برنامه به افق فلسطین با موضوع بررسی آخرین تحولات در غزه و با حضور مهمانان و کارشناسان روز جمعه از شبکه افق پخش شد.
کد خبر: ۱۱۳۸۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۴ 18 November 2023

به گزارش تابناک رضوی، مهمان نخست برنامه به افق فلسطین، حسین الله کرم، دبیر شورای هماهنگی حزب الله و استاد دانشگاه بود و درباره طوفان الاقصی گفت‌وگو کرد.


وی گفت: ما در طوفان الاقصی دو تغییر بنیادین را در مبارزه مقاومت را شاهدیم. یکی در ماهیت مبارزه و دومی درنوع مبارزه. میبینیم که از جنگ کلاسیک به جنگ انقلابی تغییر کرده است. در جنگ کلاسیک مسائلی از جمله پشتبانی آتش هوایی توپخانه و غیره در کنار نیروهای مانوری نقش ایفا می‌کنند. . در اینجا تغییر در نوع مبارزه یعنی غافلیگیری متاثر از دفاع مقدس ایران جایگزین آتش پشتیبانی می شود. و ماهیت مبارزه شهادت طلبی و زندگی جاوید است.

دبیر شورای هماهنگی حزب الله خاطرنشان کرد: هدف از معامله قرن در زمان ترامپ این بود که موازنه قدرت بین ایران، رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی شکل بگیرد. معامله قرن بر این اساس است که فرزندان ابراهیم بتوانند در یک جریان مسیح، یهودی و مسلمانان قرار بگیرند. در این معامله، سرزمین‌های اشغالی یکپارچه و بدون حضور کشوری به نام فلسطین مد نظر است که ابتدا با کشورهای عربی کوچک شروع شده و قرار بود به توافق با عربستان بینجامد. در کنار صلح ابراهیم که بخش اول معامله قرن بود  دو کریدور وجود دارد، کریدور اول که برای تضعیف ایران است و کریدور اقتصادی از هند به اروپا که جایگزین کریدور طبیعی جهان یعنی چین به ایران از طریق جاده جدید ابریشم به اروپا را بشود‌. ولی طوفان الاقصی، این روند را که سیاست منطقه‌ای آمریکا هم هست به چالش کشید بطوریکه ایران را پشت این قضیه می‌دانستند.

الله کرم افزود: ایران در هشت مرحله، وظایف خود را به طوری انجام داده که هیچ کشوری قادر به رقابت با ایران در موضوع حمایت از فلسطینی‌ها نخواهد بود.

مساله مهمی که ایران در حمایت از فلسطینی‌ها انجام داد، انتقال تجربیات دفاع مقدس و انتقال فناوری دفاعی و رزمی به آن‌هاست همچنین نوع مبارزه که عنصر غافلگیری در آن حرف اول را می‌زند به نیروهای مقاومت منتقل شده است.

نگرش راهبردی در این جنگ این است که سوریه و عراق روی آمریکایی‌ها در منطقه و حزب الله و یمن در کنار حماس و جهاد اسلامی در جبهه رژیم صهیونیستی کنار یکدیگر نقش ایفا کنند. ایران به عنوان تبیین نگرش راهبردی مقاومت اجازه نمیدهد  که آمریکا و رژیم صهیونیستی به دشمن فرعی و اصلی تبدیل شوند.

حزب الله در شمال فلسطین اشغالی وارد عملیات شد و رژیم صهیونیستی از جنوب مورد موشک‌های مستقیم یمن قرار می‌گیرد. این تازه مرحله اول است و مراحل بعد موشک‌های یمن حتما به مراکز اتمی رژیم صهیونیستی می رسد و موشک‌ها به سمت تل‌آویو کشیده خواهد شد.

وی افزود: راهبرد ایران در ماجرای غزه مشخص است و رهبری هم فرمودند اگر بمباران ادامه پیدا کند، مردم مسلمان و نیروهای مقاومت، بی تاب خواهند شد؛ این بی تابی شروع شده و بیش از 60 حمله راکتی و پهپادی به پایگاه‌های آمریکا در عین الاسد انجام شده است. آمریکایی‌ها با التماس آمدند و نامه ارسال کردند که جلوی گروه‌های مقاومت برای حمله به پایگاه‌های آمریکا را بگیریم.

این استاد دانشگاه گفت: جنگ به سمت خاموش شدن و پایان و شکست می‌رود. درست است که رژیم صهیونیستی تخصص تجهیزاتی برتری دارند ولی دست حماس در استفاده از تجهیزات باز است. بنابراین هم روی زمین حماس مزیت دارد و هم در نوع تجهیزات که دارد استفاده می‌کند.

وی افزود: تصمیم آمریکا در این مرحله از جنگ غزه حیاتی است،آن هم در رقابت با روسیه و چین؛ اگر آمریکا می‌خواهد عمر رژیم صهیونیستی را بیشتر کند، باید نیروی زیادی وارد منطقه کند ولی جایگاه ایالات متحده در منطقه از بین می‌رود و امپراطوری روسیه در اروپا و چین در آسیا تثبیت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در راهبرد رهبر معظم انقلاب، کشورهای اسلامی وظیفه مهمی دارند؛ نخست اینکه برای بستن جریان نفت و تحریم کالاهای آمریکایی و اسرائیلی متحد باشند و دوم اینکه در حمایت از مقاومت، وارد مرحله عملی شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار