش لازم را ببیند و ما این آموزش‌ها را در مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی به اقشار مختلف ارائه می‌دهیم.
اولین کلینیک آستان قدس رضوی در زمینه مشاوره
مدیر مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی افزود: آستان قدس رضوی در اواخر دهه 70 ، جهت ارائه خدمات روان‌شناختی به مجاوران و زائران بارگاه منور رضوی اولین کلینیک تخصصی روان شناسی و مشاوره آستان مهر رضوی را در بلوار شهید منتظری افتتاح نمود. پس از آن و به فاصله 6 سال در دهه 80 با توجه به ضرورت نیازهای روان‌شناختی، مرکز باب‌الهادی در ضلع غربی صحن پیامبر اعظم تاسیس شد تا به سوالات زائران و مجاوران در زمینه روان‌شناختی پاسخ داده شود.
آذریان عنوان کرد: سال 1397 به دستور تولیت وقت مجموعه کلینیک‌های آستان قدس رضوی در مرکز جامع بنیاد کرامت رضوی تجمیع شد و در کنار آنها دو مرکز دیگر در طبقه فوقانی بازار غدیر و یک کلینیک نیز در موسسه تربیت بدنی در سال 1402 با عنوان کلینیک‌های تخصصی روانشناسی و مشاوره آستان مهر رضوی افتتاح گردید. در تمام چهار کلینیک این مرکز خدماتی در زمینه‌های مشکلات فردی و اختلالات روان‌شناختی، کودک و نوجوان، خانواده و زوج درمانی و مشاوره‌های پیش از ازدواج به زائران و مجاوران ارائه می‌شود، خدمات مشاوره‌ای تحصیلی، حقوقی، روان‌پزشکی نیز از دیگر خدمات این مرکز است.
راه‌اندازی 17 پایگاه در حاشیه شهر مشهد
مدیر مرکز جامع مشاوره با اشاره به حضور اساتید مطرح و خبره در کلینیک‌های آستان مهر رضوی افزود: امروز با عنایت حضرت رضا علیه‌السلام و همت همکاران و مشاوران ارجمند افتخار میزبانی از 120 متخصص روانشناس و مشاور خبره در کلینیک‌های آستان مهر رضوی را داریم که تحصیلات این افراد کارشناسی ارشد و دکترای روان‌شناسی است به علاوه همه این افراد عضو سازمان روان‌شناسی هستند و پروانه اشتغال تخصصی در رشته خود را دارند.
وی اضافه کرد: برای خدمت‌رسانی به افراد کم‌برخوردار 17 پایگاه در حاشیه شهر مشهد مقدس راه‌اندازی کرده‌ایم. همچنین برای ارائه خدمات به محرومان سراسر کشور، می‌‌توانند از طریق شبکه خادمیاری از این خدمات بهره‌مند شوند.
70 هزار جلسه مشاوره در کانون‌های خادمیار سراسر کشور
مدیر مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی با بیان اینکه در سطح کشور حدود 1200 مشاور را تحت عنوان خادمیار به خدمت گرفته‌ایم، افزود: در حال حاضر در 31 استان و 260 کانون مشاوره و مددکاری تحت نام مبارک حضرت رضا علیه‌السلام و به صورت خداپسندانه به مردم خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهیم. و برهمین اساس در 6 ماهه اول سال 1402 در این کانون‌ها 70 هزار جلسه مشاوره برگزار شده است.
ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان در مرکز باب‌الهادی
آذریان در رابطه با کلینیک باب‌الهادی که در ضلع غربی صحن پیامبر اعظم حرم مطهر رضوی واقع شده است، گفت: با توجه به محدودیت زمان حضور زائران بارگاه منور رضوی در شهر مشهد خدمات این مرکز با توجه به این موضوع به صورت فوری انجام می‌شود به علاوه تمام خدمات مشاوره‌ای در مرکز باب‌الهادی علیه‌السلام به صورت تک جلسه‌ای و رایگان است.
وی با اشاره به اینکه در تمام کلینیک‌های آستان مهر رضوی خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناختی ارائه می‌شود گفت: در حوزه کودکان و نوجوانان اتاق بازی درمانی مجهزی برای کلینیک‌های بعثت، غدیر و تربیت بدنی تجهیز شده است.
جذب نیروی متخصص و مجرب اولویت مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی
وی بیان کرد: مرکز جامع مشاوره برای توسعه خدمت‌رسانی همواره درصدد ارتقاء دانش پرسنل درمان و همچنین جذب نیروهای متخصص توانمند می‌باشد. ما برای نیل این هدف با برگزاری آزمون از افرادی که دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه روان‌شناسی هستند دعوت و سپس از افرادی که در این آزمون موفق شوند مصاحبه به عمل می‌آید تا با بهترین انتخاب، جذب مرکز شوند اما این پایان کار نیست هرسال افرادی که به عنوان مشاور جذب شده‌اند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
مدیر مرکز جامع مشاوره گفت: نظرسنجی از مراجعه کنندگان یکی از را‌ه‌های ارزیابی مشاوران این مرکز است به علاوه بررسی عملکرد پرونده مشاوران، رزومه کاری افراد، مدارک و کارگاه‌هایی که گذرانده‌اند، سابقه تدریس و مشاوره‌هایی که داشته‌اند از جمله مواردی است که مشاوران مرکز براساس آنها رتبه‌بندی و ارزشیابی می‌شوند.
وی بیان کرد: بعد از ارزیابی سالیانه مشاورانی که در مرکز خدمت می‌کنند رتبه‌بندی می‌شوند و هرساله رتبه‌بندی‌شان براساس افزایش یا کاهش رتبه و همکاری یا قطع همکاری تغییر می‌کند چرا که تخصص‌گرایی و توانمندسازی افراد در دستور کار، خدمات مشاوره‌ای آستان قدس رضوی قرار دارد.

آموزش به اقشار مختلف در جهت نقش‌آفرینی بهتر در جامعه
وی تصریح کرد: محور دوم در مرکز جامع مشاوره موضوع آموزش است؛ به جهت توانمندسازی اقشار مختلف اجتماع در حوزه‌های ارتباط و مسائل تربیت فرزند، موضوعات خانواده، زوجین قبل و بعد از ازدواج و همچنین توانمندسازی مشاوران، کارگاه آموزشی برگزار می‌شود.
مدیر مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی عنوان کرد: در جهت ارتقای سطح اطلاعات مشاوران این مرکز آموزش‌های لازم برگزار می‌شود به خصوص در زمینه پروتکل‌های این مرکز، ما در جامعه‌ای خدمت می‌کنیم که فرهنگ اسلامی دارد و طبیعی است که بسیاری از پروتکل‌های ما باید مبتنی بر رویکرد معنوی و دینی ارائه شوند به همین دلیل آموزش پروتکل‌ها و رویکردها را مبتنی بر فرهنگ اسلامی به مشاوران در دستور کار قرار داده‌ایم.
راه‌اندازی کلینیک مجازی مرکز جامع مشاوره رضوی
وی اضافه کرد: در چشم‌انداز آستان قدس رضوی برای ارائه خدمات بهتر، یکی از مباحثی که جزو پروژه‌های تحولی مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی است راه‌اندازی کلینیک مجازی است.
مدیر مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای جامعه امروز این است که خدمات را به سمت بهترین حالت ارائه سوق دهیم؛ گاهی افراد امکان حضور در کلینیک‌ها یا استفاده از خدمات در حرم رضوی را ندارند و از مشهد مقدس دور هستند یا حتی خارج از کشور زندگی می‌کنند لذا خدمات را به سمتی سوق داده‌ایم که بتوانند از آن بهره‌مند شوند.
آذریان افزود: این کلینیک مجازی تاکنون 80 درصد پیشرفت اجرایی داشته است و تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود در این کلینیک ما خدمات مشاوره را به صورت متنی، تلفنی، تماس تصویری ارائه می‌کنیم و با راه‌اندازی این مرکز می‌توانیم خدمات مشاوره به همه افراد در سراسر کشور ارائه دهیم و حتی پیش‌بینی می‌شود به صورت بین‌المللی این خدمات ارائه شود؛ این کلینیک می‌تواند گستره بین‌المللی داشته باشد و به زبان‌های مختلف نیز در آینده خدمات مشاوره‌ای ارائه دهد.
سیستم ارجاعی، سیستمی برای سهولت در کسب اطلاعات و نوبت
آذریان سیستم ارجاع را یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این مرکز در کشور دانست، به موجب سهولت در کسب اطلاعات و دریافت نوبت از متخصص و همچنین پرهیز از سرگردانی مراجعه‌کنندگان این سیستم طراحی شده است؛ مخاطبان می‌توانند از ساعت 8 صبح تا 20 ضمن تماس با شماره 38008 با بیان مشکلشان به همکاران ما در سیستم ارجاع، به متخصص مربوطه متصل شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار