معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت:میراث فرهنگی، اداره اوقاف و شهرداری اراک، متولیان اصلی این مجموعه تاریخی هستند، اما یک ناهماهنگی ورای تصور در عملکرد آنها مشهود است که چنین امری به هیچ عنوان از منظر دستگاه قضا، قابل قبول نیست .
کد خبر: ۱۱۳۲۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹ 17 October 2023

به گزارش تابناک مرکزی،محسن خیرمند گفت:در بازدیدی که از مجموعه بازار تاریخی اراک داشتم ایرادات و نواقص به وفور یافت می شود، و با یک دید اجمالی متوجه ناایمن بودن سقف، طاق سراها، سیستم برق و سایر ایرادات متعدد این مجموعه می شویم که هرکدام ممکن است منجر به حادثه ای شود که جان یکی از هموطنان مان را به خطر بیندازد.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی، اداره اوقاف و شهرداری اراک، متولیان اصلی این مجموعه تاریخی هستند، اما یک ناهماهنگی ورای تصور در عملکرد آنها مشهود است  افزود چنین امری به هیچ عنوان از منظر دستگاه قضا، قابل قبول نیست و لازم است دستگاه های مذکور ظرف یک هفته آینده با برگزاری جلسه مشترک و تقسیم وظایف، به تکالیف قانونی خود در خصوص این مجموعه عمل کنند.

وی افزود: متاسفانه برخی از مدیران ما در دستگاه ها، دیدی سطحی ‌نگرانه و بدون دانش به موضوعات دارند تا جایی که حل مشکل بازار تاریخی اراک را در انجام عملیات عمرانی صرف می بینند و به بعد ارزش تاریخی این بنا بی توجه هستند حال آن‌که این عملیات عمرانی باید با رویکرد ترمیم و حفظ ارزش این بنا صورت پذیرد.

خیرمند گفت: با تغییر فصل، شاهد آغاز بارش ها هستیم که هر لحظه ممکن است موجب تخریب شود، اما متاسفانه و علی‌رغم تذکر های متعدد، هیچ اقدام مطلوب و عاجلی از سوی دستگاه های مسئول، در بازار شهر اراک صورت نگرفته است و هر لحظه احتمال دارد این بارش ها موجب تخریب و ریزش قسمتی از بام این محل شوند و خسارات جبران ناپذیری را به بار بیاورند.

وی ادامه داد: نگرانی ها نسبت به وضع موجود در بازار تاریخی شهر اراک، نیازمند توجه بسیار زیادی است کما اینکه شهروندان با درک اهمیت موضوع، پیام های متعددی را به سامانه مردمی سجام قوه قضائیه ارسال کرده اند که این امر نشان از دغدغه‌مندی و درک فرهنگی بالای آنها دارد.

محسن خیرمند گفت: مالکیت تعدادی از سراهای این مجموعه متعلق به اداره اوقاف است، اما تا به امروز و علی‌رغم تمامی جلسات برگزار شده و تذکرات مطرح شده، شاهد هیچ اقدام مؤثری از سوی این این اداره در راستای بهبود وضعیت تملکاتش در مجموعه بازار تاریخی شهر اراک نیستیم که در صورت تداوم این اهمال، دستور قضایی مبنی بر تعطیلی این سراها صادر می شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار