رئیس کل گمرک ایران گفت: در هشت ماه ابتدای سال ۹۰ میلیون تن صادرات غیر نفتی در کشور ثبت شده است .
کد خبر: ۱۱۴۰۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲ 26 November 2023

معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل گمرک ایران در حاشیه افتتاح طرح‌های اداره کل گمرکات استان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداو سیما گفت: ۱۱۵ تن به ارزش ۷۵ و نیم میلیارد دلار، سهم تجارت خارجی کشور در هشت ماهه امسال بوده است.

محمد رضوانی فر افزود: صادرات غیر نفتی کشور در هشت ماه امسال، حدود ۹۰ میلیون تن به ارزش افزون بر ۳۲ میلیارد دلار بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین در این مدت، حدود ۲۵ میلیون تن کالا به ارزش افزون بر ۴۲ میلیارد دلار به کشور وارد شده است.
رضوانی فر ادامه داد: با وجود کاهش شدید قیمت پتروشیمی در دنیا (متوسط قیمت در هشت ماهه پارسال حدود ۵۳۸ دلار بود که کمتر از ۴۰۰ دلار کاهش یافته) و با توجه به اینکه حدود ۴۲ درصد از صادرات کشور ما فرآورده‌های پتروشیمی و قیر و روغن است، جمهوری اسلامی ایران حدنصاب صادرات ۳۲ میلیارد دلاری غیر نفتی را در هشت ماهه امسال داشته است.
رئیس کل گمرک ایران ادامه داد:همچنین دست کم در این مدت، حدود ۲۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته ایم.
معاون وزیر اقتصاد و دارایی تأکید کرد: درصدد این هستیم که از این به بعد در گزارش‌های گمرکی، اعداد مربوط به صادرات خدمات فنی و مهندسی و برق را هم به تراز جهانی اضافه کنیم، چون مطمئنا صادراتمان بیشتر از این میزان است.
وی عمده کالا‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران را محصولات پتروشیمی، فلزی، فولادی و کشاورزی بیان کرد.
مدیرکل گمرکات استان اصفهان هم در این آیین با اشاره به افتتاح هفت طرح این اداره کل، گفت: برای اجرای این طرح‌ها، ۲۷۹ میلیارد ریال هزینه شده است.
رسول کوهستانی پزوه افزود: از جمله این طرح‌ها می‌توان به تعمیر و بهسازی تالار اجتماعات به ظرفیت ۱۴۰ نفر باعنوان مرکز آموزش منطقه‌ای گمرک، اصلاح شبکه توزیع، تعویض کابل‌ها و تأمین برق اضطراری اداره کل، نصب ژنراتور، محوطه سازی و بتن ریزی اشاره کرد.
وی اضافه کرد: همچنین آزمایشگاه مکانیک و دیوار کشی گمرک کاشان به مساحت ۱۰ هکتار از دیگر طرح‌های بهره برداری شده اداره کل گمرکات استان اصفهان بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار