مدیرکل اوقاف وامورخیریه خراسان رضوی گفت: بیش از ۹۰ درصد اسناد اجاره‌ای وقفی استان تثبیت مالکیت شده اند و ۳۲ هزار و ۱۲۸ رقبه اسناد اجاره در استان بروز‌ رسانی و۴۴۷ فقره سند قدیمی به سند کاداستر تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۱۳۰۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶ 01 October 2023

به گزارش تابناک رضوی، حجت الاسلام احمدزاده امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهارداشت: وقف به عنوان یکی از احکام جامعه اسلامی نمود برجسته‌ای دارد وقف اگر بخواهد جایگاه عملی و واقعی خود را پیدا کند باید اولاً تشویق و ترویج این فرهنگ را انجام داد، تشویق هم دو مدل است تشویق زبانی یعنی اینکه احکام و آثارش بیان شود و در بخش دیگر تشویق عملی که می‌بایست متولیان با‌ امانتداری با این موضوع برخورد کنند و در جامعه آثار و برکات وقف را به عینه ببینیم و از طرفی اطمینان خاطر برای جامعه  ایجاد شود این یکی از ابزار تشویق جامعه به گسترش و توسعه فرهنگ وقف است.

وی افزود: اگر بخواهیم فرهنگ وقف ترویج و گسترش پیدا کند شایسته  است همه کسانی که مرتبط با وقف هستند در ارکان مختلف حکومت و جامعه اسلامی خودشان را ملتزم بدانند به اجرای‌امینانه نیات واقفین.

احمدزاده خاطرنشان کرد: 12 شهرستان همایش یاوران وقف را با هدف تجلیل اصحاب وقف پیش‌بینی کردند که همایش استانی آن نیز 16 مهرماه برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تأکیدکرد: در یک سال گذشته 175میلیارد تومان در اجرای‌ امینانه نیات واقفان توسط  هیئت امنای مساجد، حسینیه‌ها و مدارس در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اجرا شده و این درحالی است که اجرای نیات واقفان در 324 کمک جهیزیه، 60هزار بسته معیشتی، 4هزار لوازم التحریر و آزادی زندانیان جرائم غیر عمد صرف شده است.

وی از اعزام یک هزار و 300 مبلغ مذهبی به اماکن متبرکه و مناطق محروم در طی یکسال گذشته خبرداد و تصریح کرد: تاکنون 130وقف جدید به ثبت رسیده وهمچنین 200 فعالیت فرهنگی وکمک 71 میلیارد ریال اعتبار کمک به بیش از 200 مدرسه از برنامه‌های دیگر است.

احمدزاده درخصوص فعالیت‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری موقوفات بیان کرد: 35هزار متر مربع پروژه عمرانی، 6 هزار متر مربع پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش 129میلیارد تومان صرف شده و 52 نیروگاه خورشیدی وقفی در حال تولید 2 هزار و 6کیلووات ساعت برق هستند و 171 نفر‌امین موقوفات شناسایی و جذب شده‌اند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه بیش از 90 درصد اسناد اجاره‌ای وقفی استان تثبیت مالکیت شده اند افزود: 32 هزار و 128 رقبه اسناد اجاره در استان بروز‌ رسانی و برای 7هزار و 659 رقبه به برگ جدید موقوفات تنظیم وهمچنین 447 فقره سند مالکیت قدیمی به برگی یا سند کاداستر تبدیل شده است.

احمدزاده خاطرنشان کرد: با اجرای گشت حفاظت از اراضی و برخورد با پدیده موقوفه‌خواری تاکنون 185 مورد زمین به مساحت 110هکتار رفع تصرف شدند.

وی اذعان کرد: 52 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 6 کیلووات ساعت برق در محل موقوفات بقاع متبرکه مستقر هستند و با تولید انرژی که دارند معادل کاشت 94 هزار و 349 معادل تأمین برق 685 منزل مسکونی در سال می‌باشد که از برنامه‌های دیگر این اداره است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برای اداره موقوفات در استان خراسان رضوی تاکنون 171 نفر به عنوان‌امین موقوفات علاوه بر هیئت امنای مساجد که مساجد و حسینیه‌ها و اماکن مذهبی دارند شناسایی شدند که وظیفه اداره موقوفات بر آن‌ها می‌باشد و موجب رشد 40 درصدی عواید موقوفات در یک سال گذشته شده‌اند.

هزینه مدارس علمیه "عباسقلی خان" و "نواب" از موقوفات تأمین می‌شود

 محمدمیرزایی،مسئول بخش مدیریت حوزه علمیه خراسان نیز درجمع خبرنگاران اظهارداشت: 22 هزار رقبه وقف در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی درجهت علمیه شناسایی شده که بیشتر آن‌ها مربوط به بعد از دوره صفویه است.

وی با بیان این مطلب که حوزه علمیه خراسان بیش از 39 هزار طلبه و روحانی دارد و بیش از 20 هزار نفر از آن‌ها مشغول به تحصیل و سایر افراد نیز در حال انجام رسالت طلبگی خود هستند، گفت: دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، سرکشی و دیدار با خانواده واقفان و همایش بزرگ سفیران در 13 مهر از جمله برنامه‌های هفته وقف است.

مسئول بخش مدیریت حوزه علمیه خراسان با تأکید براینکه مدارس علمیه از زمان معصومین(ع) بار دانش دین را به دوش می‌کشیدند و تکفل دیانت مردم به عهده حوزه‌ها بوده، نیز خاطرنشان کرد: همیشه مورد توجه دینداران بوده‌اند و بر همین مبنا درآمد‌های پایدار هم در کنارشان ایجاد می‌شده است.

میرزایی افزود: امروز بخشی از هزینه مدارس علمیه از جمله مدارس "عباسقلی خان" و "نواب" از موقوفات تأمین می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار