رییس سازمان انرژی اتمی گفت: قصد داریم با احداث مرکز جدید رادیو دارو(مرکز تترا) ظرفیت تولید این محصولات را در کشور پنج تا هفت برابر افزایش دهیم.
کد خبر: ۱۱۴۳۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵ 13 December 2023

 محمد اسلامی برنامه پرسش و پاسخ در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت هفته پژوهش افزود: افزایش این تعداد رادیو دارو گام موثری در کمک به بیماران در کشور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: روز گذشته سه رادیو داروی جدید رونمایی شد و اکنون ۵۰ رادیو دارو در گروه های مختلف را ارائه می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ۲۱۰ مرکز پزشکی و درمانی در کشور از خدمات و محصولات سازمان انرژی اتمی بهره می‌برند و سالانه حدود یک میلیون بیمار از طرق مختلف از خدمات حوزه پزشکی و درمانی این سازمان بهره می‌گیرند.

اسلامی تصریح کرد: در بخش درمانی رادیو داروها قصد افزایش اثربخشی را داریم و در موضوع تشخیصی رادیو داروها نیز با افزایش دقت می‌توان برای پزشکان وضوح بالاتری از مشکلات و ضایعات را به نمایش درآورد تا شناسایی تومورها با شرایط بهتری انجام گیرد.

وی ادامه داد: مرکز پارس ایزوتوپ، تولیدکننده رادیودارو در کشور است؛ این مجموعه تحریم بوده اما با این شرایط و با اتکا به نیروهای داخلی و متخصصان بومی توانسته نقش بسزایی در تولید محصولات داشته باشد.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: غرب و جهان استکبار با چرخه سوخت هسته‌ای ما مشکل دارند و با عملیات مختلف مانند روانی و سیاسی قصد دارند که چرخه سوخت هسته‌ای را با اختلال مواجه کنند.

اسلامی اضافه کرد: ما هیچگاه زیر بار فشار تحریم‌ها نرفتیم و به کوری چشم دشمنان، مراکز مختلف تولیدی و علمی پژوهشی در حوزه انرژی هسته‌ای را ایجاد کردیم و ثمره آن همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند باید برای تمام جهات و زوایای زندگی مردم باشد.

وی با بیان اینکه یابی به دانش هسته‌ای اقتدارگرا و قدرت ساز است اظهار داشت: جهان استکبار از جمله رژیم صهیونیستی سعی کرد در سال‌های گذشته با انواع فریب و تطمیع و جاسوسی و ایجاد رعب و وحشت و فشار سنگین سیاسی و حتی با خارج شدن از برجام شرایط را برای ما سخت کند اما ما با تلاش متخصصان ایرانی توانستیم بر مشکلات فائق آییم.

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: دشمنان نشان دادند که حتی بر آنچه قول دادند پایبند نبودند و برای رسیدن به اهدافشان دست به هر کاری زدند.

اسلامی خاطرنشان کرد: ما در زمینه ابزار دقیق و لیزر به دستاوردهای قابل توجهی دست یافتیم که نمونه آن امروز در زمینه صنایع فولاد کشور در مجتمع فولاد مبارکه اجرایی شد.

وی با اشاره به اهمیت تولید برق با استفاده از انرژی هسته‌ای گفت: میزان تولید برق در کشور ۶٣ هزار مگاوات در طول یک سال است و ما برای احداث نیروگاه هزار مگاواتی در بازه زمانی هفت ساله و چند نیروگاه‌های برای تولید ۲۰ هزار مگاوات تا ۱۴۲۰ برنامه‌ریزی کرده ایم.

اسلامی ادامه داد: اکنون ۱۱ درصد از برق مصرفی در جهان توسط نیروگاه‌های اتمی تولید می‌شود و بر اساس کنفرانس اخیر قرار شده تا سال ۲۰۵۰ تولید برق بصورت «کربن صفر» شود.

وی با اشاره به اینکه مطالعات زیرساختی احداث نیروگاه‌های هسته‌ای حدود ۲ سال زمان می‌برد، خاطرنشان کرد: برای راه اندازی چهار سایت نیروگاه هسته‌ای در مقیاس بزرگ در نزدیکی، دریای عمان، بوشهر، خوزستان و هرمزگان برنامه‌ریزی شده و به غیر از آنها یکی نیز برای شمال کشور در نظر داریم به غیر از آن می‌توان برای تولید برق با انرژی اتمی در مقیاس کوچک و با ظرفیت حدود ۵۰ مگاوات در شهرهای مختلف برنامه‌ریزی کرد.

اسلامی ادامه داد: در زمینه احداث نیروگاه‌های اتمی در سال‌های گذشته نوعی «کاهلی مفرط» وجود داشته که باید این نقیصه برطرف شود و در ارتباط با راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای گام‌های مثبتی برداریم.

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: تا سال ۱۴۰۰، ۶ دستگاه پت اسکن برای خدمان پزشکی در کشور وجود داشت اما اکنون با تلاش های صورت گرفته ۱۵ دستگاه از آن داریم.

اسلامی اشاره به اهمیت بازدارندگی تصریح کرد: مهم ترین مولفه قدرت ما مردم هستند و بر اساس آنها قدرت و اقتدار پایدار ایران شکل گرفته است، بنابراین بر همین اساس و با توجه به انسانیت و شرافت، ما اجازه تولید بمب هسته‌ای نداریم.

وی با بیان اینکه در زمینه فرایند «پرتودهی» گام‌های مثبتی برداشته شده است گفت: همچنین در زمینه صنعت «گداخت» که از سال ۱۴۰۱ آغاز شده به دستاوردهای مناسبی رسیده‌ایم.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: برخی می‌پندارند که این مجموعه، سازمانی مخوف و پنهان است اما در واقع اینطور نیست و درهای ما برای همگان باز است و بر همین اساس نمایشگاه مختلف در استان‌ها برگزار می‌کنیم تا دستاوردهای ارزشمند و مفید ما برای همگان شفاف و روشن شود.

اسلامی با اشاره به فعالیت طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به مناطق خشک کشور مانند اصفهان با مشارکت صنایع گفت: با رسیدن آب از دریای عمان به این استان، برداشت آب از زاینده رود برای مصرف در صنایع متوقف خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۵۹ دستاورد علمی پژوهشی در حوزه‌های مختلف به ویژه رادیو داروها داشتیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار